تاثیر ویتامین D در بارداری

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مصرف ویتامین D در بارداری برای زنان ضروری است. پزشکان توصیه می‌کنند که زنان باردار روزانه ۴۰۰۰ واحد ویتامین D دریافت کنند. کمبود ویتامین D در بارداری خطر پره اکلامپسی را افزایش می‌دهد.
تاثیر ویتامین D در بارداری

ویتامین D یک ویتامین استروئیدی از گروه هورمون‌های پروتئینی محلول در چربی است. مصرف ویتامین D در بارداری بسیار مهم است. مادران در دوران بارداری باید به میزان کافی ویتامین D دریافت کنند تا سلامت خود و جنین‌شان تضمین شود و به رشد سالم جنین کمک کند. در این مطلب از مجله دلتا درباره تاثیر ویتامین D در بارداری صحبت خواهیم کرد.

کمبود ویتامین D و درد زایمان

زنان اغلب در دوران بارداری با کمبود ویتامین D مواجه هستند و به همین دلیل هنگام زایمان درد بیشتری را تجربه می‌کنند.

نتایج یک بررسی‌ جدید نشان داد کمبود ویتامین D می‌تواند زایمان زنان را با درد بیشتری همراه کند. کمبود ویتامین D در طول بارداری به خصوص در زنانی که از رژیم‌های غذایی نامناسب استفاده می‌کنند و کمتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، شایع است.

زایمان

کمبود ویتامین D در اوایل بارداری و نوزادان کم وزن

پژوهشگران اعلام کرده اند، زنانی که در اوایل بارداری خود مبتلا به کمبود ویتامین D هستند، خطر بیشتری برای تولد نوزادان کم وزن خواهند داشت.

مقادیر کافی ویتامین D در دوران بارداری برای رشد مغز نوزاد ضروری است

مطالعات حاکی از این است، نوزادانی که مادران آن‌ها مقادیر کافی از ویتامین D را مصرف می‌کنند از لحاظ ذهنی سالم‌تر هستند. کمبود ویتامین D در دوران بارداری می‌تواند مانع رشد مغز نوزادان و مهارت‌های ذهنی و حرکتی آن‌ها شود.

ویتامین D

تأثیر کمبود ویتامین D در سقط‌ مکرر جنین

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی اثرات کمبود ویتامین D در سقط‌های مکرر جنین دریافتند تفاوتی میان افراد مبتلا به سقط‌های خود به خودی با مادرانی که دارای وضعیت طبیعی هستند به لحاظ متابولیت و جواب‌دهی سلول‌ها به ویتامین D وجود ندارد.

با توجه به اهمیت این ویتامین در تنظیم سیستم ایمنی، با این پیش فرض که افرادی که دچار سقط‌های مکرر خود به خودی هستند، احتمالا با کمبود ویتامین D مواجه هستند.

شانس باروری در زنان دچار کمبود ویتامین D کمتر است

فوق تخصص درمان ناباروری از بلژیک گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته ویتامین D در بدن زنان در میزان باروری آن‌ها تاثیر بسزایی داشته و شانس باروری در زنان دچار کمبود ویتامین D کمتر است.

وی افزود: هرچه‌قدر میزان این ویتامین در فرد کمتر باشد احتمال بروز ناباروری بیشتر می‌شود و بر اساس همین تحقیقات احتمال بروز کمبود ویتامین D در زنانی که دارای پوست تیره‌تر بوده و در معرض آفتاب قرار نمی‌گیرند، بیشتر و شانس بارداری‌های طبیعی یا به وسیله IVF در این افراد کمتر است.

 بارداری

اندازه گیری میزان ویتامین D در بارداری

بهتر است همه مادران قبل از اینکه باردار شوند یک بار آزمایش خون برای اندازه گیری میزان ویتامین D در خونشان انجام دهند و اگر کمبود این ویتامین را داشته باشند، مکمل‌های ویتامینی مصرف کنند. حتی در شدیدترین موارد کمبود ویتامین D معمولا مصرف هفتگی قرص ویتامین D به مدت ۸-۱۲ هفته کمبود ویتامین D را برطرف می‌کند. درمورد مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین D در بارداری تقریبا با قاطعیت می‌توان گفت که مشکلی وجود ندارد ولی مطالعات در مورد مکمل‌هایی با دوز بالا هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌اند و به همین دلیل بهتر است مکمل‌های کلسیم و ویتامین D در دوران بارداری مصرف نشوند و سطح ویتامین D قبل از اقدام به بارداری اندازه گیری و در صورت کمبود ویتامین D، اصلاح شود.

تاثیر ویتامین D در بارداری

یک نظر

  1. ناشناس

    ۲۰ آبان ۱۳۹۹ در ۹:۵۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…