وصیت بیش از یک سوم اموال امکان دارد؟

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وصیت کردن برای هر فردی تا میزان مشخصی که در قانون و شرع بیان شده است، باید انجام شود بنابراین یکی از سوالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که آیا می‌توان بیشتر از یک سوم اموال را وصیت کرد؟
احکام وصیت کردن مازاد بر یک‌سوم

وصیت‌کردن یکی از موضوعات و اعمال حقوقی است که در اسلام به آن سفارش شده است. احکام وصیت کردن و آثار آن در قانون مدنی ذکر شده است؛ بنابراین افراد برای یافتن پاسخ سؤالات خود به قانون مراجعه کنند. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

احکام وصیت کردن مازاد بر یک‌سوم

منظور از وصیت زاید بر ثلث یا وصیت بیشتر از یک سوم آن است که مال مورد وصیت در زمان فوت متوفی بیشتر از یک سوم از کل اموال و دارایی وی باشد. البته ذکر این نکته مهم است که در ابتدا باید هزینه‌های کفن و دفن متوفی و همچنین بدهی‌های وی پرداخت شود. سپس نوبت به مشخص کردن میزان ترکه متوفی و تعیین کردن اینکه ثلث یا یک سوم آن چقدر است خواهد رسید.

احکام وصیت کردن مازاد

آیا احکام وصیت کردن زاید بر ثلث صحیح است؟

در پاسخ این سوال باید بگوییم طبق ماده ۸۴۳ قانون مدنی، وصیت زیادتر از ثلث یا یک‌سوم اموال نافذ و مورد قبول نیست؛ اما منظور سؤالی که مطرح می‌شود آن است که وصیت مازاد بر یک‌سوم چیست؟ آیا وصیت مازاد بر یک‌سوم باطل است یا صحیح و معتبر؟

به لحاظ حقوقی غیرنافذ بودن وصیت به این معنا است که این وصیت نه کاملاً معتبر است و نه کاملاً باطل. بلکه ورثه متوفی این اختیار را دارند که وصیت مازاد بر ثلث ترکه را تنفیذ یا قبول نموده یا آن را رد کنند.

در واقع به دلیل اینکه وصیت زاید بر ثلث از سهم‌الارث بازماندگان یا ورثه متوفی کم می‌کند، آنها این اختیار را دارند که مقدار وصیت زاید بر یک‌سوم را پذیرفته و به آن عمل کنند، یا آن را قبول نکرده و به آن عمل نکنند.
البته، عدم قبول یا ردکردن وصیت مازاد بر یک‌سوم، اشکال شرعی ندارد و این حق ورثه است که وصیت زاید را بپذیرند یا خیر.

وصیت کردن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب حق حضانت مادر شامل چه قوانینی می‌شود؟ را مطالعه کنید.

یک نظر

  1. عاطفه

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۱:۳۴ ق٫ظ

    اینجا ایران گل وبلبل است. به دولت سهم بدی بقیه اش حله، قانون وماده مدنی هم بیخیال. 🫣

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …