ارسباران کجاست؟ در پاییز آن را ببینیم

۷
3
زمان مطالعه: 5 دقیقه
یکی از آثار تاریخی ارزشمند ایران، قلعه بابک است که در ارسباران قرار دارد. قلعه ای اسرار آمیزی که دژی دفاعی است، و به احتمال زیاد از دوره ساسانیان است.
شاخ 2 ارسباران کجاست؟ در پاییز آن را ببینیم

قبل از آنکه هوا رو به سردی برود باید مناطق دیدنی شمال غربی کشور را دید. البته هستند کسانی که به استان های این منطقه سفر می‌کنند، تا برف یکدست و دیدنی را ببینند و از حالا برنامه سفر زمستانه خود را هم چیده‌اند. اما اگر از این دسته افراد نیستید امروز در صفحه گردشگری مجله دلتا به شما منطقه‌ بسیار زیبای ارسباران، را پیشنهاد می‌کنیم. یک منطقه محبوب برای گردشگران در استان آذربایجان شرقی. نسبت به سایر مناطق جنگلی در شمال کشور، نا شناخته‌ تر مانده و بسیار هم بکر است. اگر فصل پاییز را برای احیا کردن روح خود با یک سفر بی نظیر انتخاب کرده اید، با مطلب ارسباران بمانید.

دیدنی ترین جاده های ایران

ارسباران کجاست؟

اینجا ارسباران است؛ در بخش شمالی استان آذربایجان شرقی منطقه ای کوهستانی قرار داد. جنگل هایش از جنس جنگل های هیرکانی است و این منطقه کوهستانی-جنگلی را به یک منطقه محبوب گردشگری تبدیل کرده است. با آثار تاریخی ارزشمند، حیات وحش بسیار خاص، چشم‌ انداز هایی خارق‌ العاده، طبیعتی بکر و دست‌ نخورده، دیدنی، مجذوب‌ کننده و خیلی چیز های دیگر که می‌تواند شما را برای یک سفر خاطره انگیز به آنجا بکشاند. البته به نام های دیگری مانند قره داغ، آرازبار و قراچه داغ هم آن را می‌شناسند.

 از نظر تنوع جانوری بسیار منحصر به فرد و حیرت آور است و به عنوان پارک ملی و منطقه حفاظت شده معرفی شده است. در سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۲ ابتدا منطقه‌ ممنوعه و سپس به منطقه‌ ای حفاظت‌ شده تبدیل شده است.

جنگل ارسباران

طبیعت گردی در ارسباران

اگر از علاقه مندان طبیعت گردی و جنگل نوردی هستید، در منطقه‌ ارسباران، ییلاق‌های فراوانی وجود دارد که از نظر زیبایی های طبیعی منحصر به فرد است و از ویژگی‌ های ممتاز این ناحیه به‌ شمار می‌رود. اینجا بستری مناسب و ایده‌آل برای شماست تا بتوانید حسابی سر ذوق بیایید. به علاوه اینکه می‌توانید در طول سفر خود با فرهنگ مردم عشایر در این سرزمین نیز آشنا شوید. «ییلاق ایل بسطاملو» برای شما مناسب است. به علاوه روستای علی‌ آباد یا کلیبر، چپرلی و آقداش که بسیار تماشایی و زیبا هستند.

عشایر ایران

گردشگری ارسباران

گذشته از آنکه اینجا منطقه کوهستانی-جنگلی است و حیوانات بسیار دیدنی مثل سیاه‌گوش، شغال، خوک وحشی، روباه، گرگ و خرس قهوه‌ ای؛ و همچنین پرندگانی همچون عقاب طلایی، شاهین، کبک، کبک چیل، جی جاق، کلاغ نوک قرمز  و… در این منطقه‌ رویایی زندگی می‌کنند؛ منطقه‌ ارسباران آثار تاریخی بسیار ارزشمندی دارد که بسیاری گردشگران را برای بازدید به این منطقه‌ می‌کشاند. مسافران غیر از لذت بردن از مناظر طبیعی و عکاسی از حیوانات می‌توانند به این بناهای تاریخی و کهن سر بزنند. «دژ طوماسیاش»، «کلیسای نازینی» و «قلعه بابک» از آن جمله‌اند.

از دیگر جاذبه‌ های گردشگری که می‌تواند برایتان لذت بخش باشد، چشمه های آب گرم است. در منطقه‌ ارسباران، چشمه‌ های آب معدنی گرم و همچنین چشمه‌ های متعدد دیگری نیز هست که بسیار مورد توجه گردشگران است. «تاسیسات آب‌ درمانی کلیبر»، یکی از مشهور ترین مجتمع‌ های آب درمانی در کشور است که می‌توانید برای رفتن به آنجا به روستای متاللی رفته و به آنجا سر بزنید.

