مضرات دود سیگار برای افراد غیر سیگاری

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دود سیگار فقط به افراد سیگاری آسیب نمی‌رساند؛ بلکه اطرافیان آن‌ها و در واقع افراد غیر سیگاری نیز با استشمام دود سیگار ضررهای بسیاری را متحمل می‌شوند.
مضرات دود سیگار

حتما با مضرات سیگار آشنایی دارید. بد نیست بدانید که قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سیگار (وقتی دود سیگار شخص دیگری را استشمام می‌کنید)، حتی اگر سیگاری نباشید نیز برایتان مضر است. وقتی کسی سیگار می‌کشد، تمام دود سیگار وارد ریه آن شخص نمی‌شود و بخشی از آن وارد هوایی می‌شود که دیگران در آن نفس می‌کشند. قرار گرفتن در معرض دود سیگاری ها ، خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد. این موضوع می‌تواند موجب بروز سرطان ریه و دیگر انواع سرطان‌ شود. همچنین دود سیگار، برای سلامت قلب نیز مضر است. با مجله دلتا همراه باشید تا با مضرات دود سیگار برای اطرافیان غیر سیگاری آشنا شوید.

دود دست دوم سیگار و کودکان

دود دست دوم سیگار، سلامت کودک را شدیدا به خطر می‌اندازد. کودکان به‌دلیل قرار داشتن در فرایند رشد، نرخ تنفس بالاتری نسبت به بزرگسالان دارند و به همین دلیل بیش از سایرین در معرض خطرات مرتبط با دود سیگار قرار می‌گیرند. از جمله این عوارض می‌توان به عفونت‌های تنفسی، عفونت گوش و سرفه مزمن اشاره کرد. برای حفظ سلامت فرزندانتان هم که شده، نه خود در خانه سیگار بکشید و نه به مهمان‌هایتان اجازه این کار را دهید.

عوارض دود سیگار برای کودکان

اثر دود سیگار بر بیماری‌های قلبی-عروقی

قرار گرفتن در معرض دود سیگاری ها روی سیستم قلبی-عروقی افراد اثر می‌گذارد و می‌تواند موجب بیماری‌های عروق کرونری و سکته قلبی شود. لازم است بدانید ۲۵ تا ۳۰ درصد از غیرسیگاری‌هایی که در خانه یا محل کار در معرض دود اطرافیان سیگاری قرار دارند، به بیماری های قلبی مبتلا می‌شوند. آش نخورده و دهن سوخته! همچنین قرارگرفتن در معرض دود سیگاری ها بلافاصله روی خون و رگ‌های خونی فرد اثر می‌گذارد و خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

سرطان ریه

دود سیگار موجب بروز سرطان ریه در افرادی شده است که هرگز سیگار نکشیده‌اند. خطر ابتلا به سرطان ریه در غیرسیگاری‌هایی که در خانه یا محل کار در معرض دود سیگار قرار دارند، ۲۰ تا ۳۰ درصد است؛ چرا که غیرسیگاری‌هایی که در معرض دود سیگاری ها  قرار دارند، به‌اندازه آنها، مواد سرطان‌زا را استنشاق می‌کنند. طبق آمار هر سال در آمریکا بیش از ۷۳۰۰ غیرسیگاری بر اثر سرطان ریه جان خود را از دست می‌دهند.

سرطان ریه

سیگار و سندرم مرگ ناگهانی نوزادان

سندرم مرگ ناگهانی نوزادان، همان‌طور که از اسمش پیداست، بسیار ناگهانی، بدون توضیح و غیرمنتظره رخ می‌دهد و جان نوزاد را در سال اول زندگی‌ می‌گیرد. سندرم مرگ ناگهانی نوزادان یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ نوزاد، به‌خصوص نوزاد سالم است. دود سیگار اطرافیان کودک این خطر را افزایش می‌دهد. همچنین مادرانی که در دوران بارداری سیگار می‌کشند، خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد خود را بالا می‌برند.

کلام آخر

برای پیشگیری از استنشاق دود سیگار، تا جایی‌ که می‌توانید از افراد سیگاری دوری و در عین حال سیگاری‌ها را به ترک سیگار تشویق کنید؛ در ضمن اگر کسی قصد سیگار کشیدن در خانه شما را داشت، محترمانه از او بخواهید برای سیگار کشیدن از خانه خارج شود تا عوارض دود سیگاراو گریبان شما را نگیرد.

عوارض سیگار برای ریه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با مضرات سیگار، “مضرات سیگار، ۷ بلایی که سیگار بر سر پوست می‌آورد” را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…