۴ مورد از جاهای دیدنی فومن، شهر کلوچه‌های خوشمزه ایرانی

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تابه‌حال به فومن سفر کرده‌اید؟ جاهای دیدنی فومن را می‌شناسید؟ چقدر از فومن، شهر کلوچه‌های خوشمزه ایرانی می‌دانید؟ اگر قصد سفر به این شهر زیبای تاریخی را دارید، این مقاله را از دست ندهید.
جاهای دیدنی فومن

جاهای دیدنی فومن از جاذبه‌های تاریخی تا جاذبه‌های طبیعی آن‌قدر زیاد هستند که اگر قصد سفر به این شهر را دارید باید زمان بیشتری برای آن در نظر بگیرید. دلتامگ در این مقاله به معرفی شهر زیبای فومن پرداخته است، با ما همراه باشید.

شهر فومن کجاست

بدون شک شمال ایران با جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیزی که دارد، آب‌وهوای معتدل، جنگل‌های انبوه و سرسبز، کوه‌های سر به فلک کشیده و منظره‌های بی‌نظیری که هم‌جواری با دریا به شهرهای آن بخشیده، بهترین مقصد گردشگری در ایران است. یکی از این شهرهای زیبا که سفر به آن می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و دلپذیر باشد، شهر فومن است.

فومن یکی از شهرهایی است که در ناحیه جلگه‌ای گیلان واقع شده و اطراف آن را باغ‌ها، شالیزارها، جنگل‌ها و کوه‌های سر به فلک کشیده استوار احاطه کرده‌اند. درختان چنار سرسبزی که تمام شهر را به اسارت خود درآورده‌اند جلوه خاصی به شهر بخشیده‌اند.

فاصله فومن تا رشت ۲۷ کیلومتر است و نزدیک‌ترین شهر به آن در فاصله پنج کیلومتری، شهر صومعه‌سرا است. بر اساس شواهد تاریخی قدمت شکل‌گیری فومن به‌عنوان یک شهر به زمان حکومت ساسانیان برمی‌گردد؛ اما قدمت سکونت در آن به سه هزار سال هم می‌رسد. بر همین اساس این شهر مملو از جاذبه‌های تاریخی به‌جامانده از ادوار گذشته در کنار جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی است. در ادامه مطلب به معرفی چند مورد از جاهای دیدنی فومن می‌پردازیم.

قلعه رودخان از جاهای دیدنی فومن

همان‌طور که گفتیم قدمت این شهر به زمان ساسانیان برمی‌گردد و یکی از آثار شگفت‌انگیز به یادگار مانده از این سلسله پادشاهی در ایران، قلعه رودخان فومن است. این قلعه در زمان سلجوقیان بازسازی شده و حتی اسماعیلیان هم مدتی از آن استفاده می‌کرده‌اند و تا زمان حکومت زندیه همچنان مورد استفاده بوده است.

از آنجایی که یک رود خروشان پرآب به نام رخون از نزدیکی این قلعه عبور می‌کرده است نام آن قلعه ردخون شده است که به‌مرور زمان به قلعه رودخان تغییر کرده است. دژ رودگان یا روگان نیز از دیگر نام‌های این قلعه اعجاب‌انگیز است که بین دو قله با ارتفاع متفاوت به شکل عجیبی ساخته شده است و هزار و ششصد پله دارد! برای دسترسی به این قلعه که در دل جنگل‌های فومن جا خوش کرده است باید به ۲۰ کیلومتری جنوب غرب فومن، روستای رودخان و به ارتفاعات جنگلی منطقه حیدرآلات بروید و تابلوهای راهنمایی را دنبال کنید.

قلعه رودخان فومن

پارک فومن از جاهای دیدنی فومن در شب

یکی از جاذبه‌های زیبای شهر فومن که نه طبیعی است و نه تاریخی، بلکه کاملا دست‌ساز است، پارک فومن است. یکی از زیباترین و جذاب‌ترین مکان‌های تفریحی در فومن که شب‌هنگام به شکل چشمگیری می‌درخشد. یکی از جذابیت‌های این پارک وجود مجسمه‌های بامزه‌ای است که کودکانی با چهره‌های شاد و خندان را نشان می‌دهد. پارک فومن یکی از مکان‌های تفریحی برای جوانان شهر و نیز یکی از جذاب‌ترین مکان‌های تفریحی برای کودکان است.

غار خون فوشه از جاهای دیدنی فومن و صومعه سرا

یکی از دیدنی‌ها و جاذبه‌های ارزشمند گیلان غاری سه هزار ساله در فاصله پانزده‌کیلومتری فومن و در روستای فوشه است که به غار خون فوشه معروف است. این غار فاصله کمی با قلعه رودخان دارد و گردشگران می‌توانند به‌راحتی بعد از دیدن قلعه به دیدن این غار عجیب بروند. مسیر رسیدن به غار نیز جذابیت‌های منحصربه‌فرد و شگفتی‌های زیادی دارد که برای ماجراجویان بسیار دلنشین است.

مناطق کوهستانی از جاهای دیدنی فومن در زمستان

از آنجایی که فومن بیشترین و بهترین ارتفاعات استان گیلان را در اطراف خود جا داده به همین دلیل در زمستان چهره‌ای بسیار زیبا و دلربا دارد. این ارتفاعات بسیار زیبا و دیدنی از ارتفاعات ماسوله گرفته تا ارتفاعات گسگره، ماکلوان، گشت رودخان، فوشه و قلعه رودخان هرکدام جلوه خاص خودشان را دارند و جذابیت خاصی به فومن بخشیده‌اند.

پارک فومن

فومن دریا دارد؟

واقعیت این است که فومن یک شهر ساحلی نیست پس اگر دلتان منظره‌های دریایی می‌خواهد باید بگوییم این شهر مناسب شما نیست؛ اما تا دلتان بخواهد جاهای دیدنی فومن از جنگل‌های انبوه و سرسبز گرفته تا جاذبه‌های تاریخی و مذهبی، بسیار است. نزدیک‌ترین فاصله فومن تا دریا حدود هفتاد کیلومتر است که باید ابتدا به صومعه‌سرا بروید و بعد از آن به سمت بند انزلی حرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…