۷ مورد از جاهای دیدنی کرج را در این مقاله بشناسید

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
جاهای دیدنی کرج را می شناسید؟ فکر می‌کنید تمام جاذبه‌های توریستی کرج در اطراف این شهر واقع شده باشند؟ به دنبال جاذبه‌هایی در داخل شهر کرج هستید؟ جاهای تاریخی کرج را می شناسید؟ برای شناختن جاذبه‌های توریستی کرج این مقاله را از دست ندهید.
جاهای دیدنی کرج

کرج یکی بزرگ‌ترین شهرهای ایران است که به دلیل مهاجرپذیر بودن آن لقب ایران کوچک را گرفته است. لیست جاهای دیدنی کرج بسیار زیاد است که بعضی از آنها مکان‌های تاریخی و بعضی دیگر مکان‌های تفریحی هستند. دلتا مگ در این مقاله سفری به شهر کرج داشته است، با ما همراه شوید.

جاهای دیدنی کرج

کرج بعد از تهران بزرگ‌ترین شهر ایران است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی‌اش با پایتخت سرگذشت پر فراز و نشیبی داشته است. این شهر جاذبه‌های تاریخی و توریستی فراوانی دارد که بعضی از آنها داخل شهر کرج و بعضی دیگر در خارج شهر کرج واقع شده‌اند.

امامزاده محمد و سیده خاتون

در منطقه حصارک کرج مقبره‌ای تاریخی که آرامگاه دو تن از نوادگان امامان معصوم است، واقع شده است. امامزاده محمد و سیده خاتون دو تن از نوادگان امامان شیعه هستند که قبر آن‌ها در اینجا قرار گرفته است. موزه شهدای کرج نیز در نزدیکی این آرامستان است.

برج مقبره کردان

در لیست جاهای دیدنی کرج مقبره‌ای وجود دارد که بعضی آن را منسوب به دوره سلجوقیان و بعضی دیگر منسوب به دوره ایلخانیان می‌دانند. ساختمان این بنا یک برج شش‌متری آجری است که به‌تازگی مرمت شده است. در میان این بنا یک ضریح فلزی وجود دارد.

بی‌بی نسا نام یک شخصیت تاریخی مذهبی است که یکی از نوادگان امام زین‌العابدین و خواهر شاهزاده حسین بوده است و آرامگاه آن در شمال برج مقبره کردان قرار گرفته است.

موزه تمبر یکتا

تابه‌حال کسانی را دیده‌اید که اقدام به جمع‌کردن اشیا یا وسایل تاریخی می‌کنند؟ بعضی‌ها هم علاقه خاصی به راه‌انداختن کلکسیونی از چیزهای عجیب دارند. اگر علاقه خاصی به کلکسیون تمبر دارید موزه تمبر یکتا می‌تواند حس کنجکاوی شما را برانگیزد.

در این موزه تعداد  ۳۲  کلکسیون باارزش از تمبرها و اوراق بهادار جای گرفته است که تعداد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تمبر در آن وجود دارد. همچنین در این موزه کلکسیون بی‌نظیری از سکه و اسکناس جهان که تاریخشان به جنگ جهانی دوم برمی‌گردد نیز وجود دارد.

پارک ایران کوچک

پارک ایران کوچک یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی کرج  در مساحت هفت هکتار است که در آن می‌‌توانید ۱۲ سکونتگاه از اقوام مختلف ایرانی و نمادهای مهم شهرهای ایران را ببینید. شبیه‌سازی روستای کندوان، ابیانه کاشان، آب‌انبار یزد، ارگ بم و سرای سعدالسلطنه از جمله مکان‌هایی هستند که ماکت شبیه‌سازی‌شده کوچک آنها در این پارک وجود دارد.

کاخ‌موزه سلیمانیه کرج

در دوران فتحعلی‌شاه موزه‌ای در خیابانی که امروزه با نام خیابان مصباح در کرج شناخته می‌شود ساخته شد که بعدها نقش اقامتگاه تابستانی قاجاریان را گرفت. نمای بیرونی این کاخ از آجر است و دارای تزیینات داخلی است.  در کنار این کاخ، برجی پنج‌طبقه وجود داشته که احتمال می‌دهند حرم‌سرای شاهان بوده و امروزه اندک خرابه‌هایی از آن دیده می‌شود.

یکی از نکات مهمی که درباره این کاخ وجود دارد وجود تصویری از آغامحمدخان قاجار در آن است که ظاهرا تنها تصویر ثبت شده و به‌جامانده از موسس سلسله قاجاریان است. نقاشی مهم دیگری که در این کاخ موجود است منسوب به فتحعلی‌شاه است که او را در میان پسرانش می‌بینید. سی و چهارمین فرد نقاشی شده در تصویر، سلیمان میرزای قاجار است. بد نیست اشاره کنیم که گفته می‌شود نام کاخ سلیمانیه کرج را به میمنت همین فرزند، «سلیمانیه» گذاشتند.

کاخ شمس

در میان جاهای دیدنی کرج کاخ شمس شاید یکی از جدیدترین مکان‌هایی باشد که در اواسط قرن پیش‌ساخته شده است. از آنجایی که این کاخ، کاخ اختصاصی شمس پهلوی بوده با نام کاخ شمس معروف شده است. نام دیگری که بر پیشانی این کاخ زیبا می‌درخشد کاخ مروارید است.

مساحت زمین این باغ حدود ۱۱ هکتار است و وسعت بنای آن به ۲۵۰۰ متر می‌رسد. طراحی کاخ شمس بر عهده یکی از معماران نامدار آمریکایی به نام فرانک لوید رایت بود. معماری این کاخ به‌صورت پیچ‌درپیچ و حلزونی است. در داخل کاخ بخش‌های مختلفی مانند دفتر کار اختصاصی، سالن پذیرایی، سالن تفریحی‌ورزشی، استخر و… وجود دارد.

قلعه آغشت

قلعه آغشت قطعا یکی از زیباترین جاهای دیدنی کرج است که در سال‌های اخیر توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. قلعه‌ای عجیب و سحرانگیز که بیننده را به یاد مجموعه فیلم‌های هری پاتر و قلعه هاگوارتز می‌اندازد. این قلعه در روستای زیبای آغشت قرار گرفته است و شاید برایتان عجیب باشد؛ اما عمر آن تنها ده است. این قلعه را با نام‌های  قلعه برغان، دژ برغان و قلعه هاگوارتز ایران نیز می‌شناسند.

البته این قلعه یک مکان شخصی است و دیدن آن تنها از بیرون امکان‌پذیر است. مالک قلعه فردی به نام آقای اسدی لاری است.

سخن آخر

جاهای دیدنی کرج بسیار است که امکان معرفی همه آن‌ها در یک مقاله وجود ندارد. بسیاری از پارک‌ها و اماکن تاریخی و توریستی این شهر از نظر گردشگران فراوانی محبوبیت زیادی دارند. برای دیدن بعضی از این مکان‌ها باید به خارج از شهر کرج سفر کنید و برای دیدن بقیه نیازی به خروج از شهر کرج نیست. با این وجود می‌توان گفت که مهم‌ترین مراکز تفریحی و اماکن توریستی در داخل شهر واقع شده‌اند و برای دیدن آن‌ها نیازی به خروج از شهر نیست.

یک نظر

  1. فرامرز

    ۴ مرداد ۱۴۰۲ در ۱۰:۳۵ ق٫ظ

    خیلی بحال بود.دم شما گرم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…