غار سون دونگ، غاری مملو از رازهای سربه‌مهر + ویدیو

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تابه‌حال هیچ‌گاه به غارنوردی علاقه‌ای داشته‌اید؟ فکر می‌کنید وارد شدن به بزرگ‌ترین غار دنیا چه حسی دارد؟ تابه‌حال چیزی درباره غار سون دونگ ویتنام شنیده‌اید؟ اگر به مکان‌های عجیب و اسرارآمیز علاقه دارید، این مقاله را از دست ندهید.
غار سون دونگ

غار سون دونگ در حال حاضر لقب بزرگ‌ترین غار دنیا را بر شانه‌های خود یدک می‌کشد؛ اما بدون شک این غار شگفت‌انگیزترین و اسرارآمیزترین غار دنیاست. دلتامگ در این مقاله سفری به اعماق جنگل‌های‌ ویتنام داشته است. با ما همراه شوید.

بزرگ ترین غار جهان در کدام کشور است؟

در سال ۱۹۹۱ جایی در بین جنگل‌های ویتنام یک نفر چوب‌بر محلی که برای قطع درختان جنگل مشغول گشت‌وگذار بود به ناگهان متوجه حفره‌ای مرموز لابه‌لای شاخ‌وبرگ درختان می‌شود. درحالی‌که دیدن چنینی چیزی در اعماق جنگل خود به‌اندازه کافی عجیب و ترسناک است؛ اما حیرت‌انگیزترین قسمت ماجرا شنیده‌شدن صداهای عجیب‌تر از اعماق این حفره بود که قضیه را ترسناک‌تر هم می‌کرد. با نزدیک‌شدن چوب‌بر به حفره، او متوجه شد که صداهای عجیب مربوط به صدای خروش آب رودخانه‌ای است که ظاهرا از دل غار عبور می‌کرده است. چوب‌بر محل را به قصد جمع‌کردن تجهیزات ترک می‌کند؛ اما پس از بازگشت دیگر هیچ‌گاه آن حفره عجیب و دهانه آن غار ترسناک را پیدا نمی‌کند.

حدود بیست سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۹ چند غارنورد توانستند دوباره این غار مرموز را پیدا کنند و یکی از شگفت‌انگیزترین کشف‌های قرن اخیر در طبیعت را رقم بزنند. نام غار پیدا شده در میان جنگل‌های انبوه ویتنام را غار سون دونگ نهادند.

اسرار غار سون دونگ

غار هان سون دونگ با اکوسیستم منحصر به فرد خود یک دنیای جادویی و شگفت‌انگیز در زیر زمین خلق کرده است که آن را از همه نظر به یکی از اسرارآمیزترین و البته اعجاب‌انگیزترین غارهای دنیا تبدیل کرده است.

برای دسترسی به دهانه این غار شگفت‌انگیز در بعضی از نقاط حتی باید از صخره‌های دویست‌متری بالا بروید و تقریبا مسیر سخت و دشواری است. درون غار به حدی بزرگ است که می‌توان در آن چندین خیابان و آسمان‌خراش‌های غیر قابل تصور ساخت. برخی معتقدند اگر انسان بخواهد در این غار شروع به ساخت و ساز کند توانایی ساختن سی طبقه از ساختمان‌های یک محله را خواهد داشت.

البته در مسیرهای زیرزمینی عمیق جنگل‌های ویتنام غارهای بزرگ و پیچیده زیادی وجود دارد؛ ولی سان دونگ به‌عنوان شماره یک آن‌ها شناخته می‌شود. فضای وسیع داخل غار با گیاهان مختلف پر شده است و اقلیم‌های مختلف و مناظر منحصربه‌فرد زیادی را می‌توان درون بزرگ ترین غار جهان دید. در واقع یک جنگل واقعی با پوشش گیاهان کمیاب و نادر و یک اکوسیستم جادویی درون این غار شکل گرفته است.

قایق سواری در بزرگترین غار دنیا

در بعضی مکان‌ها که سقف غار فروریخته، نور خورشید توانسته راهی به درون غار پیدا کند تا نور و زیبایی را در غار خلق کند. ارتفاع سنگ‌های سقف غار در برخی نقاط به هفتاد و شش متر هم می‌رسد که حتی از طول یک هواپیمای مسافربری بوئینگ نیز بیشتر است.

دانشمندان معتقدند سنگ‌آهک‌های کشف شده از این غار چهارصد و پنجاه میلیون سال قدمت دارند؛ یعنی عمر آنها به قبل از زندگی دایناسورها برمی‌گردد!

در غار سون دونگ علاوه بر جنگل، رودخانه‌های عظیم و خروشانی نیز وجود دارد که به دلیل سرازیرشدن آب باران در سوراخ‌های موجود در سقف غار است. اینجا یک اکوسیستم منحصر به فرد و یک جهان دیگر است که درست در زیرزمین خلق شده است.

اگر با مسیر جریان رودخانه‌های داخل غار سون دونگ همراه شوید و به اعماق غار بروید باید از مسیرهای ترسناک و پرپیچ‌وخم بسیار عبور کنید. حتی بسیاری از غواصان و غارنوردان حرفه‌ای نیز جرات وارد شدن به بعضی از مکان‌های زیر آب غار را ندارند و بسیاری از این مکان‌ها هنوز هم ناشناخته مانده‌اند. در سال ۲۰۱۳ سه غواص به طور اتفاقی در داخل یکی از دریاچه‌های غار مکانی اسرارآمیزتر را پیدا کردند که حتی از خود غار هم بزرگ‌تر بود!

مسیر رسیدن به غار سون دونگ

سخن آخر

شاید تصور وجود داشتن چنین جهانی برای خیلی‌ها غیر قابل باور یا یک ایده تخیلی برگرفته از یک فیلم ترسناک باشد؛ اما غار سون دونگ واقعا وجود دارد و هنوز هم از اعماق آن عجایب شگفت‌انگیز دیگری بیرون می‌آید که حیرت همگان را برانگیخته است. برای رسیدن به این غار باید از میان جنگل‌ها و صخره‌ها و رودخانه‌های بسیاری عبور کنید تا بتوانید بزرگترین و شگفت‌انگیزترین غار دنیا را ببینید درحالی‌که مسیر رسیدن به این غار شاید از خود غار هم زیباتر و شگفت‌انگیزتر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…