آیا می‌توان اموال پدرشوهر را بابت مهریه توقیف کرد؟

۸
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از حقوق مهمی که پس از ازدواج به زن تعلق می‌گیرد، مهریه است. بلافاصله پس از عقد نکاح، زن مالک مهریه می‌شود و مرد باید در هر شرایطی مهریه زن را بپردازد.
توقیف اموال پدر شوهر برای مهریه

توقیف اموال پدر شوهر برای مهریه یکی از سوالات پرتکراری است که بسیاری از خانم‌ها از ما می‌کنند. یکی از رایج‌ترین اختلافات در دادگاه‌های خانواده بحث مهریه است که زوجین بر سر آن بسیار اختلاف عقیده دارند. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید تا این موضوع چالشی را برای شما حل کنیم.

توقیف اموال پدر شوهر برای مهریه

طبق قانون مدنی ایران، هر فردی باید دیون خودش را پرداخته و کسی مسئول پرداخت بدهی‌های دیگری نیست. بنابراین نمی‌توان بدهی خود را از فرد دیگر و غیر از بدهکار درخواست کنیم.

همان‌طور که بیان کردیم، مهریه حق زن است که بر گردن مرد است و مرد موظف به پرداخت آن هست. بنابراین فرد دیگر از جمله پدرشوهر وظیفه‌ای برای پرداخت مهریه ندارد مگر اینکه ضامن پسر خود برای پرداخت مهریه شده باشد.

اما در مورد توقیف اموال پدر شوهر برای مهریه می‌توان گفت تنها در یک حالت می‌توان اموال پدر شوهر را بابت مهریه عروس توقیف کرد و آن هم درصورتی است که اگر پدر مرد، زودتر از خود مرد فوت کند، بخشی از مال به جا مانده از پدر به این مرد خواهد رسید و همسر مرد می‌تواند سهم الارث همسرش را توقیف و دریافت کند.

توقیف اموال پدر شوهر

بر اساس ماده ۳۶۰ قانون امور حسبی، به طور کل هر کس خود را در مالی که از متوفی به جا مانده (ماترک) ذی‌نفع و صاحب سهم بداند می‌تواند نسبت به اخذ گواهی انحصار وراثت اقدام و درخواست انحصار وراثت را در شورای حل اختلاف مطرح کند.

مدیر دفتر شوررای حل اختلاف یا کارشناس رسمی دادگستری ابتدا نسبت به تحریر (صورت برداری) اموال متوفی و سپس در صورت لزوم نسبت به مهر و موم آن اقدام خواهد کرد.

بنابراین زن قانونا می‌تواند ارثی را که از جانب پدر یا هر یک از بستگان همسرش به مرد رسیده، پس از طی مراحلی قانونی توقیف کرده، آن را به فروش برساند و به عنوان مهر مالک آن مال شود.

توقیف اموال

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی آیا ازدواج سفید جرم است؟ را مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۰:۵۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۵:۳۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱:۰۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۴:۵۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۱:۱۶ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۹:۲۴ ب٫ظ

    عالی بود متشکرم

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۹:۳۶ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۱:۵۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …