بازار تجریش تهران

۷
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
از چه چیزی فرار می‌کنید؟ شما دوباره به این مکان سر خواهید زد. بازار تجریش حتی فقط قدم زدنش برایتان چنان جذابیتی ایجاد خواهد کرد که حتماً دوباره به آنجا برخواهید گشت.
بازار تجریش

گشت و گذار امروز را با رفتن به یکی از محله های قدیمی تهران آغاز می‌کنیم. از این محله های تاریخی تهران، همان ها که وقتی به سراغش می‌روی معلوم نیست کی برگردی. از آن هایی که از هر کس بپرسی آدرسش را می‌دهد. همان جایی که تمام تهرانی ها با آن خاطره دارند. بیایید به تجریش برویم. سر زده، یهویی، با دست خالی برویم و با چنان دست پری از خرید و خاطره باز گردیم که با پایمان در خانه را باز کنیم و آلبوم خاطره هایمان را پر از عکس ببندیم. با صفحه گردشگری مان همراه شوید تا مجله دلتا قصه بازار تجریش را برایتان بازگو کند.

بازار تجریش تهران Tajrish Bazaar

چرا بازار تجریش ؟

به هر شهر کهن که سفر کنید، بازارش یکی از جاذبه های دیدنی آن محسوب می‌شود. می‌تواند شما را به یک گردش جانانه ببرد. خوب پایتخت هم از این قاعده مستثنا نیست. بازار تجریش یکی از آنهاست. از بازارهای تاریخی تهران. در جوار آستان امامزاده صالح و در قلب محله تاریخی و خاطره انگیز تجریش قرار دارد.

بازار تجریش در منطقه شمیرانات تهران واقع شده، به تکیه مشهور تجریش و امامزاده صالح از یک سو، وَ از سوی دیگر به میدان قدس و میدان تجریش راه دارد. در واقع دو محله قدیمی را به هم می‌رساند. یک مکانی نوستالژیک که هرکس که فرصت گشت و گذار بیابد حتماً به این بازار سر خواهد زد.

از چه چیزی فرار می‌کنید؟ شما دوباره به این مکان سر خواهید زد. بازار تجرش حتی فقط قدم زدنش برایتان چنان جذابیتی ایجاد خواهد کرد که حتماً دوباره به آنجا برخواهید گشت. اصلاً یک قطب بازار گردی های ایران همین جاست و لذت بردن از جو خوب و صمیمانه آن شما را مجذوب خواهد ساخت.

توریست های بازار تجریش Tajrish Bazaar

چطور برویم؟

آدرس: تهران- محله تجریش- بازار تجریش

به میدان قدس یا تجریش برسید. از سمت پاساژهای اطراف مانند پاساژ قائم یا از سمت امامزاده صالح و حسینیه کناری آن وارد بازار شوید.

مترو: ایستگاه تجریش پیاده شوید. از چهار پله برقی بالا بیایید و به بازار بروید.

اتوبوس BRT: خط هفت بی آر تی، یعنی راه آهن-تجریش و خط اتوبوس رسالت- قدس شما را به اینجا خواهد آورد.

تاکسی: از همه تهران به میدان تجریش و میدان قدس تاکسی  وجود دارد.

فست فود بازار تجریش tajrish baazar

زندگی شبانه بازار تجریش

راجع به زندگی شبانه شنیده اید؟ این واژه را معمولاً برای شهر های توریستی و ساحلی به کار می‌برند. جایی که شبش مانند صبحش پر رفت و آمد و پر هیاهوست. در تهران معمولاً وقتی به شب می‌رسیم -غیر از ایام خاص البته- معمولاً مغازه ها کم کم کرکره ها را پایین می‌کشند و خیابان ها سوت و کور می‌شوند. اما زندگی در بازار تجریش، در شب هم جریان دارد. زندگی شبانه را به وضوح در این بازار خواهید دید. تحرک و شلوغی سر جایش است. حتی این روزها خیابان های اطرافش هم حال و هوای این موقع بازار را گرفته‌اند و می‌توانید با خیال راحت شب ها سراغ خرید هایتان بروید.

زندگی شبانه بازار تجریش Tajrish Bazaar

عکاسی از بازار تجریش

به دلیل محصولات ریز و دشت، میوه و سبزی های ترو تازه و رنگارنگ، چیدمان جنس های مختلف، حضور مردم و تردد آن ها، معماری زیبای برخی مغازه های قدیمی، ویترین فروشگاه های اطراف، خوراکی های خوشمزه، اغذیه فروشی ها و حتی گربه های خیابانی، بازار تجریش بهترین سوژه های عکاسی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

خوشمزه گردی در بازار تجریش

اصلاً یکی از دلایل سر زدن به بازار تجریش از نظر نگارنده، خوشمزه های آن است. هم خود بازار و هم محله های اطراف آن، مجموعه بی نظیری از ادوات خوشمزه گردی را در اختیار همه گردشگران می‌گذارند. نه فقط سفره خانه و رستوران های ایرانی و سنتی متعدد با آن کباب ها و خورش های خوشمزه ایرانی را آنجا می‌توانید بیابید، آش و حلیم های خوش طعم را نوش جان کنید، کافه های جدید و به روز را همراه دوستان‌تان بگردید، بلکه می‌توانید از بازار سرپوشیده کلی آلو جنگی ، آلبالو خشکه ، برگه ، لبو و باقالی، میوه های خشک، آجیل و دها چیز دیگر بخرید که نظیرش را شاید فقط در دربند دیده باشید.

بازار تجریش تهران Tajrish Bazaar

بازار تجریش تهران قدیم

بخشی از تهران قدیم را در همین بازار تجریش خواهید دید. اینجا بیشتر مغازه ها خرده فروشی هستند و از عمده فروشی ها و مغازه های لوکس و ویترین گردی خبری نیست. حتی برایتان بگوییم که بیشتر مغازه ها که نه، حجره های بازار هم بافت سنتی و قدیمی خود را حفظ کرده‌اند؛ نقشه قدیمی خود را دارند و آن کاشی کاری و مشبک کاری های زیبای سردر خود را هنوز هم  نگاه داشته‎اند.

مساجد بازار تجریش

یکی از رسوم قدیمی ایرانی ها، رسم ساخت مسجد و مدرسه در کنار بازار بود، بازار تجریش تهران نیز مانند بازار های سنتی شیراز، اصفهان و یزد و … از این قاعده مستثنا نیست. مسجد صاحب الزمان (یا خان سابق)، مسجد اعظم و مسجد سیدالشهدا از مساجد قدیمی این بازار هستند. می‌توانید از آنها کلی عکس بگیرید و به یادگار با خود ببرید.

مسجد بازار تجریش Tajrish Bazaar

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در بازار تجریش

هر چیزی بخواهید می‌توانید از بازار تجریش بخرید، به قول معروف از شیر مرغ تا جان آدمیزاد اینجا پیدا می‌شود، از صنایع دستی و آجیل و خشکبار و ادویه گرفته تا انواع پوشیدنی ها و سبزی های بردنی و نان ها و پیراشکی های خوردنی.

تقریباً تمام صنایع دستی ایران را به صورت یک جا در بازار تجریش مشاهده خواهید کرد. ترمه یزد، مس اصفهان سفال همدان، گلیم و جاجیم کردستان و قالی کرمان و خلاصه هر چیزی را که در هر نقطه ایران است از اینجا می‌توانید بخرید.

بازار تجریش سنتی Tajrish Bazaar

آجیل و خشکبار مرغوب و ادویه جات و عرقیات را هم اینجا می‌فروشند. میوه و تره بار بازار تجریش هم که زبانزد خاص و عام است. راستی جالب است به شما بگوییم هر بار که به اینجا سر بزنید، یک میوه عجیب و غریب جدید را خوهید یافت. مثلاً میوه ای از پیوند هندوانه و آناناس.

ترشی فروشی هایش هم که از همه جا شلوغ تر است. انواع مختلفی از محصولات ترش و سیردار و رنگارنگ. هرگز نگویید: «دیروز آنجا بودم، امروز نروم!» چون در این بازار هر روز شکل تازه ای از ترشی شما را غافلگیر خواهد کرد. ترشی پوستِ پسته که هیچ، در بازار تجریش ترشی تخم مرغ هم می‌فروشند!

ترشی تخم مرغ بازار تجریش Tajrish Bazaar

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در ۱:۲۶ ب٫ظ

  2. ملکی

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۴۹ ب٫ظ

    ممنون

    پاسخ

  3. نظری

    ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۶ ق٫ظ

    ارزشی برای ایرانم.

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۹ ق٫ظ

      خیلی هم خوب 🙂

      پاسخ

  4. فرهاد کرمی

    ۱۶ آبان ۱۳۹۸ در ۵:۵۲ ب٫ظ

  5. الهی

    ۱۶ آبان ۱۳۹۸ در ۴:۵۵ ب٫ظ

    زندگی شبانه فقط ترافیک های تجریش،مرگ شبانست

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۵۱ ق٫ظ

      منظور از زندگی شبانه، ۱۲ شب به بعد است 🙂
      اچتپا میزنین 😉 😉 😉

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…