به تور بارش شهابی بروید !

۰
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بارش شهابی یک پیش‌آمد آسمانی در آسمان شب است.
بارش شهابی

در موارد خیلی خیلی نادری ممکن است ذرات بزرگی از این ذرات از جو زمین عبور کند و به سطح زمین برسند که ما آن‌ها را به عنوان شهاب سنگ می‌شناسیم؛ شهاب سنگ‌ها در مورزه نگهداری می‌شوند. موزه کاخ نیاوران و گنبد مینا در پارک آب و آتش تهران نمونه‌هایی از آن‌ها را دارد. اما این مورد خیلی نادر است و در واقع قرار نیست ما در سفرهای رصدمان شاهد بارش شهاب سنگ‌ها باشیم و آنچه خواهیم دید اثر سوختن شهاب‌واره‌ها در جو زمین است که از آن به عنوان بارش شهابی یاد می‌شود. در مجله دلتا به بررسی این پدیده می‌پردازیم.

چرا بارش شهابی خاص است؟

روزهای مختلف سال، از سطح زمین می‌توان در آسمان صاف شب و بدون آلودگی نوری شهاب‌ها را دید اما در سال چند روز این بارش شهابی به اوج خود می‌رسد؛ در ماه مرداد بارش شهابی برساوشی و در ماه آذر بارش شهابی جوزایی از معروف‌ترین آن‌هاست. در علم نجوم تعداد شهاب‌ها در ساعت با پارامتر ZHR شناخته می‌شود و بارش‌ شهابی برساوشی و جوزایی  ZHR بالایی دارد.

بارش شهابی چرا بارش شهابی خاص است؟

در تورهای رصد بارش شهابی چه می‌بینیم؟

یکی از ویژگی‌های جذاب تورهای رصد بارش شهابی این است که در طول روز می‎توانید از جاذبه‌های روی زمین لذت ببرید و با فرارسیدن شب میان آسمان اعجاب‌انگیز شب غرق شوید. یکی از بهترین مکان‌ها برای رصد آسمان شب، مناطق کویری است؛ که هم افق دیدتان باز است و هم از آلودگی‌های نوری دور هستید. یکی از این کویرها، کویر رضا آباد است.

در تورهای رصد بارش شهابی چه می‌بینیم؟

رضا آباد در نزدیکی پارک ملی خارتوران قرار دارد. در نزدیکی کویر رضا آباد دو روستای زیبای رضا آباد و قلعه بالا نیز وجود دارد. در طول روز می‌توانید در میان کوچه پس‌کوچه‌های دلربای این روستاها قدم بزنید، از صنایع دستی زیبای‌شان خرید کنید و با فرهنگ مردم دوست‌داشتنی‌شان آشنا شوید. شب‌هنگام در شرایطی که آسمان صاف و بدون غبار باشد بدون چشم مسلح می‌توانید علاوه بر شهاب‌های دلربا، گوشه‌ای از بازوی کهکشان راه شیری و صورت‌های فلکی جذابی را نیز در آسمان تماشا کنید.

کی به تماشای بارش شهابی برویم؟

در دو ماه مرداد و آذر اوج بارش شهابی برساوشی و جوزایی را داریم. در این دو ماه اگر به مناطقی سفر کنید که آسمان صاف، بدون ابر و غبار باشد و از آلودگی نوری دور باشید می‌توانید شهاب‌های زیادی را تماشا کنید. در بقیه روزهای سال نیز اگر در همچنین مناطقی باشید، در نیمه‌های شب اگر چشم به آسمان بدوزید باز هم امکانش وجود دارد که شهابی از گوشه چشم‌تان بگذرد.

کی به تماشای بارش شهابی برویم؟

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری بیشتر “کویر زیبای لوت” را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…