نحوه تنظیم وکالت بلاعزل

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وکالت بلاعزل سندی است محضری و رسمی که از طریق دفترخانه اسناد رسمی توسط موکل به وکیل داده می‌شود.
وکالت بلاعزل

امروزه به وفور می‌بینم که افراد برای انجام معاملات اموال منقول و غیرمنقول خود اقدام به معاملاتی در قالب وکالت بلاعزل می‌کنند، بدون اینکه به مفاد قانونی، محاسن، پیامدها و مشکلات آن واقف باشند. به منظور آشنایی بیشتر با این نوع وکالت در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی نحوه تنظیم وکالت بلاعزل می‌پردازیم.

وکالت بلاعزل چیست؟

وکالت، قراردادی است که از طریق آن می­‌توانیم شخصی را برای انجام یک عمل حقوقی مانند فروش ملک، طلاق، انجام امور اداری یا موارد دیگر نماینده‌ خود قرار دهیم. در قرارداد وکالت با دو شخص روبرو هستیم. نخست، شخصی که به دیگری نمایندگی می­‌دهد یا موکل و دوم، نماینده یا وکیل. هر یک از این دو طرف می‌­توانند هر زمان که بخواهند قرارداد موجود بین خود را برهم بزنند.

وکیل می­‌تواند از وکالت استعفا دهد و موکل نیز این امکان را دارد که وکیل خود را عزل کند. گاهی طرفین بنا به مصالح خود، توافق می‌­کنند که امکان عزل وکیل و برهم زدن قرارداد وکالت توسط موکل وجود نداشته باشد؛ این نوع از وکالت در حقوق با نام وکالت بلاعزل شناخته می‌شود.

نحوه تنظیم وکالت بلاعزل

برای تنظیم وکالت بلاعزل دو راه وجود دارد:

  • راه اول این است که در قرارداد وکالت، عدم امکان عزل وکیل شرط شود. برای تنظیم این شرط، استفاده از دو عبارت امکان‌پذیر است؛ موکل تعهد می­‌کند از حق عزل استفاده نکند یا موکل حق عزل را از خود سلب می­‌کند. با به کار بردن عبارت نخست حق عزل هنوز به قوت خود باقی است و موکل می­‌تواند از آن استفاده کند. بنابراین اگر اقدام به عزل وکیل کند، اگرچه عهدشکنی کرده­ است، اما عقد وکالت بر هم خواهد خورد و تنها درمواردی که به دلیل عهدشکنی خسارتی به وکیل وارد شود، موکل باید آن را جبران کند.  در صورت استفاده از عبارت دوم، اقدام موکل در عزل وکیل، تاثیر حقوقی ندارد و وکالت به قوت خود باقی خواهد ماند. بنابراین اگر هدف این است که موکل در عمل امکان عزل وکیل را نداشته باشد، بهتر است از عبارت دوم استفاده شود.
  • راه دوم مربوط به مواردی است که قرارداد لازمی مانند خرید و فروش، اجاره، نکاح و غیره منعقد می‌کنید. در این حالت می‌­توانید با درج کردن شرط وکالت ضمن این قراردادها، وکالت را به صورت بلاعزل در بیاورید.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب گرفتن سیمکارت به نام دیگری چه عواقبی دارد؟ را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۷:۰۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۷:۲۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۹ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ بهمن ۱۳۹۹ در ۸:۰۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۵ بهمن ۱۳۹۹ در ۸:۰۳ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۵ دی ۱۳۹۹ در ۸:۰۰ ب٫ظ

  7. روزبهانی

    ۱۴ مهر ۱۳۹۹ در ۹:۰۱ ق٫ظ

    مطلب خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …