شرایط تبدیل قولنامه به سند رسمی

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
قولنامه یک سند عادی است که لازم است مالک آن را به سند رسمی تبدیل کرده تا در مقام دفاع دارای اعتبار اسناد رسمی باشد.
شرایط تبدیل قولنامه به سند رسمی

شرایط تبدیل قولنامه به سند رسمی از جمله مهم‌ترین مسائلی است که در قانون وجود دارد و افراد باید به آن توجه کنند. قولنامه تعهد و نوشته‌ای است که نشان‌دهنده توافق در مورد موضوعی است و برای ایجاد یک عقد اجرا می‌شود. همچنین ضمانت اجرای تخلف از آن نیز با پرداخت مبلغی همراه است. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

شرایط تبدیل قولنامه به سند

شرایط تبدیل قولنامه به سند رسمی

مواد ۴۶ و ۴۷ قانون ثبت، مقرر می‌دارند: ماده ۴۶ «ثبت‌اسناد، اختیاری است مگر در؛ ۱-کلیه عقود و معاملات راجع به‌عین یا منافع املاکی که قبلاً در دفتر املاک ثبت شده باشد ۲-کلیه معاملات راجع به حقوقی که قبلاً، در دفتر املاک ثبت شده است.»
ماده ۴۷ «در نقاطی که اداره ثبت‌اسناد و املاک و دفا‌تر اسناد رسمی موجود بوده و وزارت عدلیه مقتضی بداند ثبت ۱- کلیه عقود و معاملات راجعه به‌عین یا منافع اموال غیرمنقول که در دفتر املاک ثبت نشده. ۲- صلح‌نامه و هبه نامه و شرکت‌نامه.» اجباری است؛ بنابراین، مستفاد از مواد مذکور، تبدیل قولنامه به سند رسمی در صورت وجود یکی از موارد زیر، الزامی است؛

  • از شرایط تبدیل قولنامه به سند رسمی آن است که قولنامه، در خصوص عین یا منافع املاک و حقوقی که دارای سابقه ثبتی هستند، باید تنظیم شود؛ همچنین سند رسمی در شرایطی که قولنامه در خصوص عین یا منافع اموال غیرمنقول فاقد سابقه ثبتی باشد، در اداره ثبت‌اسناد و املاک و دفا‌تر اسناد رسمی یا دادگستری، تنظیم می‌شود.

باتوجه‌به اینکه قانون‌گذار، اعتبار قولنامه را اعتبار سند عادی می‌داند و دارنده سند رسمی و برگ سبز خودرو را به‌عنوان مالک می‌شناسد، داشتن سند رسمی و برگ سبز ملک و خودرو و تبدیل قولنامه به سند رسمی، در خصوص ملک و خودرو، ضروری به نظر می‌رسد.

قولنامه

ازآنجاکه تبدیل قولنامه به سند، صرفاً در صورت وجود شرایط آن امکان‌پذیر است، در ادامه شرایط تبدیل قولنامه به سند، ارائه شده است که عبارت‌اند از:

  • طرفین، از اهلیت قانونی، برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، در خصوص ملک و مراجع و تعویض پلاک، در خصوص خودرو، برخوردار باشند.
  • اگر فروشنده، خود نیز مال (ملک یا خودرو) را قولنامه‌ای خریده باشد، دارنده اصلی سند رسمی یا وکیل او، برای انتقال سند به نام خریدار و تبدیل قولنامه به سند، در دفترخانه یا تعویض پلاک حاضر گردد.
  • باغات، زمین‌های کشاورزی و ساختمان‌هایی زمین قولنامه‌ای، محسوب می‌شوند که سابقه ثبتی به نام اشخاص دارند. در صورتی‌که فرد، آن را به‌موجب قولنامه خریده باشد تصرفات وی در محل، مجزا می‌شود. اگر فردی املاکی را که عرصه آن وقفی است، با حق احداث اعیانی اجاره کرده و در خصوص قسمت اعیانی، سند رسمی اخذ ننموده یا جزو املاک دارای سابقه ثبتی است مالک رسمی مشاعی محسوب می‌شود. اما اگر فردی به دلیل عدم دسترسی به سایر مالکین مشاعی یا فوت مالک رسمی و یا ورثه، موفق به اخذ سند مالکیت شش‌دانگ نگردیده باشد، دیگر مالک رسمی مشاعی به شمار نمی‌رود.
  • متقاضی، از مدارک لازم برای این امر، برخوردار بوده تا بتوانند، هزینه این تبدیل را بپردازند.
  • تبدیل قولنامه به سند، توسط امور صلاحیت‌دار، در حیطه صلاحیت او و با رعایت شرایط و قواعد مقرر در قانون، انجام شود. علاقه‌مندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه و شرایط تبدیل سند عادی به سند رسمی، می‌توانند مقاله زیر را مطالعه کنند.
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا می‌توان طلاق را در شناسنامه ثبت نکرد؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۳۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۱:۱۱ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۰:۲۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …