جذاب‌ترین نقاشی‌های خیابانی

۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آیا چیزی درباره گرافیتی می‌دانید؟ اصلا تابه‌حال واژه گرافیتی به گوش شما خورده است؟ جذاب ترین گرافیتی های دنیا را می‌شناسید؟ این مقاله هنری جذاب را از دست ندهید.
جذاب ترین گرافیتی های دنیا

یکی از زیباترین هنرهایی که این روزها روی درودیوار شهرهای بسیاری در دنیا خودنمایی می‌کند، دیوارنگاری است که با نام گرافیتی در دنیا شناخته می‌شود. جذاب ترین گرافیتی های دنیا را می‌توان در شهرهایی از دنیا دید که شاید حتی نام آن‌ها را هم نشنیده باشید؛ اما زیبایی آن‌ها دل هر رهگذری را می‌رباید. دلتامگ در این مقاله به معرفی شهرهایی که زیباترین گرافیتی‌ها را دارند، پرداخته است، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

گرافیتی چیست؟

گرافیتی (Graffiti) یک هنر خیابانی است که از طریق نقاشی‌ها، تصاویر و برچسب‌ها روی سطوح عمومی مانند دیوارها، جدول‌ها و سکوها یا بدنه قطارها و اتوبوس‌ها ایجاد می‌شود. هنرمندان این هنر را به‌عنوان یک هنر غیررسمی می‌شناسند که عموما با استفاده از اسپری‌های رنگ‌دار انجام می‌شود. در بعضی موارد، گرافیتی ممکن است پیام‌های سیاسی، اجتماعی یا فرهنگی نیز داشته باشد.

در ایران گرافیتی را با نام دیوارنگاری می‌شناسند که از دیرباز با نقاشی داستان‌های اساطیری و شعرنویسی روی سطوح شهری وجود داشته است و این روزها رنگ و بوی مدرن‌تری به خود گرفته است.

تاریخچه گرافیتی

گرافیتی از دهه ۱۹۶۰ میلادی به‌عنوان یک‌ شکل از هنر خیابانی شناخته شد و در دهه‌های بعدی رشد و توسعه یافت. برخی هنرمندان گرافیتی برای بیان نظرات خود درباره مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی از این هنر استفاده می‌کنند. آثار گرافیتی می‌توانند زیبا، خلاقانه و تحت تاثیر سبک‌های هنری مختلفی مانند رئالیسم، آبستره، اکسپرسیونیسم و غیره باشند.

هر چند که در برخی موارد، گرافیتی به‌عنوان تخریب مالکیت عمومی و تخریب زیبایی شهرها در نظر گرفته می‌شود، اما در موارد دیگر به‌عنوان یک هنر خلاقانه و سبکی از هنر خیابانی موردتوجه قرار می‌گیرد. در بسیاری از شهرها، مناطقی وجود دارند که در لابه‌لای دیوارهای آن‌ها به گرافیتی پرداخت و هنرمندان می‌توانند به خلق آثار خود با مجوز و در مکان‌های مشخص بپردازند.

شاید فکر کنید دیوارنگاری هنر چندان جالبی نیست یا کسانی که این کار را انجام می‌دهند هنرمند واقعی نیستند؛ اما نمی‌توانید منکر این واقعیت شوید که همین دیوارنگاری‌های زیبا و جذاب چهره یک شهر را به طور کامل تغییر می‌دهند. گرافیتی‌ها می‌توانند یک شهر سرد و بی‌روح را به یک شهر گرم و پر نشاط تبدیل کنند. جذاب ترین گرافیتی‌ها حتی توانایی برپایی یک انقلاب نوین بر پایه هنر و زیبایی در یک شهر را دارند.

کدام شهرها جذاب ترین گرافیتی های دنیا را دارند؟

در دنیا شهرهای زیادی هستند که در آن‌ها می‌توانید گرافیتی های زیبا و جذاب ببینید؛ اما بعضی از شهرها در دنیا در این حوزه هنری از شهرت بیشتری برخوردارند.

مکزیکوسیتی

مکزیکوسیتی یکی از شهرهایی است که چند سالی است درودیوار خالی و بی‌روح آن با نقاشی‌های زیبا و استثنایی گرافیتی مزین و چشم‌نواز شده است. چند سال پیش یک پروژه جالب در این شهر راه افتاد که گرافیتی را به‌عنوان یک هنر قانونی به دنیا معرفی کرد. ۹ هنرمند از سراسر دنیا به این شهر آمدند تا تحت نام تمام شهر بوم نقاشی است، جذاب ترین گرافیتی های دنیا را روی دیوارهای شهر مکزیکوسیتی پیاده کنند. از آن زمان تا کنون این دیوارنگاری‌ها بر پیشانی این شهر می‌درخشند و تبدیل به یک جاذبه توریستی برای مکزیکوسیتی شده‌اند.

لندن

لندن یکی از شهرهایی است که علی‌رغم داشتن جاذبه‌های توریستی بسیار گران، دارای که جاذبه توریستی رایگان است. جذاب ترین گرافیتی های دنیا روی درودیوار شهر لندن چنان خودنمایی می‌کنند که دیدن آنها برای بسیاری از گردشگران به‌خودی‌خود جالب و دلرباست. معروف‌ترین گرافیتی این شهر خروس غول‌پیکر آبی است که اخیرا در میدان ترافالگار قرار گرفته است.

پراگ

فرهنگ شهر پراگ در جمهوری چک را به‌راحتی می‌توان از طریق جذاب ترین گرافیتی های دنیا که روی درودیوار این شهر نقش بسته‌اند، شناخت. این دیوارنگاری‌ها توسط هنرمندان معروفی مانند CRYTIC257،SKARF و EPOS257 در سراسر این شهر کشیده شده‌اند.

لیسبون

لیسبون یکی دیگر از شهرهایی است که دارای جذاب ترین گرافیتی های دنیا است. در این شهر پرتغالی مسئولان به‌جای اینکه اجازه دهند منطقه تجاری و کسب‌وکار این شهر دچار آشفتگی و تکه‌تکه شود، با اجرای «پروژه‌ کرونو» این منطقه را یک‌پارچه کرده‌اند. ساختمان‌های فراموش شده و دیوارهای رنگ‌ و رو رفته در این شهر توسط تعدادی از هنرمندان به زیباترین شکل ممکن نقاشی شدند به‌طوری‌که در سال ۲۰۱۱، مجموعه‌ای از آثار آنها در نمایشگاهی به نمایش گذاشته شد.

از دیگر شهرهایی که در آن‌ها می‌توان جذاب‌ ترین گرافیتی‌ های دنیا را مشاهده کرد برلین در آلمان، ملبورن در استرالیا، سائوپائولو در برزیل، نیویورک در ایالات متحده آمریکا، بارسلونا در اسپانیا، تورین در ایتالیا، کپنهاگ در دانمارک و لس‌آنجلس در ایالات متحده آمریکا هستند. گرافیتی های این شهرها بسیار استثنایی، خلاقانه و منحصربه‌فرد هستند. این شهرها برای متخصصان هنر و علاقه‌مندان به گرافیتی از جذابیت ویژه‌ای برخوردارند. در این شهرها روی معابر و خیابان‌ها شاهد آثار هنری فوق‌العاده و خلاقانه خواهید بود. این شهرها به‌عنوان مقاصدی محبوب برای جذاب ترین گرافیتی های دنیا و هنر خیابانی شناخته می‌شوند.

یک نظر

  1. سیدعلی،فایبر

    ۵ مرداد ۱۴۰۲ در ۱:۴۴ ب٫ظ

    عالیست

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…