ارسباران کجاست؟

کوهنوردی در ارسباران

اگر از کوهنوردان حرفه ای هستید و یا علاقه مند به ورزش کوهنوردی، باز هم ارسباران می‌تواند برایتان مقصدی خوب برای سفر باشد. از مهم‌ ترین کوه‌ های منطقه‌ که می‌توانید به سراغش بروید «کوهستان کمتال» است. ۳۱۰۰ متر ارتفاع دارد و از نوع کوه‌های سنگی است.

صخره نوردان هم می‌توانند تجهیزات خود را بردارند و به این منطقه سفر کنند. آنچه برای شما جالب است اینکه بخشی از تقصیر بکر ماندن منطقه ارسبان به گردن دامنه‌ های پر شیب و راه دسترسی بسیار سخت آنجااست. جایی که در برخی موارد غیر قابل نفوذ است و فقط از دست صخره نوردان حرفه ای بر می‌آید که با تجهیزات کامل، پرچم عبور خود را در آن بکوبند.

جنگل های ارسباران

زیستگاه کره در ارسباران

سازمان جهانی یونسکو  حدود ۷۰ هزار هکتار از زمین‌ های منطقه‌ ارسباران را به عنوان «ذخیره‌گاه زیست‌کره»، نامیده و به ثبت رسانده است. کوهستان‌ های قفقازی ایران در نزدیکی مرز با کشور های جمهوری آذربایجان و ارمنستان را یک ذخیره‌‌ غنی از زیست‌ گاه کره عنوان کرده است. شامل: وسعتی بین مناطق خزری، مدیترانه‌ ای، قفقازی، کوه‌ های مرتفع با بلندایی بالغ بر ۲۲۰۰ متر، دشت‌ های نیمه‌ خشک، مراتع، جنگل‌ها، علفزار های آلپی، چشمه‌ ها و رود ها. در دل طبیعت زیبا و بکر استان آذربایجان شرقی که از سمت شمال به رود ارس، از شرق به مشگین‌ شهر و مغان، از غرب به شهرستان مرند و تبریز و از جنوب به سراب و اوجان می‌رسد. منطقه‌ گردشگری شهرستان اهر را نیز در دل خود دارد که یکی از زیبا ترین مناطق گردشگری شمال غربی ایران است.

حیوانات جنگل ارسباران

قلعه بابک ارسباران

یکی از آثار تاریخی ارزشمند ایران قلعه بابک است که در ارسباران قرار دارد قلعه اسرار آمیزی که گفته می‌شود یک دژ دفاعی است. به احتمال زیاد مربوط به دوره ساسانی است. چند بار مورد مرمت قرار گرفته و بخش هایی از آن تعمیر شده است. امروز بعد از گذشت حدود ۱۲۰۰ سال از آن زمان بنای آن، هنوز هم می توان بقایای پر شکوه آن را دید و عظمتش را حس کرد.

قلعه بابک

چطور برویم ارسباران؟

راه‌ های متعددی برای سفر به ارسباران وجود دارد؛ اصلی‌ ترین راه، سفر با تور است که خودش شما را به آنجا و تماشای دیدنی هایش خواهد برد.

راه دوم اینکه به تبریز برسید. به سمت اهر رفته و در جاده‌ی تبریز به اهر، می‌توانید به ارسباران دسترسی یابید. حدود ۱۱۰ کیلومتر را طی می‌کنید تا به اهر برسید.تا اواسط شهر اهر ادامه دهید، از کنار قبرستان شهر عبور کرده و وارد مسیر اهر به کلیبر بشوید. مسیری بسیار زیبا و سرسبز که کوه‌ ها، دره‌ ها، درختان تنومند، رودخانه‌های خروشان، آبشارهای کوچک شما را همراهی می کنند تا به روستاهای زیبا و دیدنی برسید.

۷ دیدگاه

  1. پویان

    ۱۶ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۳۴ ق٫ظ

    بسیار زیبا و دیدنی و لذت بخش.

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۷ ق٫ظ

      بلی بسیار هم همینطوره 🙂

      پاسخ

  2. نامجو

    ۱۶ آبان ۱۳۹۸ در ۹:۰۲ ق٫ظ

    زیباست

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۸ ق٫ظ

      بلی بلی بسیار 🙂

      پاسخ

    • ملکی

      ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۳:۴۷ ب٫ظ

      عالی و زیبا

      پاسخ

  3. مودت

    ۱۵ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۰۳ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۷ آبان ۱۳۹۸ در ۱۱:۴۸ ق٫ظ

      سپاسگزار 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…