یوگا در بارداری چه مزیت هایی دارد؟

۰
0
زمان مطالعه: 6 دقیقه
یوگا در بارداری چه مزیت هایی دارد؟ آیا انجام این حرکات ورزشی زایمان را آسان تر می‌کند؟ با مجله دلتا همراه باشید.
یوگا-بارداری

اگر باردار هستید حتما ورزش کنید. یکی از گزینه های مهم و مفید برای ورزش کردن در بارداری ورزش یوگا و حرکات مخصوص به آن است. این گزینه یکی از شیوه های درمانی طب مکمل به ویژه مکتب درمانی آیورودا – طب سنتی هند- است. تکنیک های یوگا و مدیتیشن در زنان باردار روند زایمان آنها را بهبود می‌بخشد و باعث سلامت جنین می‌شود، درباره یوگا در بارداری چه می‌دانید؟ با مجله دلتا همراه باشید.

یوگا بارداری

ورزش یوگا در بارداری 

ورزش در بارداری در کنار تغذیه و رژیم غذایی مناسب دو مسئله اساسی و مهم در این دوران تلقی می‌شوند؛ در این میان ورزش یوگا می‌تواند به خانم های حامله بسیار کمک کند. درباره مزایای یوگا در بارداری چه می‌دانید؟ اگر می‎خواهید درد های احتمالی سر و گردن خود را در دوران بارداری کاهش دهید، با ما همراه باشید.

مزایای یوگا در بارداری 

بی خوابی، استرس های قبل از زایمان، اضافه وزن و بسیاری از مشکلات دوران بارداری با یوگا قابل حل است؛ درباره مزایای یوگا در بارداری چه می‌دانید؟ با ما همچنان همراه باشید.

  • تنظیم گردش خون

انجام تمرینات یوگا می‌تواند به بدن خانم های حامله اکسیژن رسانی کند و این مسئله باعث بهبود جریان خون و عملکرد مناسب سیستم قلبی – عروقی آنها می‌شود.

  • عضلات قوی با یوگای بارداری

به اعتقاد درمانگران طب سنتی هند، تمرینات کششی یوگا در دوران بارداری نه تنها به زایمان کمک می‌کند بلکه عضلات مادر را هم قوی تر خواهد کرد. اجرای تکنیک‌ های یوگا به زنان باردار کمک می‌کند تا عضلات قوی‌ تر و مقاوم‌ تری در ناحیه شکم داشته باشند و به این ترتیب زایمان طبیعی آسان تری خواهند داشت.

حرکات یوگا در بارداری

  • کنترل وزن

معمولا دوران حاملگی با اضافه وزن در خانم ها همراه است؛ تکنیک های یوگا می‌تواند به کنترل وزن خانم های باردار کمک کند؛ انجام این حرکات قبل و بعد از بارداری باعث تناسب اندام خانم ها می‌شود.

به گفته محققان خانم هایی که در دوران بارداری یوگا انجام می‌دهند یا تمرینات ورزشی ملایمی دارند، تقریبا ۳ کیلوگرم کمتر از افرادی که ورزش نمی‌کنند به چاقی و  اضافه وزن دچار می‌شوند.

  • افزایش شادابی مادر

معمولا قبل و بعد از زایمان به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر خانم ها با نوسانات خلق و خو همراه می‌شوند؛ افسردگی بعد از زایمان یا انواع دیگر افسردگی یکی از این مشکلات است. یوگا و مدیتیشن درمان کننده این مشکلات است. مادرانی که یوگا کار می‌کنند، تعادل هورمونی بیشتری دارند؛ درنتیجه شاداب تر هستند و دوران بارداری لذت بخش تر و زایمان آسان تری هم خواهند داشت.

  • درمان کمردرد های بارداری

شاید یکی از سخت ترین بخش های بارداری، کمردرد های آن باشد. تمرینات تنفسی و کششی یوگا می‌تواند تمرکز مادر را روی عضلات کمر بیشتر کند؛ درنتیجه باعث تقویت آن شود.

به گفته درمانگران طب سنتی هند، انجام ورزش ‌های کششی باعث تقویت عضلات کمر می‌شود، این کار به کنترل و تعدیل فشار ناشی از بزرگ ‌شدن شکم و افزایش وزن خانم های حامله کمک می‌کند. اگر این فشار کنترل نشود، اولین آسیب های جدی ناشی از آن به ستون فقرات مادر وارد خواهد شد.

  • درمان یبوست بارداری با یوگا

یبوست یکی از شایع‌ ترین عوارض ناشی از بارداری است که معمولا بیشتر خانم های حامله را درگیر می‌کند. اگر یبوست بارداری داشته باشید، باید منتظر عواقب خطرناک آن یعنی بزرگ شدن جثه جنین و فشار بر دستگاه گوارش و روده های خود باشید. در این مواقع، بهترین گزینه ها ورزش به خصوص یوگا و رژیم غذایی فیبر دار هستند.

  • زایمان آسان تر با ورزش یوگا در بارداری

ورزش در دوران بارداری می‌تواند زایمان شما را آسان تر کند. در یوگای بارداری تکنیک‌ هایی به زنان آموزش داده می‌شود که خانم ها با اجرای آن می‌توانند بدن آماده‌ تری برای زایمان طبیعی داشته باشند؛ این حرکات باعث می‌شوند تا دهانه رحم خانم ها باز تر شود، انجام این تمرینات به خانم ها کمک می‌کند تا مفاصل ران ها و کشاله آن ها قوی تر شود و بدین ترتیب زایمان آسان تری خواهند داشت.

  •  مهار کردن استرس

پروسه بارداری و زایمان استرس های خاص خوش را دارد. یوگا و مدیتیشن و انجام تکنیک های ریلکسیشن باعث می‌شود تا استرس خانم ها کمتر شود. اگر باردار هستید و استرس و اضطراب امان شما را بریده است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در یک کلاس یوگای دسته جمعی شرکت کنید.

در حقیقت، در این گروه ها به خانم ها آموزش داده می‌شود که چگونه آرامش خود را با مراقبه و تمرینات شادی بخش یوگا حفظ کنند و در مقایسه با دیگران زایمان آرام‌ تر و موفق‌ تری داشته باشند.

  • تجربه خواب عمیق‌

بی خوابی یا بد خوابی هم یکی دیگر از مشکلات مربوط به دوران بارداری است که با یوگا قابل کنترل و درمان است.اجرای تمرینات یوگای بارداری به طور منظم و مستمر باعث می‌شود تا در این دوران خواب عمیق‌ تری داشته باشید.

ورزش یوگا در بارداری

یوگا در بارداری از چند ماهگی مناسب است؟ 

انجام ورزش های مختلف در بارداری از جمله یوگای بارداری در سه ماه اول این دوره باید با احتیاط انجام شود؛ معمولا در سه ماهه اول بارداری، بیشتر تمرینات تنفسی انجام می‌شود تا بدن مادر آماده شود البته انجام همین تمرینات ساده هم باید زیر نظر مربی باشد. در سه ماهه دوم بدن مادر آماده تر خواهد شد و مادر می‌تواند تمرینات کششی انجام دهد اما در سه ماه سوم، وزن مادر بیشتر می‌شود و ایستادن های طولانی مدت باعث می‌شود تا جریان خون به قلب مادر کند شود.

یوگا بارداری

بهترین حرکات یوگا در بارداری 

بعد از مزایای یوگا در بارداری حالا نوبت به انجام تمرینات و حرکات ورزشی یوگا می‌رسد؛ کدام حرکات یوگا در دوران حاملگی می‌توانند به سلامت مادر و جنین بیشتر کمک کنند؟ با ما همچنان همراه باشید.

  • موقعیت و حرکت Tailor

این موقعیت و حرکت نشسته یوگا می‌تواند به باز شدن لگن خانم های حامله کمک کند. اگر مفاصل کفل و ران شما شل است، مطمئن شوید که استخوان هایی که روی آن می‌نشینید، به خوبی روی زمین قرار گرفته باشد یا از پتو و فرش استفاده کنید. برای انجام بهتر این حرکت می‌توانید بالش یا حوله رول شده را زیر زانو های خود بگذارید، صاف بایستید، کف پای خود را روی زمین بگذارید و به هم بچسبانید. سپس به آرامی زانو های خود را به سمت پایین فشار دهید و از هم دور کنید. برای چند ثانیه، در این موقعیت بمانید؛ انجام این حرکت یوگا تمام شد، به حالت عادی باز گردید.

  • گربه خشمگین

این موقعیت به تسکین کمردرد بارداری کمک می‌کند. کمردرد مشکل شایعی است که در دوران بارداری دیده می‌شود. بازوی خود را به عرض شانه و زانو ها را به عرض باسن باز کنید. بازوی خود را صاف نگه دارید اما آرنج ها را به هم قفل نکنید. در حالی که نفس می‌کشید، باسن خود را پایین بیاورید، دوباره کمر خود را به موقعیت اول برگردانید.

  • اسکوات

برای باز کردن لگن و همچنین تقویت قسمت های بالای پا می‌توانید این حرکت یوگا را انجام دهید. زمانی که احساس سنگینی می‌کنید، می‌توانید روی بلوک بنشینید و استراحت کنید. نفس عمیق بکشید، بایستید و پا های خودتان را بیشتر از عرض باسن باز کنید.

عضلات شکم خود را منقبض و قفسه سینه را بلند کنید، سپس در حالت آرام تری قرار بگیرید و شانه های خودتان را شل کنید. استخوان دنبالچه را پایین بیاورید و خیلی آرام روی صندلی بنشینید. تا زمانی که آرام و راحت بودید، در این موقعیت بمانید.

  • توپ یوگا در بارداری

اگر باردار هستید و دلتان می‌خواهد ورزش کنید، می‌توانید از توپ های بدنسازی استفاده کنید. توپ بدنسازی برای دوران بارداری یک گزینه مناسب است؛ چون وزن بالای مادر را تحمل می‌کند؛ به توپ هایی که تحمل وزن آن ها بالا است “ضد انفجار” می‌گویند.

البته برای خانم های حامله ای که می‌خواهند حرکات ورزشی از جمله یوگا را با توپ انجام دهند، باد توپ هم مسئله مهمی است؛ چون هر چه توپ پرباد تر باشد، انجام تمرین های ورزشی روی آن سخت تر است و بدن را بیشتر به چالش می‌کشاند؛ بنابراین، برای خانم های حامله توپ ورزشی نباید زیاد پر باد باشد.

نظر شما درباره ورزش کردن در دوران بارداری چیست؟ اصلا با حرکات ورزشی یوگا و مدیتیشن آشنایی دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…