گرفتن سیمکارت به نام دیگری چه عواقبی دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کلیه مسئولیت‌های حقوقی و کیفری اعمال انجام شده از طریق سیمکارت بر عهده صاحبان آن‌ها است؛ مگر بتوانند ثابت کنند سیمکارتشان را جهت استفاده در اختیار دیگری قرار داده‌اند یا از ثبت سیمکارت اطلاع نداشته‌اند.

متاسفانه سوءاستفاده کردن از سیمکارت‌های متعلق به دیگران یکی از مشکلات شایعی است که امروزه می‌توان به آن اشاره کرد. در این نوشتار از دلتامگ به بررسی عواقب گرفتن سیمکارت به نام دیگری می‌پردازیم.

سوءاستفاده از سیمکارت دیگری

در هنگام سوءاستفاده از سیمکارت، فرد خاطی به چند طریق می‌تواند به سیمکارت شخص دیگر دسترسی پیدا کند:

  •  سیمکارت، مفقودی یا سرقتی یا قرضی باشد. با توجه به ارزان شدن سیمکارت‌های اپراتورهای مختلف و طرح‌های تشویقی آن‌ها این روزها هر فرد بزرگسال معمولا چند سیمکارت از اپراتورهای مختلف دارد که ممکن است، مدتی یک یا چند عدد از آن‌ها، بلا استفاده بمانند. در این حالت، اگر این سیمکارت‌ها مفقود شوند یا مورد سرقت قرار گیرند، مالک یا متوجه نمی‌شود و یا در صورت آگاهی به موضوع اهمیتی نمی‌دهد و آن را جدی تلقی نمی‌کند. حتی گاه افراد سیمکارت متعلق به خود را به دیگری قرض می‌دهند که این موضوع نیز برایشان خالی از دردسر نیست.
  • اشخاصی با آگاهی نسبت به کد ملی سایرین و جعل کارت ملی یا استفاده از کپی کارت ملی آن‌ها اقدام به ثبت سیمکارت به نام فرد دیگر و استفاده از آن کنند. در این حالت معمولا کد ملی افراد از مکان‌های مورد اعتمادشان مانند آژانس‌های مسافرتی و … مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.
  • با این سیمکارت‌ها اقدامات متعددی صورت می‌گیرد که مشکلات مختلفی را برای فرد صاحب سیمکارت بدون اطلاع وی ایجاد می‌کند. برای مثال، رجیستری گوشی‌های همراه، ایجاد مزاحمت برای سایرین، کلاهبرداری و … از این اقدامات هستند.
مطلب پیشنهادی:  چگونه حکم تخلیه مستاجر را فوری بگیریم؟

عواقب گرفتن سیمکارت به نام دیگری

در صورت ارتکاب جرم با سیمکارت متعلق به دیگری و اثبات این موضوع، علاوه بر مجازات جرم مذکور، به جهت گرفتن سیمکارت به نام دیگری، از باب تعدد جرم بسته به روش‌های مختلف بکار گرفته شده، امکان تعیین مجازات به جهت جعل، کلاهبرداری و …، اجرای اشد مجازات برای مرتکب وجود دارد. اگر جرمی با استفاده از سیمکارت رخ نداده باشد نیز بدلیل اقدام به گرفتن سیمکارت از طرق خلاف قانون مانند جعل و کلاهبرداری امکان مجازات مرتکب وجود دارد.

چگونه بفهمیم چند سیمکارت به نام ما است؟

  • با ارسال کد ملی مالک خط، به یکی از شماره های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت فرد
  • با مراجعه به دفاتر خدمات مشترکین اپراتورها و ارائه کارت ملی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …