دانستنی های سفر

سوغاتی از ایران چی ببریم؟

۸
7
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پسته، دانه‌ای روغنی و پرفایده و سوغاتی لذیذ است. چه کسی را در دنیا می‌توانید بیابید که شروع به خوردن پسته کند و تا کاسه تمام نشده، دست بکشد؟
سوغاتی

این روزها فصل سفر است و هرگاه به سفری رفته‌ایم برای دوستان و آشنایانمان و به طور خاص کسانی که در خارج از مرزها ساکنند، سوغاتی از ایرانمان همراه برده‌ایم.

شما برای عزیزان‎تان چه می‌برید؟ چه چیزی باید ببرید که نتوانند در سرزمینی که ساکن هستند، بیابند؟

در مقاله اختصاصی دلتا، که در بخش گردشگری تهیه شده است، درباره سوغاتی‎های ایران صحبت کرده‌ایم. همراهی‌مان کنید.

سوغاتی

زعفران ، طلای سرخ

زعفران، گران‌ترین ادویه جهان با آن طعم فوق‌العاده و رنگ چشم‌نوازش در سراسر دنیا محبوب و خواستنی‌است. یکی از اصلی‌ترین هدایایی که ۸۰ درصد مردم دنیا عاشق آن هستند. همچنین این طلای سرخ، حتماً دل دریافت‎کننده آن را شاد خواهد کرد. بنابراین پیشنهاد اول برای سوغاتی شما، زعفران است تا طعم و رنگش ایران را به یاد اقوام یا دوست محبوب شما بیندازد.

سوغاتی

ترمه ، پارچه نفیس

ترمه هم مانند زعفران هدیه گران‎بهایی‌است. پارچه‌ای نفیس که در ساخت آن از الیاف بسیار لطیف طبیعی استفاده شده. مانند الیاف کرکی ظریف، ابریشم و تارهای طلایی و نقره‌ای و به‎صورت دستباف تهیه می‌شود هدیه‌ای که به‎عنوان یادگاری فاخر از سفر به ایران در چمدان گردشگران قرار داده می‌شود. چه خوب که شما نیز به‎عنوان سوغاتی ترمه را انتخاب کنید. شاید با طرحی از بته‎جقه، یکی از اصیل‌‌ترین نقش‌مایه‌ها برای این پارچه نفیس به رنگ لاجوردی، فیروزه‌ای و قرمز لاکی موافق باشید.

سوغاتی

میناکاری ، هنر آتش و خاک

میناکار برای خلق زیبایی، فلز خشن و دست نخورده را تبدیل به اثری پر از رنگ و نقش و نگار می‌کند. این هنر زیبا برای تزیین زیورآلات، ظروف و سایر اشیا به کار می‌رود. هنر نقاشی روی فلز، یکی از شاخص‌ترین صنایع دستی اصفهان است. معمولاً روی مس اجرا می‌شود اما می‌توان روی سایر فلزات مانند طلا، نقره، آهن و برنج نیز انجام داد. آن را مینیاتور بر آتش نیز می‌نامند که سوغاتی خوبی برای سفر شما خواهد شد.

سوغاتی

سفره قلمکار ، از قلب قلمکار سازی

پارچه‌ای‌ است که با کمک مُهرهای مخصوص، چاپ و تزئین می‌شود. آن هم به شیوه منحصربه‎فرد که غیر از سفره می‌تواند به لباس، سجاده، رومیزی، روتختی، کیف، دامن و … تبدیل شود. تاریخ‎شناسان برآنند که سفره قلمکار در ایران عمری طولانی دارد و در زمان صفویه به اوج شکوه خود رسید. از آن دوران تاکنون شهر اصفهان به عنوان قلب قلمکاری، بهترین نوع پارچه‌ها را با نقش و نگارهای اصیل ایرانی، در رنگ‌های مختلف تولید کرده تا شما بهترین سوغاتی‎ها را همراه خود ببرید.

سوغاتی

پسته ، سوغاتی از دیرباز

چه کسی را در دنیا می‌توانید بیابید که پسته دوست نداشته باشد؟ یا شروع به خوردن کند و تا کاسه تمام نشده، دست بکشد! دانه‌ای روغنی و پرفایده و سوغاتی لذیذ، که از اصلی‌ترین هدایای ایران به شمار می‌رود. در انواع شور، زعفرانی، بی‎نمک و خام عرضه می‌شود. شما می‌توانید یک نوع آن را انتخاب کنید و با خودتان ببرید. پسته‌های خندان که پوسته‎ای ضخیم داشته و درشت باشد. همچنین به خاطر داشته باشید، پسته تازه گزینه مناسبی برای سوغات نیست.

سوغاتی

سوغاتی‌های دیگری نیز مانند انواع فرش، قلم‎زنی، سطوح منبت‎کاری، انواع لباس‌های محلی، روسری‌های خوشنویسی شده با حروف فارسی، زرشک و… نیز گزینه‌های خوبی هستند که بسته به سلیقه میزبان شما او را خوشحال خواهند کرد.

سوغاتی

 

۸ دیدگاه

  1. علی وفایی

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۷ ق٫ظ

    بسیا خوب ومطنوع بد ممنون

    پاسخ

  2. ثابتی

    ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۳ ق٫ظ

    ایران پر از سوغاتیهای گوناگون است

    پاسخ

    • گلزار

      ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۱۲:۲۶ ب٫ظ

      بلی بلی همینطوره 🙂

      پاسخ

    • علی فرجی

      ۳ مرداد ۱۳۹۸ در ۹:۱۲ ق٫ظ

      کمک خوبی برای انتخاب سوغاتی
      متشکر

      پاسخ

  3. رضایی

    ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۱ ق٫ظ

    بسیار و عالی

    پاسخ

    • گلزار

      ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۳۱ ب٫ظ

      سپاس و بسیار 🙂

      پاسخ

  4. ماکان

    ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۱۱:۱۸ ق٫ظ

    زنده باد ایران عزیزمان.

    پاسخ

    • گلزار

      ۲ تیر ۱۳۹۸ در ۱:۳۱ ب٫ظ

      جاویــــــــــدان ایران عزیز ما 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…