مردم برای دور زدن پرداخت مهریه این کار را انجام می‌دهند

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهریه یکی از حقوق مهم زن است که با ازدواج بدست می‌آورد و به محض عقد زن مالک آن شده و مرد باید آن را پرداخت کند.
دور زدن پرداخت مهریه

دور زدن پرداخت مهریه خواسته بسیاری از آقایان است که پیرامون آن سؤالات بسیاری می‌پرسند. باتوجه‌به اهمیت موضوع مهریه و مشکلاتی که پیرامون آن به وجود می‌آید، قانون‌گذار در سال‌های اخیر تمهیداتی را سنجیده است؛ اما با همه این صحبت‌ها هنوز مردم اقدام به‌دور زدن قانون هنگام پرداخت مهریه می‌کنند. همراه دلتا مگ باشید.

دور زدن پرداخت مهریه

یکی از راه‌هایی که مردان برای عدم پرداخت مهریه انجام می‌دهند، انتقال اموال منقول و غیرمنقول به‌صورت صوری به اقوام و نزدیکان خود است. معمولاً زمانی که اختلاف بین زوجین به وجود می‌آید یا بعد از اینکه ابلاغیه اجراییات اداره ثبت به زوج برای پرداخت مهریه ارسال می‌شود، در این بازه زمانی بیشترین معاملات صوری برای فرار و دور زدن پرداخت مهریه صورت می‌گیرد.

معامله صوری به معامله‌ای گفته می‌شود که در آن به‌صورت واقعی معامله‌ای انجام نشده و هیچ مبلغی ردوبدل نشده است. همچنین هیچ‌کدام از طرفین معامله (خریدار و فروشنده) ایجاب و قبول و نیت انجام معامله را به مفهوم واقعی و حقوقی ندارد؛ زیرا ارکان و شرایط  یک معامله صحیح رعایت نگردیده است.

پیامدهای حقوقی فرار از پرداخت مهریه

پیامدهای حقوقی فرار از پرداخت مهریه

زمانی که مرد به‌صورت صوری و با داشتن سوءنیت  اقدام به انتقال اموال خود کند، این معامله در صورت اثبات‌کردن زن در دادگاه قابل ابطال خواهد بود.

زیرا معمولاً قضات در ابتدا تحقیق خود را شروع می‌کند و زمانی که پیرامون اظهارات طرفین معامله به نوع رابطه خویشاوندی آنان و نحوه پرداخت ثمن معامله و با توجه استعلام از مراجع ذی‌ربط علم پیدا کرد، وقوع جرم فرار از دی را احراز می‌کند.

طبق ماده ۲۱ قانون محکومیت‌های مالی، چنانچه مدیون به هر نحوه و به هر وسیله‌ای مالی را به‌قصد فرار از پرداخت مهریه به دیگری منتقل کند به‌نحوی‌که باقی‌مانده اموال برای پرداخت دین کافی نباشد موجب حبس تعزیری مدیون یا جزای نقدی درجه شش یا جزای نقدی معادل نصف محکوم به یا هر دو مجازات می‌شود.

نکته مهم آن است درصورتی‌که شخصی که مال به او منتقل شده است به موضوع آگاه باشد، در حکم شریک جرم بوده و در صورت اثبات این موضوع عین آن مال و در صورت تلف یا انتقال مال، مثل یا قیمت آن از اموال شخص ثالث انتقال‌گیرنده به‌عنوان جریمه گرفته و محکوم به از محل استیفاء می‌گردد.

راه‌های اثبات دور زدن پرداخت مهریه

راه‌های اثبات دور زدن پرداخت مهریه

  • در این شرایط زن باید اثبات کند که مرد به‌قصد عدم پرداخت مهریه و برای فرار از پرداخت دین، معامله‌ای را با اشخاص ثالث به‌صورت صوری منتقل کرده است.
  • آگاهی خریدار از قصد واقعی فروشنده مبنی بر انجام معامله به‌قصد فرار از پرداخت مهریه در صورت اثبات آن در دادگاه خریدار شریک جرم محسوب می‌شود.
  • در معامله‌ای که بین طرفین (خریدار و فروشنده) به‌صورت صوری انجام‌گرفته وجهی به‌عنوان ثمن رد و بدل نگردیده و سوءنیت طرفین معامله قابل احراز باشد.
  • زن باید طلب خود (مهریه) را مشخص و مسلم نماید.
پیشنهاد مطالعه: تخلیه نکردن ملک ورثه‌ ای توسط یکی از وراث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …