درد فک و ۶ علت آن

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
علت درد فک را می‌توان در مواردی مانند اختلال مفصل فک گیجگاهی (TMJ)، دندان قروچه، بیماری لثه، حفره‌های درمان نشده دندان، دندان عقل آسیب دیده و درد سینوس جستجو کرد.
علت درد فک

علل درد فک

آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده که از خواب بیدار شوید و احساس کنید که فک شما قفل شده است؟ یا هنگام جویدن غذا یا در هنگام خمیازه کشیدن احساس کنید که فک شما درد می‌کند؟ درد فک یکی از مشکلات دهان و دندان است که می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد و عوامل زیادی در آن دخیل هستند. ما در این مطلب از مجله دلتا به ۶ علت درد فک می‌پردازیم.

علت فک درد

علت درد فک

اختلال مفصل فک گیجگاهی (TMJ)

اختلال مفصل فک گیجگاهی که با عنوان TMJ نیز شناخته می‌شود، روی مفاصلی که استخوان فک را به جمجمه متصل می‌کند، تاثیر می‌گذارد. این اختلال یکی از شایع‌ترین علل درد فک است که با درد و قفل شدن فک مشخص می‌شود. علائم این اختلال می‌تواند به طور قابل‌ توجهی بر کیفیت زندگی تاثیر بگذارد. علائم معمول اختلال مفصل فک گیجگاهی شامل درد و حساسیت در ناحیه مفصل فک، گردن، شانه‌ها، صورت و گوش است.
به گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا، درمان‌های سنتی برای TMD شامل داروهای شل کننده‌های عضلانی و روش‌های دندانپزشکی برای رفع مشکلات دندان است. بیماران همچنین می‌توانند دارو‌های خانگی از جمله دارو‌های آرامش‌بخش را برای مدیریت درد امتحان کنند.

علل فک درد

دندان قروچه

دندان قروچه مشکلی است که افراد زیادی چه در خواب و چه در بیداری با آن درگیر هستند. این مشکل می‌تواند به دندان‌ها آسیب برساند و منجر به درد فک شود. استرس و اضطراب دو عامل محرک دندان قروچه هستند. موارد حاد دندان قروچه می‌تواند به دندان‌ها آسیب برسانند، باعث سردرد و درد فک شده و به اختلالات TMJ نیز منجر شود. در این شرایط معمولا روش‌های دندانپزشکی برای ترمیم آسیب دندان توصیه می‌شود.

بیماری لثه

بیماری لثه یا عفونت و ورم لثه، معمولا ناشی از بهداشت ضعیف دهان و دندان است. بر اساس گزارشات موسسه ملی دهان و دندان، استعمال دخانیات، دیابت و مصرف برخی دارو‌های خاص از عوامل خطر بیماری‌های لثه هستند.
اگر علائم بیماری پریودنتال یا التهابات لثه‌ای از جمله بوی بد دهان، درد در هنگام جویدن، حساسیت دندان و لثه، دندان‌های لق، خونریزی و تورم لثه را مشاهده می‌کنید، به دندانپزشک مراجعه کنید. با استفاده از بهداشت دهانی مناسب می‌توانید از ابتلا به بیماری لثه جلوگیری کنید.

درد فک

حفره‌ های درمان نشده دندان

حفره‌های درمان نشده دندان یکی از علل درد فک محسوب می‌شوند. با مراجعه منظم به دندانپزشک، حفره‌های ایجاد شده در دندان‌هایتان را درمان کنید تا علاوه بر پیشگیری از دندن درد، از بروز درد در ناحیه فک نیز جلوگیری شود.

دندان عقل آسیب دیده

دندان‌های عقل و خرابی آن‌ها به عنوان یکی از علل درد فک شناخته می‌شود. در صورتی که دندان‌های عقل آسیب ببینند، به درد و تورم حاد منجر می‌شوند. حتی ممکن است زمانی که دندان عقل کشیده شود پاکسازی عفونت مدتی زمان برد و برای کاهش درد نیاز به مصرف آنتی بیوتیک باشد. در مواردی که این عفونت شدید و حاد باشد برای تخلیه عفونت جراحی دندان عقل پیشنهاد می‌شود.

درد فک

درد سینوس

عفونت‌های سینوسی (سینوزیت) ، آلرژی و سرماخوردگی می‌توانند از علل مهم درد فک به شمار روند. در شرایطی  مانند ابتلا به عفونت سینوسی، ممکن است برای بیمار یک اسپری بینی تجویز شود تا برای کوتاه مدت آن را امتحان کند و در صورتی که درد از بین رفت، مشخص می‌شود که مسئله مربوط به دهان و دندان نیست؛ بنابراین در وهله اول بیمار باید به پزشک گوش، حلق و بینی مراجعه کند و علت درد مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…