برج طغرل؛ کهن‌ترین برج تهران

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دیدن برجی که ۹ قرن است در جنوب پایتخت پابرجا مانده را کمتر کسی از دست می‌دهد.
برج طغرل

شاید باورتان نشود که در تهران، پایتخت کشورمان برجی ۹۰۰ ساله وجود دارد. این برج ۹۰۰ ساله در شهر ری در شرق آرامگاه ابن بابویه قرار گرفته و برج طغرل نامیده می‌شود. این برج یادگاری به جای مانده از دوران سلجوقیان است که در سال ۱۳۱۰ با شماره ۱۴۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

اطلاعات کلی برج طغرل

برج طغرل با مساحتی بالای ۴۸۰ متر مربع و ارتفاعی حدودا ۲۰ متر با اسکلتی خشتی و آجری به صورت استوانه شکل افراشته شده و در باغ سرسبز خود نمایی می‌کند. نمای داخلی این برج نیز به صورت استوانه‌ای است.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

برج طغرل ماننده عقربه‌های ساعت می‌ماند و می‌توان از روی تابش آفتاب بر روی کنگره‌های آن زمان را تعیین کرد. در ضلع شمالی و جنوبی برج دو سردر با معماری طرح رازی قرار گرفته و تقریبا تا ارتفاع ۴ متری برج دیوارها به صورت توپ تا قطر دیوارهای حدود ۱.۵ متری تشکیل شده و دیوارهای بالای ارتفاع ۴ متر به صورت توخالی طراحی شده و وسط آن پلکانی وجود دارد که درب آن در همان ارتفاع در ضلع شمالی بنا خودنمایی می کند و رابطی بین قسمت های تحتانی و فوقانی برج است.

برج طغرل چرا باید اینجا را ببینیم؟

درب‌ها و قوس‌های رازی که فشار فوق‌العاده را تحمل می‌کنند و توخالی بودن دیوارهای فوقانی به استحکام بنا کمک می‌کند. همچینن کاربرد خشت در برج از ترکیب زاج، خاک و سفیده تخم مرغ تشکیل می شود نیز به استحکام این بنا افزوده و تا به امروز آن را پایدار نگه داشته است.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

کارشناسان بر این نظرند که این برج محل دفن طغرل بنیانگذار سلسله سلجوقی و عده‌ای دیگر بر این باورند که این مکان محل دفن «خلیل سلطان» یکی از فرزندان تیمورلنگ و همسر وی «شادالملک» در قرن ۱۵ است. استاد سید محمد طباطبایی نیز این بنا را متعلق به «ابراهیم الخواص» می‌داند. همچنین پیکر محمد طباطبایی نیز پس از مرگ در جوار این برج در سال ۱۳۷۱ به خاک سپرده شده است.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری بیشتر “به تور بارش شهابی بروید !” را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۷ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۴۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ آبان ۱۳۹۹ در ۵:۱۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…