چه کسی مسئول پرداخت هزینه‌ های ساختمان است؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با افزایش آپارتمان‌نشینی چالش افراد برای زندگی در آپارتمان‌ها بسیار افزایش پیدا کرده است یکی از این مشکلات آن است که چه کسی باید هزینه‌های ساختمان را پرداخت کند؟
پرداخت هزینه‌ های ساختمان

پرداخت هزینه‌ های ساختمان یکی از موضوعات مهمی است که افراد پیرامون آن بسیار سؤال می‌پرسند. در این مطلب از دلتا مگ به شما می‌گوییم چه کسی مسئول پرداخت هزینه‌های ساختمان است.

آپارتمان و ساختمان‌هایی که تعداد واحدهای زیادی دارند، نسبت به ساختمان‌هایی با واحدهای کم دارای مشکلات بیشتری هستند و در این مواقع تصمیم در مورد این مشکلات بسیار سخت است.

قانون‌گذار با تصویب قوانین متعدد از جمله قانون تملک آپارتمان‌ها و قانون روابط موجر و مستأجر و… سعی در حل یا پیشگیری این مشکلات کرده است تا افراد با رعایت این اصول و قوانین بتوانند با هم هماهنگ و هم نظر شوند برای برقراری و حفظ نظم در ساختمان تا مشکلات ناشی از آپارتمان‌نشینی حل گردد.

مسئول پرداخت هزینه‌ های ساختمان

طبق ماده ۴۸۶ قانون مدنی، ” پرداخت هزینه‌ های ساختمان و کلیه مخارج که در عین مستاجره نیاز و لازم است برای استفاده از ملک به عهده مالک است مگر آن که خلافش شرط شده باشد؛ مثلاً برای استفاده از خانه اجاره‌ای نیاز است آشپزخانه کابینت شود که باید مالک هزینه آن را بدهد مگر اینکه در قرارداد اجاره مستأجر هزینه نصب کابینت را بر عهده گرفته باشد یا عرف جامعه برخلاف این باشد که بر عهده مالک است نه مستأجر و همچنین است آلات و ادواتی که برای امکان استفاده از ملک اجاره‌ای لازم است. ”

هزینه‌ های ساختمان

قانون‌گذار برای این موضوع که به‌طورکلی مالک را مسئول پرداخت هزینه ساختمان می‌داند یا مستأجر را بر طبق ماده ۱۰ قانون روابط موجر و مستأجر این گونه بیان می‌کند که ” تعمیرات کلی و اساسی مورد اجاره که مربوط به اصل بنا و یا تأسیسات عمدهٔ منصوبه در آن از قبیل دستگاه‌های حرارت مرکزی و تهویه و آسانسور باشد به عهده موجر است و تعمیرات جزئی و همچنین تزیین و تعمیری که مربوط به استفاده بهتر از مورد اجاره باشد با مستأجر خواهد بود مگر آنکه در قرارداد  به‌صورت دیگری شرط شده باشد. ”

بنابراین، به‌طورکلی در مورد پرداخت هزینه‌ های ساختمان باید بگوییم هزینه‌های اصلی و اساسی برای استفاده از ساختمان همچنین تعمیرات ساختمان برای اینکه آن ملک قابلیت استفاده را داشته باشد، بر عهده مالک آن آپارتمان بوده؛ ولی اگر هزینه‌ها فقط برای استفاده بهتر بوده و همچنین غیرضروری باشد، بر عهده مستأجر است.

مثال پرداخت هزینه‌ های ساختمان: خانه‌ای دارای رنگ مناسبی و مستأجر کاغذ دیوار می‌خواهد در این صورت مالک موظف به انجام کاغذدیواری نیست مگر مستأجر خودش بخواهد انجام دهد.

اگر مالک هزینه‌ها را پرداخت نکند آیا مدیر می‌تواند به مستأجر مراجعه کند؟  

مسئولیت مالک و مستأجر تضامنی است؛ یعنی اگر مالک پرداخت نکرد مدیر با مراجعه به مستأجر می‌تواند هزینه را درخواست کند.

مسئول پرداخت هزینه‌ های ساختمان

پیشنهاد مطالعه: اثبات مالکیت املاک بدون سند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …