خواص آب گوجه فرنگی را جدی بگیریم

۰
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نتایج مطالعه ای که در تایوان انجام شده است، نشان می‌دهد که آب گوجه فرنگی یک ماده غذایی چربی سوز است و با نوشیدن روزی یک لیوان از آن می‌توانیم محیط دور کمر خود را کاهش دهیم.
خواص آب گوجه فرنگی

طبق نتایج مطالعه‌ای که فقط برای زنان انجام شده است نشان می‌دهد که نوشیدن روزی یک لیوان آب گوجه فرنگی تاثیر مستقیمی بر کاهش محیط دور کمر، کلسترول و نشانگر‌های التهاب دارد. در این بخش از مجله دلتا درباره خواص آب گوجه فرنگی صحبت خواهیم کرد.

داده‌های این مطالعه که برای ۳۰ زن انجام شد، نشان داد که نوشیدن روزی ۲۸۰ میلی لیتر آب گوجه فرنگی بعد از دو ماه با کاهش متوسط ۱.۶ سانتی‌متری محیط دور کمر و کاهش قابل توجه چربی و وزن بدن آن‌ها همراه بود. در این مطالعه مشخص شد که یک لیوان ۲۸۰ میلی‌لیتری آب گوجه فرنگی حاوی ۳۲.۵ میلی گرم «لیکوپن» است. لیکوپن یک ماده مغذی گیاهی است که در سبزی‌ها و میوه‌های قرمز مانند گوجه فرنگی، وجود دارد. این ماده به عنوان عامل رنگ قرمز در این میوه‌ها و سبزیجات شناخته می‌شود.

مصرف مواد غذایی حاوی لیکوپن می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، سرطان دهه رحم، سرطان روده و افزایش کیفیت اسپرم و باروری کمک کند. نکته مهم این است که بدن انسان توانایی تولید لیکوپن ندارد، بنابراین باید آن را از منابع غذایی تامین کند.

کاهش وزن

آب گوجه‌فرنگی مملو از لیکوپن و آنتی‌اکسیدان است

آب گوجه فرنگی حاوی مواد مغذی گیاهی شامل لیکوپن، بتاکاروتن، ویتامین E و … است. مصرف منظم آب گوجه فرنگی علاوه بر کاهش التهاب، به کاهش فشار خون کمک می‌کند و حتی ممکن است عملکرد سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کند.

مجموعه‌ای از مطالعات از نقش لیکوپن در سلامت قلب و در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های متابولیک و نیز برخی سرطان‌ها حکایت می‌کنند. در گوجه فرنگی رسیده، تقریبا تمام آمینو اسید‌های اصلی به استثنای تریپتوفان وجود دارد. قند موجود در گوجه فرنگی رسیده، گلوکز فروکتوز و ساکاروز است که البته میزان آن اندک است. رنگدانه اصلی گوجه‌فرنگی لیکوپن بوده که سبب رنگ قرمز آن می‌شود.

پوست گوجه فرنگی حاوی مقادیر فراوانی از کاروتینوئید‌ها بوده که به وسیله سلول‌های روده انسان جذب می‌شود؛ بنابراین اغلب توصیه شده که گوجه فرنگی را همراه با پوست میل کنید. کاروتنوئید‌ها مواد مغذی است که در میوه‌ها و سبزیجات دارای رنگ نارنجی موجودند.

فواید آب گوجه فرنگی

همچنین گوجه فرنگی به علت دارا بودن مواد مغذی زیاد و کالری پایین، یکی از پایه‌های اصلی رژیم‌های غذایی است.

نتایج یک مطالعه دیگر که در کانادا انجام شده است نشان می‌دهد که نوشیدن ۲ لیوان آب گوجه فرنگی در روز، استخوان‌ها را تقویت کرده و از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

محققان در این مطالعه که در دانشگاه تورنتو در کانادا انجام شد، ۶۰ زن یائسه ۵۰ تا ۶۰ ساله را انتخاب کردند و از آن‌ها خواستند که مدت یک ماه گوجه فرنگی و فرآورده‌های آن را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف کنند. پس از گذشت یک ماه، آزمایشات بیوشیمیایی نشان دادند که حذف گوجه فرنگی از رژیم غذایی موجب افزایش ماده‌ای به نامn- تلوپپتید در خون می‌شود. این ترکیب، شاخص سلامت استخوان است و زمانی سطح آن در خون و یا ادرار بالا می‌رود که تحلیل بافت استخوانی وجود داشته باشد.

تقویت استخوان

در بخش دیگر این مطالعه مشخص شد که مصرف مداوم گوجه فرنگی موجب کاهش n- تلوپپتید در خون و درنتیجه کاهش خطر تحلیل استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان می‌شود. محققان اثر گوجه فرنگی بر بافت استخوانی را به رنگدانه قرمز رنگ آن یعنی لیکوپن نسبت می‌دهند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با خواص خیار مطلب “۸ خاصیت شگفت‌انگیز آب خیار” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…