نکات طلایی که باید در قرارداد اجاره رعایت کنید

۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اجاره یکی از رایج‌ترین و مهم‌ترین قراردادها در حوزه معاملات املاک است که بین موجر و مستاجر منعقد می‌شود.
تمدید قرارداد اجاره

در عقد اجاره قانون‌گذار برای اینکه حق و حقوق هر دو طرف رعایت شود قوانین و مقرراتی را تعیین کرده که در صورت آگاهی موجر و مستاجر از این قوانین از بسیاری اختلافات جلوگیری می‌‎شود. یکی از مواردی که در بخش اجاره ملک مطرح است تمدید اجاره است. زمانی که مهلت قرارداد اجاره تمام می‌شود دو حالت متصور است. مستاجر ملک را تخلیه می‎‌کند یا با موجر به توافق می‎‌رسند مدت بیشتری در مورد اجاره بماند که به آن تمدید اجاره‌نامه می‌گویند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی تمدید کردن قرارداد اجاره می‌پردازیم.

تمدید قرارداد اجاره 

تمدید اجاره در بنگاه املاک: بهترین و مطمئن‌ترین روش، تمدید کردن قرارداد اجاره در بنگاه معاملات ملکی است. وقتی که تمدید اجاره، در بنگاه انجام شود، برای قرارداد جدید که بین موجر و مستاجر دوباره منعقد می‌شود می‌توان کد رهگیری املاک دریافت کرد. تمدید اجاره در بنگاه به شیوه‌های زیر انجام می‌شود:

  • تمدید اجاره در سامانه سراسری املاک کشور و دریافت کد رهگیری
  • پشت‌نویسی اجاره‌نامه
  • تنظیم اجاره‌نامه جدید یا متمم قرارداد اجاره

 تمدید شفاهی اجاره‌نامه: برخلاف تمدید اجاره در بنگاه مشاور املاک می‌توان گفت نامناسب‌ترین روش تمدید، تمدید شفاهی و بیانی بین مالک و مستاجر است؛ زیرا در صورت بروز اختلاف بین طرفین قرارداد، از نظر اثبات توافقاتی که بین خود رد و بدل کرده‌اند دچار مشکل می‎‌شوند.

تمدید اجاره بین طرفین قرارداد: این روش که در اصطلاح تمدید اجاره، به صورت دستی گفته می‎‌شود در مواردی است که مالک و مستاجر به جای مراجعه به بنگاه املاک، تصمیم می‎‌گیرند به شکل دستی و پشت نویسی، قرارداد را تمدید کنند. فقط باید شهود در پشت قولنامه ملک را امضا کنند و پشت‌نویسی به طور دقیق و صحیح انجام شود.

تمدید اجاره نامه

نکات قانونی تمدید اجاره ‌نامه ملک

  • برای تمدید قرارداد، باید شروط یا تغییراتی در آن صورت گیرد و کلیه شرایط و تغییرات جدید به طور دقیق و با جزییات در اجاره‌نامه جدید درج شود.
  • در زمان تمدید اجاره، افرادی به عنوان شاهد حضور داشته باشند قرارداد اجاره را امضا کنند. این اقدام به این دلیل است که اگر اختلاف و دعوایی بین موجر و مستاجر رخ داد، شهود در مراجع قانونی حاضر شوند و شهادت بدهند.
  • افراد برای تنظیم قرارداد اجاره جدید یا تمدید آن از متن‎‌های آماده در اینترنت استفاده نکنند و این کار را به مشاور املاک متخصص محول کنند تا با توجه به شرایط واقعی هر دو طرف قرارداد، یک قرارداد اجاره‌ای صحیح تنظیم کنند.
  • دریافت کد رهگیری برای کلیه معاملات ملکی چه خرید و فروش و چه اجاره ملک، مطابق قانون اجباری است. این امر در زمان تمدید اجاره‌نامه باید رعایت شود.
  • بنگاه صرفا باید هزینه کمیسیون تمدید را دریافت کند و حق دریافت مبالغ بیشتری برای دریافت کد رهگیری و … را ندارد.
  • هزینه‌های تمدید اجاره‌نامه توسط اتحادیه املاک به بنگاه‌های ملکی ابلاغ می‌شود. بهتر است که موجر و مستاجر از مبلغی که اتحادیه برای بنگاه‌های معاملات ملکی تعیین می‌کند آگاه باشند.
  • قراردادهای ملکی باید فقط در بنگاه‌های دارای جواز کسب از اتحادیه املاک تنظیم و تمدید شوند تا از مشکلات بعدی پیشگیری شود. این مجوز باید در محدوده دید همه افراد باشد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با نکات حقوقی در این زمینه، با رعایت این موارد، قرارداد اجاره را ختم به خیر کنید مطالعه کنید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۸ آبان ۱۴۰۰ در ۴:۳۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …