تقویت حافظه؛ راهکارهایی عجیب اما واقعی!

۲۵
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تقویت حافظه با روش‌های گوناگونی میسر است. شاید به نظر عجیب بیاید اما راه‌های به نظر غیرعادی نیز برای تقویت حافظه وجود دارد؛ از جمله آن‌ها می‌توان به آدامس جویدن، خندیدن، استفاده از فونت‌های عجیب و ... اشاره کرد.
راه های تقویت حافظه

تصور کنید که به اتاق دیگری می‌روید اما به خاطرتان نمی‌آید چرا رفته‌اید! یا با کسی دست می‌دهید اما حتی پیش از آنکه او را ترک کنید اسمش را فراموش می‌کنید! آیا در چنین وضعیتی هستید و از آن خسته شده‌اید؟ یا مورد جالب‌تر این است که به یک فروشگاه می‌روید تا دو سه محصول را خریداری کنید و به خانه که برمی‌گردید همه چیز خریده‌اید جز آن چیزی که به آن دلیل از خانه خارج شده بودید. واقعا وحشتناک و غیر قابل تحمل است. در این مطلب از مجله دلتا درباره راه های تقویت حافظه صحبت خواهیم کرد.

تقویت حافظه

علائم حافظه کوتاه مدت ضعیف می‌تواند در اثر اشتغال ذهنی زیاد، عوامل برهم زننده حواس، عدم توانایی در تمرکز و ضعف ماهیچه‌های حافظه بوجود آید. طبیعی است که وقتی سن بالاتر می‌رود، حافظه ضعیف‌تر شود اما گاهی این ضعف حافظه افراد را به شدت عصبی می‌کند که البته این موضوع سن بالا و پایین نمی‌شناسد. محققان و کارآفرینان در سال‌های اخیر مطالعات زیادی درمورد راه‌های تقویت حافظه انجام داده‌اند.

زمانی که در حال یادگیری چیزی هستید آدامس بجوید

یکی از راه‌های تقویت حافظه جویدن آدامس در کلاس‌های درس مدرسه و دانشگاه آزاد است، چرا که تحقیقات بار‌ها نشان داده‌اند که جویدن آدامس در زمان مطالعه باعث یادگیری دقیق‌تر و صحیح‌تر مطالب می‌گردد. همچنین جویدن آدامس به دلایل نامعلوم باعث می‌شود فعالیت هیپوکامپ افزایش یابد.
هیپوکامپ یکی از مهمترین نواحی مغز برای به خاطر سپردن و حافظه است. محققان طی تحقیقی که در کشور انگلستان انجام شد به این نتیجه رسیدند که افرادی که در جلسات درسی و امتحانی آدامس می‌جویدند تا ۲۴ درصد در به خاطر آوردن سریع کلمات و تا ۳۶ درصد در به خاطر آوردن با تأخیر کلمات عملکرد بهتری داشتند.

حافظه

چشمانتان را حرکت دهید

شاید مسخره به نظر بیاید، اما حرکت چشم به سمت راست و چپ می‌تواند حافظه را تحریک کند. گفته می‌شود حرکت افقی چشمان ما می‌تواند هر دو نیمکره مغز را فعال کند و به هم مرتبط نماید. محققان طی مطالعه‌ای به این نتیجه رسیدند که کسانی که چشمانشان را هر روز صبح برای ۳۰ ثانیه به دو سمت مقابل حرکت می‌دهند در به خاطر سپردن مطالب و بطور کلی در عملکرد امور مربوط به حافظه تا ۱۰ درصد عملکرد بهتری دارند.

مشت خود را گره کنید

عموما زمانی که زیر فشار استرس هستیم یا عصبانی می‌شویم دستانمان را گره می‌کنیم. این کار می‌تواند حافظه و به خاطرآوری را در شما تقویت نماید. برخی معتقدند از مشت کردن دست غالب خود (یعنی اگر راست دست هستید دست راست و اگر چپ دست هستید دست چپ) برای به خاطر سپردن  و از مشت کردن دست مقابل برای به خاطر آوری موارد حفظ شده استفاده کنید. مشت کردن دست‌ها را باید برای ۴۵ ثانیه انجام دهید چرا که گفته می‌شود این کار می‌تواند نواحی را در مغز فعال کند که کاملا با حافظه مرتبط هستند.

تمرکز

از فونت‌های عجیب استفاده کنید

دلیل این پیشنهاد این است که زمانی که شما می‌خواهید یک متن سخت و با فونت بد را بخوانید تمام تمرکزتان را به خرج می‌دهید تا بفهمید متن نوشته شده چیست و هرچه تمرکز شما بیشتر باشد بدون شک راحت‌تر مطالب را به خاطر می‌سپارید. به نظر می‌رسد چند ثانیه طول می‌کشد تا یک متن را کپی و در ورد جایگذاری و یک فونت عجیب‌ و غریب برای آن انتخاب کنید.

خندیدن یکی از راه‌های تقویت حافظه!

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد افراد خندان در آزمون‌های حافظه کوتاه مدت نتایج بسیار بهتری را کسب کرده‌اند. بعد از تماشای یک ویدئوی خنده‌دار ۲۰ دقیقه‌ای میزان هورمون کورتیزول در بدن شرکت‌کنندگان کاهش یافت. از آنجا که این هورمون‌ها با میزان استرس رابطه مستقیمی دارند، میزان زیاد آن‌ها تأثیر منفی روی حافظه می‌گذارد. از این رو، خنده کافی در روز می‌تواند یکی از راه‌های تقویت حافظه باشد.

افزایش تمرکز

پیشنهاد مطالعه : مطلب آلزایمر، پیشگیری با رژیم غذایی را در مجله دلتا بخوانید

۲۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۰۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۹:۰۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۲۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۹:۱۴ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۱۶ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۵۱ ب٫ظ

    خداوند نگهدارتان باد واقعاً مطالب جالبی است من هر روز آن را مطالعه میکنم ولذت میبرم شاد باشید

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۴:۳۵ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۰:۰۹ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۶:۳۷ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۷:۴۹ ق٫ظ

  11. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۳۴ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۴:۵۴ ب٫ظ

      از اینکه همراه ما هستید ،سپاس گزاریم.

      پاسخ

  12. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۴ ق٫ظ

  13. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۴۲ ق٫ظ

  14. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۴۲ ق٫ظ

  15. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۳:۱۷ ب٫ظ

  16. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۰ در ۱:۵۸ ب٫ظ

  17. ناشناس

    ۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۵:۴۲ ب٫ظ

  18. ناشناس

    ۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۸ ق٫ظ

  19. ناشناس

    ۷ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۶ ق٫ظ

    برای من جالب یود چون شاید برای اولین بار این مطالب رو برای تقویت حافظه میخونم

    پاسخ

  20. ناشناس

    ۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۴ ب٫ظ

  21. ناشناس

    ۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۴ ب٫ظ

  22. ناشناس

    ۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۴ ب٫ظ

  23. ناشناس

    ۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۴ ب٫ظ

  24. ناشناس

    ۶ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…