تجربه‌ای استثنایی، با قدم زدن بر روی بلندترین پل معلق ایران

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سطح متفاوتی از آدرنالین را با تجربه قدم زدن بر روی بلندترین پل معلق ایران، تجربه کنید.
پل معلق دره خزینه

پل معلق دره خزینه جاذبه گرشگردی هیجان انگیزی که یادگار به جا مانده از مهندسان در زمان ساخت سد کرخه دو است. دره خزینه خود به تنهایی یکی از عجیب‌ترین و منحصر به فردترین جاذبه‌های گردشگری ایران است، ولی این پل به جذابیت آن افزوده است. مجله گردشگری دلتا در این مقاله به معرفی این پل می‌پردازد.

بلندترین پل معلق ایران

دره خزینه

استان لرستان مملو از زیبایی‌های بکر و طبیعتی اعجاب‌انگیز است که دره خزینه تنها یک مورد از این همه شگفتی محسوب می‌شود. دره خزینه یکی از جاذبه‌های گردشگری شهرستان پل دختر است، که در میانه راه پل دختر به اندیمشک و در همسایگی روستایی به همین نام واقع شده است. به باور بسیاری این دره عجیب، تشابه بسیاری به دره گرند کانیون در امریکا دارد.

رودخانه سیمره نیز با گذشتن از میان این دره تمام تلاش خود را کرده تا زیبایی‌های این دره را صد برابر کند. مناظر بی‌نظیر و به یاد ماندنی‌ای که بر بلندی‌های این دره می‌توان دید، در هیچ کجای ایران قابل مشاهده نیست. با این وجود مهندسان تصمیم گرفتند با ساخت پل معلق دره خزینه، به شگفتی‌های این دره بیفزایند.

پل معلق دره خزینه

یکی از جاذبه‌های اصلی و دیدنی این دره که با گام نهادن بر روی آن می‌توان، زیبایی‌های دره را در مکانی هیجان‌انگیزتر مشاهده کرد، پل معلق دره خزینه است. با قدم زدن بر روی این پل، در مکانی معلق بین زمین و آسمان نه تنها آدرنالین شما بالا می‌رود، بلکه دید بسیار زیباتری هم نسبت به دره پیدا خواهید کرد.

این پل زمانی بلندترین و مرتفع‌ترین پل معلق ایران و حتی خاورمیانه به شمار می‌رفت. اختلاف ارتفاع پل معلق دره خزینه با بلندترین پل بعدی ایران، پنج متر است. صد و دوازده متر طول این پل است درحالی‌که ارتفاع و عرض دهانه آن به ترتیب هشتاد و پنج و هشتاد متر بود. برای ساخت این پل بسیار زیبا و هیجان‌انگیز از اتصال چوب‌های روسی و چهار طناب کابلی استفاده کردند تا استحکام آن‌را هرچه بیشتر بالا ببرند.

دلیل ساخت این پل هیجان‌انگیز چه بود؟

قرار شده بود سد کرخه ۲، در جریان مطالعات و جانمایی اولیه روی رودخانه کرخه احداث شود؛ ولی در سال ۸۱ به‌علت شناسایی یک گسل در منطقه، ساخت‌وساز تعطیل شد. به‌منظور تعیین محل جدید، مطالعات ثانویه زمین‌شناختی و ژئوتکنیک در محلی دیگر با فاصله تقریبی یک کیلومتر از محل قبلی شروع شد. برای اینکه تردد و حمل و نقل این گروه مطالعاتی راحت‌تر صورت گیرد، پل معلق دره خزینه روی رودخانه کرخه ساخته شده بود که بعد از اتمام کار مهندسان این پل همچنان روی رودخانه باقی ماند و به یک جاذبه گردشگری جدید در این منطقه تبدیل شد.

دره خزینه

پیشنهاد مطالعه: مطلب ماسوله‌ای دگر در قلب رشته کوه‌های زاگرس را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۴:۳۴ ق٫ظ

  2. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۴:۳۴ ق٫ظ

  3. میثم ذوالفقاری

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۱:۳۹ ق٫ظ

    زیبا وعالی 😍

    پاسخ

    • زینب پروانه

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۰:۰۲ ق٫ظ

      لطف دارین شما

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۱:۱۶ ق٫ظ

    خوب بود تشکر

    پاسخ

    • زینب پروانه

      ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۰:۰۳ ق٫ظ

      ممنونم از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…