سرعین ؛ شهر چشمه های آب گرم

۱۰
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سرعین

پاییز که به نیمه می‌رسد کم کم رفتن به سمت چشمه های آب گرم آغاز می‌شود. چشمه های آب گرمی که در ایران مان و جود دارند معمولاً درمانی هم هستند و خیل عظیمی از گردشگران و مسافران را به سوی خود می‌کشند. یکی از شهر های ایران که به نام شهر چشمه های آب گرم هم معروف شده، شهر سرعین در استان اردبیل است. شهری کوچک و دیدنی که می‌تواند مقصد بسیار خوبی برای سفر شما باشد با صفحه گردشگری مجله دلتا همراه شوید.

سرعین و اندیمشگ

سرعین کجاست؟

استان اردبیل مقاصد دیدنی بسیار دارد که یکی از آن ها سرعین است. در گویش ترکی آن را  (سریین) به معنای محل خنک نیز می‎نامند. در فارسی سرعین و در زبان عربی هم به معنی سرچشمه است. شهر چشمه‌ های آب گرم. یکی از معروف‌ ترین مقصد های گردشگری و پر تردد ایران است. در ۳۰ کیلو متری اردبیل. بیشتر چشمه‌ های آب گرم سرعین خاصیت درمانی دارند و معمولاً بیشتر گردشگران برای بهبود بیماری‌ هایشان خود را به این شهر می‌رسانند. البته حتماً هم سری به دیگر نقاط گردشگری این ناحیه خواهند زد.

از معروف‌ترین مجموعه‌ های آب گرم درمانی سرعین‌ می‌توان به چشمه‌ های سبلان، گاو میش گلی و بش باجیلار  اشاره کرد. همچنین خوب است بدانید یکی از سوغاتی های منحصر به فرد سرعین عسل و سر شیر این شهر است که شهرت بسیار دارد و کندو های عسلش می‌تواند سوژه عکاسی دیدنی ای برای قاب خاطرات شما شوند.

عسل سرعین

گردشگری سرعین

شهر چشمه‌ های بهشتی اردبیل، سرعین، یکی از شهر های زیبای استان اردبیل هم هست. غیر از آنچه به آن معروف شده، آثار باستانی و جاذبه‌ های خیره‌ کننده‌ دیگری هم دارد. طبیعتی که سبلان به سرعین بخشیده نیز آنجا را تبدیل به مکانی برای طبیعت گردی کرده است.

روستای شایق سرعین

هرگاه از روستای شایق حرف می‌زنیم می‌توانیم بگوییم طبیعت لطف بزرگی به این روستا کرده. آنجا سرسبز و خرم است. مناظر فوق العاده‌ای برای طبیعت گردی دارد. یکی از بزرگ‌ ترین روستا های شهر سرعین و عامل مو‌ثر جذب گردشگران است. مردم خونگرم و مهربانی دارد. اکثر اهالی کشاورزند و خانه ها و رفت و آمد های‌شان بسیار مناسب عکاسی است. به علاوه غذای خوشمزه محلی ای دارند به نام پیچاق قیمه یا قیمه کاردی که یکی از لذیذ ترین غذا هایی است که می‌توانید آنجا  امتحان کنید. پیچاق قیمه به معنی گوشتی است که با چاقو به صورت قیمه‌ ای خرد شده که اگر دوغ محلی را هم کنار این غذا میل کنید، سفرتان تکمیل می‌شود.

مجتمع آب درمانی ایرانیان سرعین

اگر هدفتان از رفتن به شهر سرعین فقط آب درمانی هم نباشد، پیشنهاد می‌کنیم باز هم به اولین مجموعه آب درمانی این شهر سر بزنید. قول می‌دهم خالی از لطف نخواهد بود. مجموعه آب درمانی ایرانیان، علاوه بر داشتن چشمه هایی که برای آب درمانی مناسبند، یک استخر بزرگ شنا، سرسره آبی، استخری برای کودکان، سونای بخار و خشک، جکوزی و سالن ماساژ هم دارد. از همه مهم تر اینکه در این مجموعه دو بخش جدا برای خانم ها و آقایان در نظر گرفته شده است.

آب گرم سرعین

آب گرم های سرعین دره گلستان

دره‌ای پهناور و پوشیده از گل‌ های زیبای وحشی در منطقه گلستان، در شهر سرعین و استان اردبیل قرار دارد. با منظره‌ هایی زیبا و آبگیر های متعدد. چند دریاچه یخچالی هم در دره گلستان وجود دارد که وسعت یخچال‌ های طبیعی این منطقه‌ را نشان می‌دهد. جالب است که به شما بگوییم این منطقه هم یک چشمه آب گرم دارد. مناظر دیدنی و چشم نوازش پر از پوشش جانوری غنی است. حیوانات آن عبارت است از انواع کبک، قوچ، میش، گراز و خرس قهوه‌ای.

پیست اسکی آلوارس سرعین

یکی از بهترین پیست‌ های اسکی ایران پیست اسکی آلوارس است. در ۲۴ کیلو متری سرعین و در ارتفاعات کوه سبلان قرار گرفته. در تمام روزهای پاییز و زمستان پوشیده از برف است و حدود هشت ماه از سال مورد استفاده قرار می‌گیرد. تله‌ سیژ و بال ابر آن یکی از امکانات رفاهی برای بالا رفتن از دامنه کوه و پیست است. روستای آلوارس هم یکی از زیبا ترین روستا های سرعین است که می‌توانید اوقات خوشی را نیز در این روستا سپری کنید.

پیست اسکی آلوارس سرعین

تپه آناهیتا

وقتی به سمت غرب شهر سرعین، می‌روید  اثر تاریخی و کهنی را خواهید دید که به تپه‌ باستانی آناهیتا معروف است. اشیا و سفالینه‌ هایی تاریخی نیز از آنجا به دست آمده که قدمت آن به اواخر هزاره‌ اول و دوم پیش از میلاد مسیح می‌رسد. این منطقه نام‌ های دیگری نیز دارد و به آناهیتا، سارقین و زرتشت نیز معروف است. پس از تحقیقاتی که در آنجا صورت گرفت مشخص شد که چند معبد و آتشکده زرتشتی در آن وجود داشته است که آناهیتا و آتشکده‌ آذر فریق از آن جمله‌اند.

۱۰ دیدگاه

  1. میلاد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۳۸ ب٫ظ

    بسیار دیدنی

    پاسخ

  2. صلابت

    ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۴ ق٫ظ

    • گلزار

      ۱۹ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۲۸ ق٫ظ

      توش خالی بود که 🙁

      پاسخ

  3. نامجو

    ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در ۸:۵۲ ق٫ظ

    شهر بسیار زیبایی میباشد

    پاسخ

  4. روزبهاني

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۲۸ ب٫ظ

    متشکرم

    پاسخ

  5. ملکی

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۴۵ ب٫ظ

    عالی است آش دوغ و کبابهاش عالی

    پاسخ

  6. ثامن

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۱۹ ب٫ظ

    • گلزار

      ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۵۷ ق٫ظ

  7. شایسته

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۶ ق٫ظ

    ممنون

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱۲:۰۵ ب٫ظ

      سپاس از شما 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…