دریاچه صورتی شیراز، خوش‌رنگ‌ترین دریاچه ایران!

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جلوه دیگری از زیبایی دریاچه‌های ایرانی را در این دریاچه صورتی رنگ ببینید.
دریاچه صورتی شیراز

یکی از فوق‌العاده‌ترین جاذبه‌های توریستی ایران، دریاچه صورتی شیراز است. دریاچه صورتی شیراز که با نام دریاچه مهارلو نیز شناخته می‌شود، هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر دنیاست. مجله گردشگری دلتا شما را به تماشای این دریاچه زیبا دعوت می‌کند.

دریاچه صورتی شیراز

دریاچه صورتی شیراز

تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که ممکن است رنگ یک دریاچه به‌جای آبی، صورتی یا قرمز باشد؟ به‌نظر شما دریاچه‌ای با چنین رنگ عجیبی، خارق‌العاده و شگفت‌انگیز نیست؟ دریاچه‌ای به رنگ صورتی شما را برای تماشا و گردش فرانمی‌خواند؟ دریاچه صورتی شیراز یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی ایران است که هرکسی را در هرجای دنیا به تماشای خود دعوت می‌کند.

دریاچه مهارلو کجاست؟

در جنوب شرقی شیراز، در پنجاه و هفت کیلومتری جاده شیراز به فسا دریاچه‌ای به وسعت بیست و پنج هزار هکتار یعنی ششصد کیلومتر مربع وجود دارد که رنگ آب زلال و شفاف آن صورتی یا قرمز کمرنگ است. عمق این دریاچه در بعضی نواحی آن به سه متر هم می‌رسد. برای دیدن این دریاچه باید به شهر سروستان و به روستایی به همین نام یعنی روستای مهارلو بروید. روستای مهارلو را در گذشته با نام دشت گل نیز می‌شناخته‌اند. جالب اینجاست که این دریاچه از غرب تا دریاچه بختگان شیراز هم ادامه یافته و شما به راحتی می‌توانید به دیدن دریاچه بختگان هم بروید.

چرا آب این دریاچه صورتی رنگ است؟

آب و هوای این منطقه از شیراز به‌قدری گرم است که میزان تبخیر آب بسیار بالاست. تبخیر بالای آب باعث افزایش شوری میزان آب دریاچه شده است. این تبخیر بالا و شوری زیاد باعث شده که هیچ موجودی غیر از نوعی جلبک دریایی قرمز رنگ توانایی زنده ماندن در آب این دریاچه را نداشته باشد. این پدیده را با نام کشند قرمز می‌شناسند که حاصل تجمع پلانکتون‌ها در آب است. غیر از این نوع جلبک تنها موجود دیگر زنده دریاچه، آرتیما است.

آب دریاچه صورتی شیراز به هیچ عنوان قابل استفاده نیست. کلرید سدیم، نمک پتاسیم و انواع دیگر نمک‌ها و آلاینده‌های مضر و خطرناک در آب این دریاچه وجود دارند که برای انسان بسیار سمی هستند.

دریاچه مهارلو

پیشنهاد مطالعه: مطلب باغی افسانه‌ای بر فراز شهر فلورانس را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۴:۲۳ ب٫ظ

    فوق‌العاده زیبا

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۰:۱۴ ق٫ظ

      درود بر شما و ممنون از حضورتون دوست عزیز 🌹

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۱:۱۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۱۰:۱۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۵:۵۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۵:۰۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…