نپذیرفتن شروط ضمن عقد

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
طبق قانون هر یک از طرفین در عقد نکاح می‌توانند شروط خود را که بر خلاف مقتضای ذات عقد نباشد را در سند ازدواج ذکر کند.
شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد از جمله مواردی است که افراد پیرامون آن بسیار سؤال داشته و دوست دارند قبل از ازدواج اطلاعات خودشان پیرامون این موضوع را افزایش دهند. همراه دلتا مگ باشید تا با هم به جزئیات این موضوع بپردازیم.

شروط ضمن عقد چیست؟ 

از سال ۱۳۶۰ تا به امروز شروطی در سند ازدواج تحت عنوان شروط پیش‌بینی شده است که سردفتر ازدواج موظف است شروط ضمن عقد را برای طرفین خوانده و به طور کامل آن را توضیح دهد. نکته مهم در این مورد آن است که هر یک از طرفین می‌توانند هر کدام از این شروط را که با آن موافق هستند امضا کرده و با آن‌هایی که مخالف هستند امضا نکنند.

بهترین شرایط ضمن عقد ازدواج

در ادامه بهترین شروطی که افراد می‌توانند ضمن عقد در نظر بگیرند را آورده‌ایم.

وکالت در طلاق

از جمله مهم‌ترین شروط، وکالت در طلاق است. مرد به زن در این شرط وکالت با حق توکیل می‌دهد تا زن در هر زمانی که می‌خواهد از جانب مرد اقدام کرده و خودش را از قید زوجیت رها کند.

ذکر حق خروج از کشور

زن می‌تواند به‌عنوان یکی از شروط، حق خروج از کشور و وکالت در انجام امور اداری و روال قانونی را از مرد دریافت کند. زن این اجازه را دارد هرگاه خواست به خارج از کشور برود و نیاز به اجازه مجدد زوج ندارد، چه برای اخذ یا تمدید یا تجدید گذرنامه و این اجازه دائمی است.

یک نکته مهمی که باید برایتان ذکر کنیم آن است که در صورت ذکر این شرط در عقدنامه حتماً خانم‌ها بعد از ازدواج یک وکالت بلاعزل نیز از همسران خود دریافت کنند. چراکه ممکن است برخی از مراجع از پذیرش عقدنامه به‌عنوان وکالت در خروج از کشور خودداری نموده و اصرار به ارائه وکالت‌نامهٔ رسمی داشته باشند.

حق ادامه تحصیل

البته لازم به ذکر است حق تحصیل یکی از حقوق شهروندی است که هر فرد باید از آن بهره‌مند باشند؛ اما به دلیل بهانه‌گیری‌هایی که ممکن است بعضاً انجام شود و برای آسودگی خاطر، می‌توان این شرط را هم به عقدنامه افزود.

درصورتی‌که زن این حق را دریافت کند، حق ادامه تحصیل تا هر مرحله‌ای که لازم بداند و در هر مکان و محلی که ایجاب کند را دارد.

بهترین شروط ضمن عقد ازدواج

حق انتخاب شغل

با گرفتن این حق و ذکر آن ضمن عقد ازدواج؛ مرد، زن را در انتخاب هر شغلی که مایل باشد و هر کجا که بتواند کار کند، مخیر می‌کند و اجازه می‌دهد که مشغول به کار شود.

حق تصنیف اموال

مرد متعهد می‌شود هنگام جدایی، کلیه دارایی‌های منقول و غیرمنقول که بعد از ازدواج به دست آورده است را نصف کند.

حق تعیین مسکن

حق انتخاب مسکن و تعیین شهر یا محلی که زندگی مشترک در آنجا ادامه پیدا کند با زوجه خواهد بود و مرد نمی‌تواند زن را مجبور به زندگی در محل دیگری نماید.

مزایای قیدکردن شروط ضمن عقد چیست؟

  • اگر این حقوق ذکر شود، زن و مرد هیچ‌کدام حق برهم‌زدن و سرپیچی از آن را ندارند.
  • هر یک از زن و مرد که وکیل بگیرند دیگر نیازی به حضورشان در دادگاه نیست.
  • در صورت سرپیچی یکی از زوجین حق‌وحقوق آن‌ها توسط وکیل به‌راحتی گرفته می‌شود.

مزایای قیدکردن شروط ضمن عقد

نپذیرفتن و امضانکردن شرایط ضمن عقد

نکته بسیار مهمی که پیرامون شروط عقد بسیار در مورد آن سؤال پرسیده می‌شود، ضمانت اجرای نپذیرفتن و عدم اجرای این شروط ضمن عقد است. در خصوص این موضوع باید بگوییم در صورت عدم رعایت این شروط و نپذیرفتنشان، ممکن است برای طرف دیگر، حق فسخ نکاح به وجود آید.

پیشنهاد مطالعه: شرایط تنصیف اموال مرد بعد از طلاق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …