با معایب خرید خانه قولنامه‌ای آشنا شوید

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
امروزه یکی از موضوعات حقوقی که فراوان دیده می‌شود معاملات قولنامه‌ای است. لازم است بدانید این معاملات دارای معایب بسیار زیادی است.
معایب خرید خانه قولنامه‌ ای

معایب خرید خانه قولنامه‌ ای از جمله مواردی است که قبل از انعقاد معامله باید از آن اطلاع داشته باشید تا دچار مشکل نشوید. ازآنجایی‌که این معاملات توسط افراد عادی انجام می‌شود، معمولاً باعث مشکل می‌شود. همراه دلتا مگ باشید.

خانه قولنامه‌ای چیست؟

معمولاً معاملات ملکی دارای ۳ مرحله هستند:

  • اولین مرحله توافق‌کردن خریدار و فروشنده است.
  • دومین مرحله
  • ثبت و مکتوب کردن توافق حاصل شده بین خریدار و فروشنده (در قالب مبایعه‌نامه یا قولنامه)
  • و در نهایت انتقال سند رسمی به نام خریدار است.

حالا خانه قولنامه‌ای به خانه‌ای گفته می‌شود که به دلیل نداشتن سند، صرفا از طریق نوشتن قولنامه خرید و فروش می‌شود. به عبارت دیگر، در خرید و فروش این نوع املاک، مرحله آخر که انتقال سند به نام خریدار است را نداریم.

قولنامه‌ای

معایب خرید خانه قولنامه‌ ای

در این مطلب شما را با معایب خرید خانه قولنامه‌ ای آشنا می‌کنیم تا آگاهی شما در مورد این موضوعات بالا رود.

  • از جمله ضعف‌ها و معایب املاک قولنامه‌ای آن است که عملا نمی‌توان از چنین املاکی استعلام ثبتی گرفت. به همین دلیل است که کلاهبرداری در اینگونه معاملات بسیار زیاد است.
  • از دیگر معایب این املاک آن است که آن‌ها از طریق قولنامه که یک سند عادی است مورد خریدوفروش قرار گرفته‌اند، بنابراین ممکن است توسط افراد سودجو به افراد متعددی فروخته شده باشند و تعارض منافع رخ می‌دهد و مقدمه‌ای برای اقامه دعوا در مراجع قضایی با موضوع اثبات مالکیت است.

سبق تصرف در ملک قولنامه‌‌ای

یکی دیگر از معایب خرید خانه قولنامه‌ای آن است که این املاک دارای سند شش‌دانگ نیستند و صرفاً به‌خاطر سبق تصرف از سالیان متمادی به‌صورت دست‌به‌دست و برگه‌‌ها و نوشته‌هایی تحت عنوان قولنامه این چنین ملک‌هایی تحت معامله قرار گرفته‌اند.

عدم سابقه ثبتی ملک قولنامه‌ای

ملک قولنامه‌ای سابقه ثبت رسمی در اداره ثبت و دفتر املاک ندارد و به‌عبارت‌دیگر ملک قولنامه‌ای تشریفات ثبت را نگذرانده است.

چگونه از وضعیت ملک قولنامه‌ای مطلع شویم؟

حالا با دانستن معایب خرید خانه قولنامه‌ ای  نکته مهمی که بدانید آن است که چگونه از وضعیت ملک قولنامه‌ای مطلع شویم. برای اطلاع از وضعیت این املاک باید از شهرداری استعلام بگیرید. از طریق این استعلام شما از میزان بدهی‌های ساختمان، وضعیت تخریب و سایر اطلاعات ضروری در خصوص ملک به دست می‌آورید که با داشتن این اطلاعات مهم احتمال ضرر و زیان تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

اقدام دیگری که در مورد املاک قولنامه‌ای انجام می‌شود آن است که تفکیک‌هایی با کمتر از حد قانونی انجام می‌شود. در این حالت نیز امکان اخذ پروانه وجود ندارد و با مراجعه به شهرداری می‌توانید از صحت ملک باخبر شوید.

چگونه از وضعیت ملک قولنامه‌ای مطلع شویم؟

پیشنهاد مطالعه: این اموال بدهکار را هرگز توقیف نکنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …