شرایط قانونی برای قرارداد اجاره با اتباع خارجی

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبق قوانین ایران خرید و فروش و هر معامله‌ای از این دست با اتباع خارجی ممنوع است اما اجاره به آن‌ها منع قانونی ندارد ولی شرایط خاصی دارد.
قرارداد اجاره با اتباع خارجی

قرارداد اجاره با اتباع خارجی از جمله قراردادهایی است که میان اتباع ایران و خارجی منعقد می‌شود. این قرارداد یکی از انواع قرارداد اجاره‌خانه است که طبق مواد ۴۶۶ تا ۵۱۷ قانون مدنی شکل می‌گیرد. این قرارداد با سایر قراردادهای اجاره متفاوت است و در آن باید شرایط خاصی را رعایت کنیم. همراه دلتا مگ باشید.

اتباع خارجی چه اشخاصی است؟

منظور از این اشخاص در واقع اشخاصی هستند که دارای تابعیت ایرانی نباشند. طبق حقوق ایران در مواردی که اشخاص اصلاً تابعیت نداشته باشند هم به‌عنوان اتباع خارجی یا بیگانه شناخته می‌شوند. به‌طورکلی اتباع خارجی می‌توانند حقیقی یا حقوقی باشند.

آیا قرارداد اجاره با اتباع خارجی جایز است؟

دراین‌رابطه باید بگوییم در حال حاضر این نوع قرارداد با اتباع خارجی طبق قوانین ایران منع نشده است. در این راستا نیز تبصره ١ ماده ٢۴ قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران، اجاره زمین به اتباع خارجی را بدون ایراد معرفی می‌کند.

اتباع خارجی

موارد مهم که باید هنگام قرارداد اجاره به اتباع خارجی توجه کرد

  • یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کنیم آن است که اتباع خارجی درصورتی‌که قانونی وارد خاک ایران شده و در زمان تنظیم‌کردن قرارداد اجاره باید دارای پروانه اقامت جمهوری اسلامی ایران باشند.
  • دومین مورد آن است ملکی که برای اجاره اتباع خارجی در نظر گرفته شده است باید در محلی باشد که طبق قانون ایران غیرقانونی شمرده نشده باشد.
  • اجاره املاک برای سکونت یا به‌منظور فعالیت‌های قانونی انتفاعی یا غیرانتفاعی، باید مطابق با آیین‌نامه‌های اجرایی تنظیم شود.
  • از جمله مهم‌ترین شرایط آن است که قرارداد اجاره با اتباع خارجی باید به‌صورت کتبی و رسمی در دفتر اسناد رسمی تنظیم شود.
  • در این راستا، دفتر اسناد رسمی و موجرین باید طی مدت ۷ روز، تصویری از اجاره‌نامه را به اداره اتباع و امور مهاجرین ارائه دهد؛
  • حداکثر مدتی که می‌شود برای این قرارداد در نظر گرفت، ۵ سال است. پس از اتمام این مدت، قرارداد قابل‌تمدید است.

آیا قرارداد اجاره با اتباع خارجی تشریفات خاصی می‌خواهد؟

لازم به ذکر است قرارداد اجاره اتباع خارجی مثل قرارداد اجاره با طرف ایرانی نیست. زیرا برای این عقد باید طرفین مجوزی از سوی دولت کسب کنند. کسب این مجوز به‌این‌علت است که تنظیم و انعقاد قرارداد توسط مشاورین املاک بدون این مجوز ممنوع است. مجوزی که در این راستا باید توسط آن‌ها فراهم شود، مجوز اجاره مسکن نام دارد که باید از اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان دریافت شود.

قرارداد اجاره اتباع بیگانه بدون مجوز

دراین‌رابطه باید بگوییم اگر همین قراردادی بدون مجوز تنظیم شود، آن آژانش معاملاتی مسئول است و این مورد خدشه‌ای به قرارداد و صحت آن وارد نمی‌کند.

قرارداد اجاره اتباع بیگانه بدون مجوز

پیشنهاد مطالعه: آیا شهرداری حق تخریب دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …