عرق کردن کف دست و پا را با تغذیه درمان کنید

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
علت عرق کردن دست و پا می‌تواند ژنتیکی، استرسی، اختلالات غددی و هورمونی، پرکاری تیرویید، هیپرهیدروز دلیل آن باشد. با کاهش استرس، تزریق بوتولینوم، جراحی و همچنین راه‌کارهای خانگی می‌توان آن را درمان کرد یا کاهش داد.
عرق کردن کف دست

عرق کردن کف دست و پا

حتما می‌دانید که عرق کردن عاملی برای تنظیم دمای بدن است. اما اگر کف دست و پای شما مرتب عرق کند، می‌تواند باعث اذیت شدن شما شود. دست دادن با دیگران در صورتی که دست شما عرق داشته باشد به یک معضل تبدیل می‌شود. عرق کردن کف پا نیز در کفش می‌تواند برای شما آزاردهنده باشد. اما علت عرق کردن کف دست و پا چیست؟ در ادامه همراه صفحه سلامت مجله دلتا باشید.

علت عرق کردن کف دست

علت عرق کردن کف دست و پا

علت عرق کردن کف دست و پا می‌تواند متفاوت باشد که ۴ دلیل عمده آن بررسی می‌شود.

۱. زمینه ارثی

ژنتیکی بودن عرق کردن کف دست و پا از زمان کودکی شروع می‌شود، در دوران بلوغ تشدید می‌شود و در دوران جوانی با استرس‌هایی که این دوران دارد به اوج خود می‌رسد.

ژنتیک

۲. استرس

استرس و اضطراب نیز می‌تواند یک علت‌ عرق‌کردن کف دست و پا باشد. تعریق کف دست در زمان استرس می‌تواند به حدی برسد که از دست‌ها عرق بچکد یا کاغذ زیر دست فرد به طور کامل خیس عرق شود.

۳. اختلال هورمونی

یکی دیگر از علت‌ها ممکن است به مشکلات هورمونی و غددی فرد مربوط باشد. همچنین می‌توان به اختلالات و نارسایی‌های غده تیروئید یا پرکاری تیروئید اشاره کرد. البته در تعداد کمی از افراد این مشکل به دلیل اختلال غده‌ تیروئید است.

۴. بیماری هیپرهیدروز (Hyperhidrosis)

ممکن است شما به هیپرهیدروز مبتلا باشید. هیپرهیدروز مشکلی است که در آن فرد بی هیچ دلیل خاصی عرق می‌کند.

روش‌های درمان عرق کردن دست و پا

رفع استرس

روش‌های کاهش استرس و رفع اضطراب و دلشوره می‌تواند در کاهش و درمان این مشکل به میزان زیادی موثر باشد. به عنوان مثال ورزش کردن یکی از راه‌های مناسب برای کاهش استرس و اضطراب است.

تزریق بوتولینوم

تزریق سمی به نام بوتولینوم یا بوتولینوم توکسین نیز به تازگی در درمان این عارضه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو از سم نوعی میکروب گرفته شده و به صورت موضعی تزریق می‌شود. این دارو برای رفع چین و چروک صورت استفاده می‌شود، اما کنترل تعریق کف دست و پا نیز از کاربرد‌های آن است. بوتاکس به وسیله متخصصان زیبایی و جراحان پلاستیک انجام می‌شود و فرد را برای مدتی از عرق کردن کف دست و پا به صورت شدید نجات می‌دهد.

درمان عرق کردن کف دست

جراحی

در موارد بسیار شدید می‌توان از جراحی برای درمان استفاده کرد. جراحی به این صورت است که اعصابی که باعث تحریک غدد عرق می‌شود قطع می‌شود. این روش با مشکلاتی همراه است و کمتر استفاده می‌شود.

درمان خانگی عرق کردن کف دست و پا با استفاده از مواد غذایی

۱- پاشیدن آرد ذرت به منطقه مورد نظر

شما می‌توانید به میزان مساوی آرد ذرت و جوش شیرین را با هم ترکیب کرده و در یک ظرف در بسته نگهداری کنید. زمانی که منطقه‌ای دچار عرق کردن شد ابتدا با دستمال خشک کرده و از این پودر به ناحیه بزنید. آرد ذرت می‌تواند رطوبت را جذب کند و بوی بد عرق را خنثی کند و از بین ببرد.

آرد ذرت

۲- نوشیدن یا مالیدن سرکه سیب

سرکه سیب را با آب ولرم و عسل ترکیب کنید و روزانه دو بار بنوشید. یا سرکه سیب را با گلاب مخلوط کرده و روزانه سه بار بر روی محل مورد نظر بمالید.

۳- نوشیدن یا زدن چای سیاه به محل مورد نظر

در کف دست خود چای کیسه‌ای مرطوب را ۳ بار در روز قرار دهید. می‌توانید از چای سیاه کاسه‌ای بزرگ درست کنید و برای مدت نیم ساعت دست و پای خود را در آن قرار دهید. این کار را روزانه و روزی دو بار انجام دهید. نوشیدن سه فنجان چای سیاه در روز نیز می‌تواند اثر گذار باشد. چای سیاه با داشتن مقدار زیادی تانن می‌تواند منافذ پوست را جمع کند و درجه دمای بدن را کاهش دهد.

۴- آغشته کردن منطقه با آبلیمو

مقداری نمک را بر روی یک لیمو بریزید و به محل مورد نظر بزنید، آبلیمو می‌تواند باعث کاهش فعالیت غدد عرق شود.

آبلیمو

یک نظر

  1. روزبهانی

    ۱۳ مهر ۱۳۹۹ در ۸:۵۰ ق٫ظ

    بسیار عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…