آیا می‌توان طلاق را در شناسنامه ثبت نکرد؟

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از الزاماتی که قانون برای افراد در نظر گرفته است، ثبت کردن ازدواج و طلاق است که افراد باید این موارد را رعایت کنند.
طلاق بدون ثبت در شناسنامه 

امکان طلاق بدون ثبت در شناسنامه از جمله سؤالاتی است که پرسیده می‌شود. زیرا ثبت‌کردن طلاق در شناسنامه یکی از مهم‌ترین احوال شخصیه زوجین است که باید در مراجع قانونی مانند دفترخانه‌ها تأیید و ثبت گردد. اگر چه ممکن است حکم طلاق بدون ثبت نیز انجام شود. حالا در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم که آیا اگر طلاق در شناسنامه ثبت نشود، زوجین مجازات می‌شوند؟

طلاق بدون ثبت در شناسنامه

بر اساس قوانین، ثبت‌کردن طلاق در محضر یکی از الزامات مهم بوده، اما با این وجود، از نظر شرعی خواندن صیغه طلاق برای زوجین به ثبت کردن رسمی نیاز ندارد و جاری شدن صیغه طلاق به معنای پایان یافتن ازدواج و جدا شدن زوجین است.

از آن جایی که اجتماع بر اساس قوانین و اصول مشخصی اداره می‌شود، لازم است احوال شخصی افراد در مسائل مختلفی چون ازدواج و طلاق ثبت گردد تا هم زوجین بتوانند از حقوق خود دررابطه‌با صدور این احکام بهره‌مند شوند و هم کسی نتواند در این زمینه سوءاستفاده نماید.

قطعاً مجازات‌های در نظر گرفته شده برای ثبت‌نکردن طلاق در شناسنامه به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی افراد بوده تا حق هیچ‌کسی در این زمینه ضایع نشود.

همچنین بر اساس قوانین ثبت طلاق، این موضوع باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود که در زمینه ثبت ازدواج و طلاق فعالیت داشته و معتبر است.

البته قبل از ثبت طلاق در این دفاتر باید گواهی عدم سازش زوجین یا حکم دادگاه تنظیم شده و دراین‌رابطه به این دفاتر ارجاع داده شود.

طلاق بدون ثبت

مدارک موردنیاز برای طلاق بدون ثبت در شناسنامه

برای ثبت درخواست طلاق بدون ثبت در شناسنامه به یک سری مدارک به همراه گواهی صدور المثنی شناسنامه نیاز است.

  • اولین مدرکی که برای این کار نیاز است، عقدنامه رسمی زوجین است که می‌توان از رونوشت آن نیز برای ثبت درخواست استفاده کرد.
  • مدارک موردنیاز دیگر برای این کار کارت ملی و گواهی صدور المثنی شناسنامه هر کدام از زوجین بوده که شناسنامه وی مفقود شده باشد.
  • همچنین در صورت عدم دسترسی زوجین به کارت ملی، می‌توانند تنها با استفاده از شماره ملی که از حفظ دارند درخواست طلاق خود را ثبت نمایند.
  • از دیگر مدارک موردنیاز برای این کار می‌توان به گواهی‌های پزشک‌قانونی دررابطه‌با نوع دادخواست طلاق در صورت نیاز، توافقنامه کتبی حضانت از فرزندان، توافقنامه نحوه پرداخت مهریه و نفقه، گواهی کتبی مشاوره خانواده دررابطه‌با درخواست جدایی زوجین و غیره اشاره کرد.

مدارک موردنیاز برای طلاق بدون ثبت در شناسنامه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب آیا فرزند حاصل ازدواج سفید، از والدین خود ارث می‌برد؟ را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. عباس آقا

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۱:۳۴ ق٫ظ

    سلام و تشکر بابت زحماتتون برای تهیه این مطلب مفید 🙏🙏🙏🙏

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …