شهر طارم زادگاه خوشمزه‌ترین غذای ایرانی

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شهر طارم یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین شهرهای ایران با قدمتی چند هزار ساله است که به هندوستان ایران مشهور شده است.
شهر طارم

احتمالا شما هم تا به نام برنج طارم شنیده‌اید. یکی از محبوب‌ترین برنج‌های ایرانی که در خانه اغلب ایرانی‌ها یافت می‌شود و احتمالا مانند بسیاری از مردم تصور شما هم این است که شهر طارم یکی از شهرهای شمال کشور است که برنجش آن‌قدر محبوب و مشهور شده است.

شهر طارم

برنج طارم، برنج هاشمی، قیمت برنج طارم از سوال‌هایی است که بسیار پرسیده می‌شود. از آنجایی که منشا اکثر برنج‌های ایرانی شهرهای شمالی کشور است پس لابد پیش خودتان فکر کرده‌اید که شهر طارم هم باید یکی از شهرهای شمالی ایران باشد. شهری در استان‌های گیلان، مازندران یا گلستان، درست است؟ اما ما قرار است تمام تصورات شما را برهم بزنیم و شما را با این واقعیت روبه‌رو کنیم که شهر طارم در هیچ‌کدام از استان‌های شمالی کشور واقع نشده است!

طارم زادگاه برنج خوش طعم هاشمی است

برنج طارم از کجا می‌آید؟

خب راستش را بخواهید از آنجایی که این نوع برنج ایرانی برای اولین‌بار در طارم کشت شده بود. پس از آن که محبوبیتش به‌خاطر عطر و طعم بی‌نظیرش در ایران فراگیر شد، مردمان شمال تصمیم گرفتند که کشت این نوع برنج خوش‌طعم ایرانی را در شهرهای خود نهادینه کنند. حالا برنج طارم هاشمی در بسیاری از شهرهای شمال ایران کشت می‌شود؛ اما برنج طارم محلی با آن رنگ به‌خصوص سفید مایل به کرمش و عطر و طعم بی‌نظیرش که آن را به مرغوب‌ترین برنج ایرانی تبدیل کرده در شهر فریدون‌کنار کشت می‌شود.

شهر طارم کجاست؟

سوال جذابی که حالا قرار است جوابش را بدهیم این است که خب پس شهر طارم کجاست؟ طارم در واقع یکی از شهرهای استان زنجان است که مبدا و سرمنشا کشت برنج طارم بوده است! بله این شهر زیبای زنجانی که عطر و طعم برنجش در خانه‌های تمامی ایرانی‌ها پیچیده، از شهرهای شمالی استان زنجان است که با استان‌های اردبیل، گیلان و قزوین همسایه است.

طبیعت طارم فوق العاده زیبا و دیدنی است

قدمت شهرستان طارم

بسیاری از پژوهشگران بر اساس آتشکده‌ها و دژهای تاریخی موجود در این شهرستان باور دارند که قدمت سکونت در آن به دوران پیش از اسلام برمی‌گردد. جالب اینجاست که چون این شهر در مسیر کاروان‌های تجاری و جنگ‌های مسلمانان نبوده چندان اسمی از آن در تاریخ آورده نشده؛ اما ناصرخسرو در سفرنامه خود از انجیر طارم نام ‌برده و مشخصا او از این شهر عبور کرده است.

فرهنگ بومی طارم زنجان

اکثر مردم این منطقه به زبان ترکی آذربایجانی با لهجه خاص طارمی صحبت می‌کنند. در بعضی از روستاهای بخش شمالی شهر طارم که در دامنه رشته‌کوه البرز واقع شده‌اند نیز، زبان تاتی رایج است. اغلب مردم این منطقه شیعه هستند و اقلیتی نیز پیرو مذهب شافعی هستند.

موسیقی سنتی این منطقه قدمتی هفت هزار‌ساله دارد و پوشش مردم منطقه نیز خاص و مختص به خودشان است. لباس محلی زنان طارمی به تومان کویینک و یایلیق مشهور است.

جاهای دیدنی طارم

طارم زنجان پر از جاذبه‌های دیدنی و جذاب است. از آتشکده‌های باستانی گرفته تا طبیعت بکر و چشم‌نواز که برای هر گردشگری با هر سلیقه‌ای جذاب و دلرباست.

در این شهر چند آتشکده مشهور و تاریخی وجود دارد که آتشکده الزین طارم، آتشکده گیلوان، آتشکده گیلان کشه و آتشکده پیرچم معروف‌ترین آنها هستند. قلعه تاریخی تشویر طارم نیز از جاذبه‌های تاریخی شهر است. قلعه و آتشکده سانسیز نیز از جاهای دیدنی و تاریخی شهر هستند.

آبشار هشترخان و آبشارهای هزاررود با آب‌های خروشان، خنک و گوارای خود نیز طبیعتی بکر و زیبا خلق کرده‌اند که بسیار دیدنی است.

طارم یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است

سخن پایانی

شهر طارم زنجان با طبیعت زیبا و جاذبه‌های تاریخی بی‌شمار خود قطعا می‌تواند یکی از مقاصد جذاب گردشگری برای آخرین روزهای تابستانی شما باشد. این شهر با آب‌وهوای خنک خود اوقات خوبی را برای شما خواهد ساخت. با سفر به این شهر می‌توانید ببینید که سرزمین برنج خوش‌عطر و بوی ایرانی کجاست و در کنار آن از زیتون و انار معروف این شهر نیز خریداری کرده و سفر خاطره‌انگیز جذاب و متفاوتی برای خودتان بسازید.

۲ دیدگاه

  1. همسفر باشما

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ در ۳:۱۵ ب٫ظ

    سلام خسته نباشیدچه جالب

    پاسخ

    • زینب پروانه

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ در ۴:۰۲ ب٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…