۱۱ ماده غذایی معجزه‌آسا برای کاهش چربی خون

۹
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
چربی خون اصطلاحی است که برای تمام مواد چربی‌دار که در خون وجود دارد، شامل کلسترول و تری‌گلیسرید به کار می‌رود. بعضی افراد مقدار کلسترول (چربی) بالایی در خونشان دارند که این مسئله، ریسک سکته قلبی را در آن‌ها افزایش می‌دهد.
غذا برای کاهش چربی خون

بیماری‌های قلبی دلیل عمده مرگ در جهان هستند. کلسترول بالا نیز مخصوصا کلسترول بد (LDL) سبب افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. علاوه بر آن کلسترول خوب (HDL) پایین و تری‌گلیسرید بالا نیز می‌توانند سبب افزایش این ریسک شوند. در این مطلب از مجله دلتا درباره ۱۱ غذا برای کاهش چربی خون صحبت خواهیم کرد.

مواد غذایی مؤثر در کاهش کلسترول

حبوبات

یک گروه از گیاهان شامل لوبیاها، نخودفرنگی و عدس، حاوی مقدار بالایی فیبر، مواد معدنی و پروتئین هستند. جایگزین کردن این حبوبات به جای غلات تصفیه‌شده و گوشت‌های فرآوری‌شده، می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

کلسترول

آووکادو

آووکادو یک میوه استثنایی، سرشار از مواد مغذی مانند اسیدهای چرب تک غیراشباع (monounsaturated) و فیبر است. موجب کاهش کلسترول LDL و بالا بردن میزان کلسترول HDL می‌شود.

مغزها (خصوصاً بادام و گردو)

مغزها از دیگر غذاهای خاص این لیست است. مغزها مقدار زیادی اسیدهای چرب تک غیراشباع دارند که بهترین انواع چربی محسوب می‌شود. علاوه بر آن گردو دارای اسید چرب امگا ۳ است که در سلامت قلب مؤثر است.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب از جمله سالمون و خال مخالی، منابع خوبی از اسید چرب بلند زنجیر امگا ۳ هستنند. امگا ۳ سبب بهبود سلامت قلب شده و با افزایش کلسترول خوب HDL سبب کاهش التهاب و ریسک سکته می‌شود.

سکته قلبی

غلات کامل (به‌خصوص جو و جودوسر)

تحقیقات ثابت کرده که مصرف غلات کامل (تصفیه نشده) با کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی در ارتباط است.

میوه‌ها

میوه‌ها می‌توانند به دلایل مختلفی از بهترین انتخاب‌ها برای رژیم غذایی سلامت قلب باشند. میوه‌ها غنی از فیبر محلول هستند که این می‌تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند. یکی از این فیبرهای محلول پکتین است که تا ۱۰٪ کلسترول را کاهش می‌دهد و در میوه‌هایی چون سیب، انگور، مرکبات و توت‌فرنگی یافت می‌شود.

شکلات تلخ و کاکائو

کاکائو جز مواد اصلی تشکیل‌دهنده شکلات تلخ است. طبق مطالعات، کاکائوی شکلات تلخ به دلیل وجود فلاونوئید می‌تواند کلسترول LDL را کاهش و کلسترول HDL را افزایش دهد. اگرچه این موضوع شاید غیرقابل باور به نظر برسد، اما حقیقت دارد.

چربی خون

سیر

سیر قرن‌هاست که به عنوان یک ماده در پخت غذا و به عنوان دارو استفاده می‌شود. ترکیبات گیاهی موجود در سیر به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند.

چای سبز

در عین حال که چای سبز خیلی مورد توجه قرار می‌گیرد، چای سیاه و چای سفید هم خواص مشابه دارند و روی سلامتی تأثیر دارند.

سبزیجات پهن برگ

از جمله این سبزیجات، کلم و اسفناج هستند که حاوی لوتئین و دیگر کاروتنوئیدها است و با کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی در ارتباط هستند.

این سبزیجات با اتصال به اسیدهای صفراوی، کلسترول را کاهش می‌دهند و موجب می‌شوند بدن کلسترول بیشتری را دفع کند.

کاهش چربی خون

روغن زیتون خالص

روغن زیتون منبع غنی از اسیدهای چرب تک غیراشباع است که سبب افزایش کلسترول خوب HDL و کاهش کلسترول بد LDL می‌شود.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ دی ۱۳۹۹ در ۲:۱۲ ب٫ظ

  2. خدیجه هوشیار

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۵ ق٫ظ

  3. عليرضا

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹ در ۰:۲۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۱ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۵۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۱ آذر ۱۳۹۹ در ۰:۲۷ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۷ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۱۰ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۹ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۵ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۹ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…