خبر مهم؛ روش صدور گواهی انحصار وراثت تغییر کرد

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
گرفتن گواهی انحصار وراثت شاید دغدغه بسیاری از افراد باشد ما در این مطلب شما را راهنمایی کرده و مصوبه جدید پیرامون روش صدور گواهی انحصار وراثت را بیان می‌کنیم.
گواهی انحصار وراثت

اولین مرحله برای اینکه شخص اثبات کند جزو وراث متوفی است، دریافت گواهی انحصار وراثت است. زیرا وراث بعد از فوت کردن متوفی نیاز به فروش یا انتقال ماترک دارند. این امر بدون طی‌کردن مراحل اداری و قانونی امکان ندارد. همراه دلتا مگ باشید.

گواهی انحصار وراثت

گواهی حصروراثت در واقع یک مدرک قانونی است که در آن تمامی وراث به طور دقیق مشخص می‌شوند. در این گواهی میزان سهم‌الارث هر وارث نیز مشخص می‌شود. برای مراجعه به تمام ادارات دولتی در اختیار داشتن گواهی انحصاروراثت الزامی بوده و اصلاً بدون این گواهی شخص مراجعه‌کننده نمی‌تواند ثابت کند جزو وراث متوفی است.

مدارک لازم برای درخواست صدور گواهی انحصار وراثت

  • گواهی فوت متوفی
  • استشهادیه محضری
  • شناسنامه متوفی
  • عقدنامه یا رونوشت آن
  • شناسنامه وراث
  • وصیت‌نامه متوفی، اگر وجود داشته باشد

ذکر چند نکته مهم 

  • در تهران و برخی از استان‌ها دریافت گواهی انحصار وراثت از طریق اینترنت و از سامانه امکان‌پذیر است.
  • همچنین اگر تاریخ فوت متوفی قبل از سال ۱۳۹۵ باشد، مفاصاحساب مالیات‌برارث نیز باید ارائه شود. یعنی وراث باید به اداره مالیات مراجعه کرده و مالیات‌برارث اموال متوفی را پرداخت‌کننده، مفاصاحساب آن را ضمیمه مدارک کنند. اگر تاریخ فوت بعد از سال ۱۳۹۵ باشد، ارائه مفاصاحساب برای درخواست گواهی حصر ورثه لازم نیست.

مدارک لازم برای درخواست صدور گواهی انحصار وراثت

برای انحصاروراثت چقدر باید هزینه‌کرد؟

هزینه انحصاروراثت حدوداً بین ۴۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است که باید در دفاتر خدمات قضایی پرداخت شود. انتشار آگهی در روزنامه به‌صورت رایگان انجام می‌شود و هزینه‌ای ندارد.

روند اداری

برای روند اداری این کار باید گفت در ابتدا باید مدارک فوق‌الذکر را تهیه کرده و سپس به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید. بعد از ارائه دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت شورای حل اختلاف یک ماه بعد از انتشار آگهی را صادر می‌کند. توجه داشته باشید که شورای حل اختلافی که صلاحیت برای صدور گواهی دارد، شورایی است که آخرین محل اقامت متوفی در محدوده آن واقع شده است.

اگر یکی از وراث همکاری نکند چه باید کرد؟

گاهی ممکن است یکی از وراث در خارج از کشور اقامت داشته باشد یا به هر دلیلی همکاری‌های لازم را انجام ندهد. در واقع برخی مواقع ممکن است به شناسنامه یا مدارک شناسایی یک یا چند وارث دسترسی وجود نداشته باشد.

در این شرایط حتی اگر فقط یکی از وراث خواستار صدور گواهی انحصار وراثت باشد، شورای حل اختلاف استعلامات لازم را از اداره ثبت‌احوال انجام می‌دهد؛ بنابراین مشکلی وجود ندارد و تنها ممکن است زمان انجام کار کمی طولانی‌تر شود.

روش صدور گواهی انحصار وراثت تغییر کرد

روش صدور گواهی انحصار وراثت تغییر کرد

  • طبق مصوبه جدید کمیسیون تلفیق سازمان ثبت، باید گواهی انحصاروراثت را بر اساس داده‌ها و اطلاعات موجود و بدون حضور فیزیکی وابستگان متوفی بلافاصله بعد از فوت فرد به ذی‌نفعان وی ارسال شود؛ این گواهی باید حداکثر ظرف ۲۰ روز بعد از ثبت واقعه فوت به ذی‌نفعان متوفی ارسال شود.
  • همچنین اطلاعات فوت فرد باید بلافاصله به سامانه‌های سازمان ثبت، نیروی انتظامی و سازمان امور مالیاتی و بورس ارسال شود؛ ازاین‌رو مشکلاتی که مردم در حوزه انحصاروراثت داشته‌اند، عملاً با این حکم و تا پایان سال برنامه هفتم برطرف خواهد شد.
پیشنهاد مطالعه: آیا درخواست تخلیه پیش از موعد توسط موجر امکان دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …