خانه بهنام ، بوی تاریخ در تبریز

۱۲
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فقط تزئینات نیست که این خانه را ممتاز کرده، بلکه طراحی اتاق‎ها -که کاملاً سازگار با هر فصل هستند- هم تاثیر معماری کاربردی آن را به زیباترین شکل ممکن نشان می‎دهند.
خانه بهنام

دودِ جاذبه‎هایی که امروز گردشگران را به شهر تبریز می‎کشانند، از کنده‎ی تاریخ پر فراز و نشیب این شهر بلند می‎شود. یکی از مهم‎ترین شهرهای ایران، با خانه‎های تاریخی زیاد و تماشایی،  که یکی از جذاب‎ترین آن‎ها، خانه بهنام است. خانه‎های تاریخی همیشه منعکس‎کننده‎ی شیوه معماری و سبک زندگی در زمان خود هستند و بازدید از آن‎ها از نظر نگارنده، تجربه‎ای منحصربه‎فرد است.

خانه‎های قدیمی ، بوی تاریخ

بناهایی مانند خانه بهنام که امروزه به عنوان خانه‎های تاریخی از آن‎ها یاد می‎شود، زمانی محل زندگی خانواده‎ها بودند؛ اما این عصر، نمادی شده‎اند برای نمایش زمان های قدیم. قدمت خانه بهنام تبریز به سال‎های پایانی دوره زندیه و سال‎های ابتدایی دوره قاجار بر می‎گردد، که در ابتدا خانه‎ای مسکونی بود. امروز قسمت اداری دانشگاه هنر اسلامی تبریز در این خانه قرار دارد. بارها نوسازی شده و یکی از مهم‎ترین این مرمت‎ها مربوط به زمان ناصرالدین شاه است، قسمت‎های مختلف خانه کاملاً نوسازی و در آن نقاشی‎هایی جذاب کشیده‎ شد.

خانه بهنام

مهمترین قسمت مطلب ، معماری

درست مثل دیگر خانه‎های ایرانی، خانه بهنام نیز دو حیاط اندرونی و بیرونی دارد، ساختمان اصلی به‎عنوان خانه زمستانی و ساختمان کوچک آن به‎عنوان خانه تابستانی استفاده می‎شود. حدود ۹۰۰ متر مربع مساحت دارد، با تصویری خارق‎العاده از ساختمان آجری، همراه گچ‎بری‎های هنرمندانه و پنجره‎هایی با شیشه‎های رنگی. داخل حیاط خانه بهنام چمن‎کاری‎ها و گل‎کاری‎های جذابی هست وَ وجود حوض بزرگ جلوی بنا، جذابیت‎های آن را دو چندان کرده است.

میانی1 خانه بهنام ، بوی تاریخ در تبریز

در طبقه اول این خانه حتماً نگاهی به سقف بیندازید و گچ‎بری‎های زیبا، که در کنار شیشه‎های رنگی جلب توجه می‎کنند را ببینید. سپس ایوانی ستوندار با تزئینات گچی که وجود نقاشی‎های درها و دیوارها جذابیت آن را دوچندان کرده است. همچنین روی طاقچه‎ها، شومینه و اتاق‎های جانبی هم تزئینات و نقاشی‎های چشمگیری به کار رفته که تماشای آن‎ها لذت‎بخش است. جای‎جای خانه بهنام  پر از جذابیت است؛ مثلاً در ضلع جنوبی بیرونی، فضاهایی مثل تراس تابستانی با ستون‌ها، سرستون‌های گچی مقرنس‎کاری و نیز فضای ورودی و چند اتاق دیگر دیده می‎شود که قسمت شرقی و غربی حیاط بیرونی دیواره‌هایی دارد که دارای طاق‎نما هستند.

خانه بهنام

اندرونی در شمالی‎ترین قسمت خانه بهنام جای گرفته است و دو طرفش، اتاق‌هایی مشرف به حیاط اندرونی، که با نقاشی‎های اضافه شده در زمان قاجار به بنایی دوست‎داشتنی تبدیل شده. بخش‎های مختلف این خانه شامل هشتی، ورودی، ایوان ستون دار، دالان سر در و … هستند. جالب است بدانید  فقط تزئینات قابل توجه نیست که این خانه را  ممتاز کرده، بلکه طراحی اتاق‎ها -که کاملاً سازگار با هر فصل هستند- هم تاثیر معماری کاربردی آن را به زیباترین شکل ممکن نشان می‎دهند.

خانه بهنام

۱۲ دیدگاه

  1. الهی

    ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۰:۲۷ ق٫ظ

    چقدر قشنگه این خونه

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۷ ق٫ظ

      بله دقیقاً همینطوره 🙂

      پاسخ

  2. مهران

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۱۱:۲۰ ب٫ظ

    سلام
    به دوستان توصیه میکنم حتماً تشریف ببرند
    تجربه بسیار زیبا و جذابی خواهد بود

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۶ ق٫ظ

      سلام
      سپاسگزارم از حسن توجه شما 🙂

      پاسخ

  3. خانم طلوعی

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۳۷ ب٫ظ

    خیلی زیباورویایی

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۶ ق٫ظ

      بلی بلی 🙂

      پاسخ

  4. چهاردولی

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۲۵ ب٫ظ

    بینظیره منظرش

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۶ ق٫ظ

      بله دقیقاً 🙂

      پاسخ

  5. آقازاده

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۲۴ ب٫ظ

    عالـــــــــــــــــیه خانه

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۵ ق٫ظ

      بلــــــــی سپاس 🙂

      پاسخ

  6. مسرور

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ در ۶:۱۹ ب٫ظ

    بسیار زیبا و دیدنی
    با شکوه

    پاسخ

    • گلزار

      ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ در ۹:۴۵ ق٫ظ

      سپاسگزارم 🙂

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…