آیا می‌توان مهریه را از ارث شوهر برداشت کرد؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مهریه یک دین است که به محض عقد نکاح بر گردن مرد قرار می‌گیرد. زن مالک مهریه است و می‌تواند هر تصرفی که می‌خواهد در آن انجام دهد.
برداشت مهریه از ارث شوهر

برداشت مهریه از ارث شوهر یکی از سؤالاتی است که بسیار از ما پرسیده می‌شود. مهریه یکی از موضوعاتی است که در قانون مدنی ایران بسیار به آن پرداخته شده است. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

برداشت مهریه از ارث

برداشت مهریه از ارث شوهر

اگر شوهر اموالی داشته باشد و ارثی از خود به‌جا گذاشته باشد، در ابتدا بدهی‌های شوهر باید پرداخت شود. مهریه نیز یکی از دیون ممتاز است و پیش از هر بدهی دیگر باید از اموال متوفی به زن پرداخت شود.

نکته مهم آن است که اگر متوفی اموالی نداشته باشد، اگر زن درخواست مهریه کند، سایر وراث تکلیفی به پرداخت مهریه نداشته و می‌توانند آن را پرداخت نکنند.

نحوه‌ برداشت مهریه از ارث شوهر

اگر زن از میزان ماترک مرد بخواهد مهریه مطالبه کند، همان روش‌های مطالبه مهریه در حالت عادی را سپری می‌کند. توجه شود که اگر میزان مهریه وجه نقد باشد، ملاک نرخ تورم، زمان فوت همسر است.

مثلاً اگر ۵ سال پیش شوهر فوت کرده باشد، همان نرخ ۵ سال پیش در مهریه محاسبه می‌شود؛ اما اگر مهریه سکه باشد که به قیمت روز مطالبه می‌شود.

اخذ مهریه از سهم‌الارث شوهر

زن زمانی می‌تواند درخواست مطالبه مهریه از ارث همسر خود را داشته باشد که اولا پدرشوهر یا شخص مورث فوت کرده باشد، ثانیا در این حالت زن از سهم‌الارثی که به همسرش رسیده است و جوابگوی مهریه است از دادگاه تقاضا می‌کند.

اخذ مهریه از سهم‌الارث شوهر

نحوه وصول مهریه از سهم‌الارث شوهر

اگر زن بخواهد قصد دریافت مهریه از سهم‌الارث داشته باشد، یک دادخواست تأمین اموال را به دادگاه خانواده تقدیم می‌کند. دادگاه اموال مربوطه را تا سپری‌شدن روند قانونی توقیف می‌کند و زمانی که اموال از طریق مزایده به فروش رود و مهریه پرداخت شود اموال آزاد می‌شود.

اگر زن نیز فوت کرده باشد، فرزندان و دیگر وارثان او می‌توانند درخواست مطالبه مهریه را به انجام برسانند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی بیشتر با دیگر نکات حقوقی در این موضوع، آیا پدر و مادر از فرزند خود مساوی ارث می‌برند؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۲:۱۳ ب٫ظ

  2. عباس آقا

    ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۱:۰۵ ق٫ظ

    سلام و تشکر بابت زحماتتون برای تهیه این مطلب مفید 🙏🙏🙏🙏🙏

    پاسخ

    • ناشناس

      ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۸:۰۲ ب٫ظ

      در صورتیکه بعچعه و الاد قول چماق نداشنه باشه …

      پاسخ

    • رضاپناهی ورامین

      ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۲:۰۵ ق٫ظ

      لعنت بر الاد نااهل و بیرحم که ا میدوارم هر کس به کسی ظلم و اخاذی می کنه چولش را بخوره که البته چولش را نودو ۹ درصد خورده و انشالله خیر و خوشی نخواهد دید حالا اولشه پول زور پول مفت از بابا میگیری؟ از بابات می دوزدی؟ من دلشکسته بد ، تو که خوب بودی زنت چرا از دستت فرار کردو رفت شوهرکرد؟

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …