۵ نکته مهم در مورد نفقه که اگر زوجین ندانند، ضرر می‌کنند!

۹
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بر اساس قانون مدنی ایران پرداخت هزینه‌های زندگی زن بر عهده مرد بوده و پس از عقد نکاح با تمکین کردن زن، مرد موظف به تامین این هزینه‌ها می‌شود.
نکات مهم نفقه

نکات مهم نفقه را تمام زوجینی که می‌خواهند ازدواج کنند باید بدانند وگرنه در آینده ضرر می‌کنند. تشکیل بنیان مستحکمی مثل خانواده اثرات مخصوص به خود را دارد. از گذشته همواره مرد در زندگی زناشویی نقش حمایتی و وظیفه تأمین مالی خانواده را بر عهده داشته است. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

نفقه چیست؟

نفقه عبارت است از همه‌ نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت به احتیاج به‌واسطه نقصان یا مرض.

در این شرایط به زن نفقه تعلق می‌گیرد

طبق قانون مدنی به‌محض وقوع عقد نکاح، اگر این عقد به شکل صحیح واقع شود، زوجین یک‌سری حقوق و تکالیف نسبت به یکدیگر دارند. برای دریافت نفقه صرف وقوع عقد نکاح کافی است و لزومی ندارد زن و مرد زندگی مشترک خود را آغاز کنند. حتی اگر زن در منزل پدرش سکونت داشته باشد و در دوران عقد به سر ببرند باز هم زن مستحق دریافت نفقه است.

زن و مرد نسبت به هم یک‌سری وظایفی دارند. یکی از این وظایف تمکین‌کردن از همسر است؛ بنابراین اگر زن از همسر خود تمکین نکند، مستحق دریافت نفقه نیست.

یکی دیگر از تکالیف زن، زندگی در مسکن شوهر است؛ اما گاهی این امر برای زن خوف ضرر بدنی، مالی یا شرافتی دارد. در این موارد زن می‌تواند مسکن جداگانه اختیار کند و تا زمانی که امکان برگشت زن به مسکن شوهر وجود نداشته باشد شوهر موظف به پرداخت نفقه است.

در این شرایط به زن نفقه تعلق می‌گیرد

اگر شوهر از پرداخت نفقه خودداری کند، چه می‌شود؟

زمانی که مرد بدون دلیل موجه از پرداخت نفقه خودداری می‌کند، قانون به زن حق مطالبه نفقه خود را از مراجع صالح داده است. در این موارد زن با مراجعه به دادگاه می‌تواند درخواست دریافت نفقه کند. دادگاه نیز با بررسی‌های لازم میزان نفقه را مشخص کرده و مرد را مجبور به پرداخت نفقه می‌کند.

اگر مرد از پرداخت نفقه خودداری کرده و امکان اجبار وی نیز وجود نداشته باشد، قانون این امر را دلیلی موجه برای درخواست طلاق از طرف زن دانسته است؛ بنابراین حتی اگر مرد راضی به طلاق زن خود نباشد، دادگاه وی را مجبور به طلاق‌دادن همسرش می‌کند. بنابراین یکی از نکات مهم نفقه ضمانت اجرای پرداخت نکردن آن است.

آیا طبق قانون جهیزیه جزئی از نفقه زن است؟

برخلاف باور عمومی و عرف و بر اساس ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی تهیه‌ اثاث منزل بر عهده‌ همسر و جزئی از نفقه است؛ اما امروزه در عمل تأمین این مورد بر عهده‌ زن و خانواده‌اش قرار دارد؛ اما باتوجه‌به قانون چنین الزامی برای زن وجود ندارد و مرد دراین‌خصوص موظف است. نکته مهم آن است که اگر وسایلی که مرد برای خانه تهیه می‌کند از اموال مصرف‌شدنی نباشد و باقی بماند، به ملکیت زن در نمی‌آید؛ اما برعکس اگر این اموال مصرف‌شدنی باشد که باقی نمی‌ماند، به ملکیت زن قرار می‌گیرد.

پرداخت نفقه هنگام انحلال زوجیت

پرداخت نفقه هنگام انحلال زوجیت یکی از نکات مهم نفقه است. ازدواج ممکن است به شکل‌های مختلفی منحل شود. یکی از این موارد، طلاق است. خود طلاق دارای انواع مختلفی است که یکی از آن‌ها طلاق رجعی نام دارد. طلاق رجعی به طلاقی گفته می‌شود که در آن زن باید عده نگه داشته و در دوران عده مرد می‌تواند به همسرش برگردد و رجوع کند. نکته مهم آن است که به زن در دوران عده نفقه تعلق می‌گیرد.

پرداخت نفقه همگام انحلال زوجیت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی آیا به دلیل عقیم بودن همسر می‌توان طلاق گرفت؟ را مطالعه کنید.

۹ دیدگاه

  1. مهدی

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ در ۹:۳۱ ب٫ظ

    ۵امتیاز

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ در ۲:۳۶ ب٫ظ

      🌹🌹🌹

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۴ خرداد ۱۴۰۲ در ۱:۱۹ ب٫ظ

  3. بابک

    ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۸:۴۹ ب٫ظ

    سلام. بیشتردرباره قانون زناشویی توضیح دهیدوبیشتربصورت سوال جواب باشدخیلی بهتراست، تشکر

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱:۵۷ ب٫ظ

      ممنون از نوشتن نظرتون

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۷:۱۴ ق٫ظ

    مفیدبود

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۶:۵۶ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۶:۵۶ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۱:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …