مصرف مولتی ویتامین ، آری یا نه؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
توصیه می‌شود هرگز مکمل‌های غذایی و مولتی ویتامین‌ها را بدون مشورت پزشک، مصرف نکنید.
مصرف مولتی ویتامین ها

مصرف مولتی‌ ویتامین برای کسانی که رژیم غذایی محدودی دارند یا با هر نوع غذایی سازگار نیستند و همچنین مبتلایان به بیماری‌هایی که مانع جذب مواد مغذی از طریق غذا می‌شوند، می‌تواند مفید باشد.

به گزارش مجله دلتا؛ یک رژیم غذایی متنوع شامل میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و پروتئین، نه‌تنها به حفظ سطح انرژی بدن کمک خواهد کرد، بلکه مانع بروز بسیاری از بیماری‌ها می‎شود.

میزان کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری را می‌توانید از طریق مصرف رژیم غذایی متعادل به دست آورید. با این وجود، اغلب مردم به مکمل‌ها و ویتامین‌ها برای افزودن به سطح دریافتی این مواد ضروری روی می‌آورند؛ زیرا آن‌ها مواد مغذی بیشتری را تأمین می‌کنند، اما نه همه آن‌ها! درواقع، مصرف زیاد مکمل‌ها می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد.

مواد مغذی را از خوراکی ها دریافت کنیم، نه از مکمل‌ها

مصرف مولتی ویتامین هادر مقایسه با مکمل‌ها، میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات و پروتئین‌ها تقریباً همیشه انتخابی مناسب و سالم هستند. غذاهای کامل حاوی فیبرهای مفید و ترکیبات محافظتی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که همیشه در مکمل‌ها وجود ندارند.

آزمایش خون می‌تواند کمبود مواد مغذی را نشان دهد؛ اگر فردی احساس کرد که رژیم غذایی محدودی دارد یا متوجه علائم فیزیکی ناشی از کمبود این مواد شد، حتماً باید به پزشک مراجعه تا مصرف مولتی ویتامین را آغاز کند.

مصرف مولتی ویتامین خطرناک است؟

مصرف مولتی ویتامین ها

دو نوع اصلی از ویتامین‌ها وجود دارد: ویتامین‌های محلول در آب و آن‌هایی که در چربی محلول هستند. ویتامین‌های محلول در آب در بدن ذخیره نمی‌شوند و این باعث می‌شود که مصرف روزانه آن‌ها ضروری باشد. در واقع بدن؛ اکثر ویتامین‌های محلول در آب را دفع می‌کند؛ در مقابل، ویتامین‌های محلول در چربی، در بافت کبد و چربی‌های بدن ذخیره می‌شوند و در صورت مصرف بیش از حد، می‌توانند مسموم کننده باشند.
ویتامین A به‌ویژه باید مورد توجه قرار بگیرد، زیرا مقدار بیش از حد آن می‌تواند منجر به سرگیجه، استفراغ، خستگی، آسیب کبدی، کم شدن بافت استخوان و ریزش مو شود. دوزهای شدید این ویتامین حتی می‌تواند مرگبار باشد. توصیه می‌شود مصرف ویتامین A در بزرگسالان از ۹۰۰ میکروگرم در روز، تجاوز نکند.

آهن یک ماده معدنی ضروری است که در صورت مصرف بیش از حد می‌تواند خطرناک باشد. علائم حاد مسمومیت آهن عبارتند از درد معده، حالت تهوع و استفراغ. با این‌حال، اگر مصرف آهن ادامه یابد، می‌تواند در اندام‌های داخلی انباشته و در نهایت منجر به آسیب‌های مغزی و کبدی شود.

مصرف بیش از حد بسیاری از ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌تواند شما را در معرض خطر مسمومیت قرار دهد، بنابراین قبل از مصرف، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

منبع: تبیان

۴ دیدگاه

  1. ضامنی

    ۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۴:۳۵ ب٫ظ

    بسیار عالی بود

    پاسخ

  2. اسکندری

    ۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۶ ب٫ظ

    perfect

    پاسخ

  3. برزین

    ۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۵ ق٫ظ

    بسیار آموزنده

    پاسخ

  4. بیگدلی

    ۶ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۹ ق٫ظ

    بسیار عالی و مفید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…