جاهای دیدنی تالش، از حمام تاریخی مریان تا ییلاق سوباتان

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جاهای دیدنی تالش جزء جاذبه‌های بی‌نظیر بسیار دیدنی ایران محسوب می‌شوند که هر ساله مسافران و گردشگران بسیاری را به این نقطه از ایران می‌کشانند. تالش زیباترین و بکرترین مناطق تفریحی را در استان گیلان دارد.
جاهای دیدنی تالش

در سفر به گیلان بدون شک یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های توریستی این استان جاهای دیدنی تالش است. دلتامگ در این مقاله به معرفی چند مورد از جاذبه‌های دل‌فریب تالش پرداخته است با ما همراه شوید.

جاهای دیدنی تالش کجاست؟

تالش در واقع منطقه‌ای سرسبز و وسیع با پیشینه تاریخی غنی است که بخش‌هایی از شمال ایران در گیلان و اردبیل را در برمی‌گیرد و تا بخش‌هایی از جنوب کشور آذربایجان ادامه دارد. مردم ساکن این منطقه را تالشیان می‌نامند که هم در ایران، هم در آذربایجان و هم در بخش‌هایی از روسیه سکونت دارند.

سپیدرود در امامزاده هاشم جنوبی‌ترین منطقه تالش در ایران است و شمال جلگه ارس – کورا در جنوب جمهوری آذربایجان، شمالی‌ترین بخش تالش محسوب می‌شود. تخمین زده می شود کل جمعیت ساکن در منطقه تالش حدود سه و نیم‌میلیون نفر باشد.

در استان گیلان شهری به همین نام نیز وجود دارد که بزرگ‌ترین شهر قوم تالش در ایران به شمار می‌رود. قوم تالش بازماندگان همان مردم باستانی هستند که در تاریخ آن‌ها را با نام کادووس و کادووش می‌شناسند و تاریخی چند هزار ساله در این منطقه دارند. در ادامه مطلب به معرفی چند مورد از جاهای دیدنی تالش می‌پردازیم.

ییلاق سوباتان از جاهای دیدنی تالش در تابستان

یکی از زیباترین و خنک‌ترین ییلاق‌های ایران، ییلاق سوباتان است که با آب‌وهوای خنک خود در فصل تابستان به یکی از مقاصد گردشگری بی‌نظیر ایران تبدیل شده است. در این منطقه با تاریخ و تمدن کهن، گورستان‌هایی متعلق به هزاران سال قبل یافت شده و این نشان از قدمت سکونت طولانی در تالش را دارد.

آب‌وهوای این ییلاق در زمستان‌ها بسیار سرد است. نزدیک‌ترین شهر به ییلاق سوباتان شهر لیسار است که در فاصله ۲۲ کیلومتری آن واقع شده است. فاصله شهر تالش از این ییلاق ۳۶ کیلومتر است.

سورتمه تالش

سورتمه تالش از جاهای دیدنی تالش در شب

سورتمه‌سواری یکی از تفریح‌های مدرنی است که تنها چند سالی است در ایران باب شده و طرف‌داران زیادی هم دارد. سورتمه ریلی تالش در بام شهر تالش و در قسمت جنوب شرقی شهر، در دل جنگل سیاهداران احداث شده است و یکی از جاذبه‌های تالش به شمار می‌رود.

واگن‌های این سورتمه مسیری حدود دو کیلومتر را بر فراز شهر تالش پشت سر می‌گذارند و چشم‌انداز بی‌نظیری از شهر را پیش روی گردشگران به نمایش درمی‌آورند.

هفت چشمه تالش

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی تالش در بهار، هفت چشمه است که در ییلاق شکردشت واقع شده است. ییلاق شکردشت با طبیعت بکر و دست‌نخورده‌اش، خود به‌عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران شناخته می‌شود؛ اما در دل همین ییلاق می‌توانید مکان های بسیار عجیب و شگفت‌انگیز دیگری را پیدا کنید.

یکی از این مکان های عجیب پنهان شده در دل ییلاق شکردشت، آبشار بی‌نظیر و زیبای هفت چشمه است که ارتفاع آبشار اصلی آن ۹۰ متر است و در مسیر خود چشمه‌های کوچم متعدد دیگری را شکل داده که ارتفاع کوچک‌ترین آن‌ها پنج‌متر است. مجموع آبشارهایی که به آبشار اصلی ختم می‌شود، هفت عدد بوده و به همین دلیل نیز به این آبشار، آبشار هفته چشمه می‌گویند.

حمام تاریخی مریان از جاهای دیدنی تالش

روستای مریان از جاهای دیدنی تالش

یکی دیگر از جاذبه‌های فوق‌العاده زیبای تالش، روستای مریان است که قدمتی تاریخی و بسیار کهن دارد. این روستا به لطف آب‌وهوای خنک خود در ماه‌های گرم سال گردشگران بسیاری را از سراسر ایران به این نقطه می‌کشاند.

مریان روستایی کوهپایه‌ای است که ۱۰۸۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در فاصله سی‌کیلومتری شهر تالش قرار گرفته است. کاخ سردار امجد، حمام تاریخی و گورستان مریان از جاذبه‌های تاریخی و کهن این روستا هستند.

سخن آخر

قلعه سلسال، کاخ ییلاقی و قشلاقی نصرالله خان، حمام قدیمی آق اولر و بقعه شاه میلرزان از دیگر جاهای دیدنی تالش هستند که قدمتی تاریخی دارند. آبشار زمرد، رودخانه کرگان رود، منطقه حفاظت شده لیسار، آبشار ورزان و دریاچه سراگاه نیز از جمله جاذبه‌های طبیعی این منطقه محسوب می‌شوند که زیبایی خاصی به تالش بخشیده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…