رپورتاژ آگهی

اهمیت مصرف صیفی جات در برنامه غذایی

۷
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
صیفی‌‌جات و سبزیجات جز مفیدترین مواد غذای برای انسان محسوب می‌شود. مصرف صیفی‌جات به‌تنهایی می‌تواند از بدن انسان در مقابل ویروس‌ها و بیماری‌های مختلف مراقبت کند.
اهمیت مصرف صیفی جات

اهمیت مصرف صیفی جات را همه افراد باید بدانند. صیفی‌جات انواع مختلفی دارد، اگر بخواهیم و اگر بخواهیم به انواع آن‌ها اشاره کنیم می‌توانیم اسفناج، انواع کلم‌ها، هویج، سیر، نخودفرنگی، برگ‌چغندر، مارچوبه، سیب‌زمینی و… را نام ببریم. صیفی‌جات به دلیل ارزان و مقوی بودن طرف‌دارهای زیادی بین افراد کشورهای مختلف دارد. در ادامه شما را با مواد مغذی و اهمیت مصرف صیفی‌جات مختلف آشنا می‌کنیم. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

بادمجان

بادمجان حاوی ۴.۸ گرم کربوهیدرات است که حدود نیمی از آن را فیبر تشکیل می‌دهد. میزان چربی بادمجان صفر بوده و برای ورزشکاران یکی از بهترین انتخاب‌ها محسوب می‌شود. در یک وعده بادمجان کمتر از ۱ گرم پروتوئین وجود دارد. بادمجان ویتامین‌های زیادی را در خود ندارد، ولی با این وجود این گیاه می‌تواند ویتامین‌های K ،C ، B6 و… را برای بدن شما تامین کند.

نحوه کاشت این گیاه راحت بوده و می‌توانید کاشت بادمجان در گلدان را انجام دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید یا اطلاع از قیمت انواع بذر بادمجان به فروشگاه اینترنتی دمبرگ مراجعه کنید.

اسفناج

اسفناج در فهرست مغذی‌ترین صیفی‌جات‌های دنیا رتبه اول را دارد. ۱ فنجان ۳۰ گرمی اسفناج به‌تنهایی ۱۶ درصد نیاز ویتامین A بدن انسان در طول روز را تأمین می‌کند. با مصرف ۱ فنجان اسفناج ۱۲۰ درصد از نیاز بدن انسان به ویتامین K نیز تأمین خواهد ‌شد. جالب است بدانید این مقدار اسفناج فقط ۱ کالری دارد.

همان‌طور که در ابتدای مطلب هم اشاره کردیم، بعضی از صیفی‌جات می‌توانند از بدن انسان در برابر ویروس‌های خطرناک مراقبت کند که اسفناج جز بهترین این گیاه‌ها محسوب می‌شود.

وجود آنتی‌اکسیدان‌های مختلف در اسفناج باعث بروز این ویژگی می‌شوند. پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد گیاه‌هایی که مثل اسفناج برگ‌‌های تیره دارند، می‌توانند در مقابل بیماری‌های مختلف از بدن انسان محافظت کنند. در برگ‌های این گیاهان ۲ نوع آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن و لوئین وجود دارد که بدن انسان را برای مقابله با سرطان مقاوم می‌کند.

هویج

هویج

هویج سرشار از ویتامین A بوده و به‌همین‌دلیل مصرف آن بسیار توصیه می‌شود. به شکلی که اگر ۱۲۸ گرم هویج در روز میل کنید بخش عمده‌ای از نیاز بدنتان به این ویتامین تامین می‌شود. بتاکاروتن که نارنجی رنگ شدن هویج شده است، باعث می‌شود بدن انسان در مقابل سرطان بسیار مقاوم شود.

بیش از ۵۷ هزار دانشمند به این نتیجه رسیده‌اند که اگر در هفته ۳ تا ۴ هویج میل کنید در دراز مدت می‌تواند تا ۱۷ درصد خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. همچنین هویج دارای ویتامین‌های C و K بوده که بسیار برای بدن انسان مفید است.

کلم‌بروکلی

کلم‌بروکلی هم مثل بیشتر انواع صیفی‌جات ویژگی مقاوم کردن بدن انسان در برابر سرطان را دارد. یک فنجان ۹۱ گرمی کلم‌بروکلی، می‌تواند نیاز روزانه ویتامین K و ویتامین C بدن انسان را به طور کامل تأمین ‌کند. کلم‌بروکلی حاوی مقدار زیادی فولات، منگز و پتاسیم است.

سیر

سال‌های زیادی است که انسان‌ها به خواص داروی سیر پی برده‌اند و از این گیاه به شکل‌های مختلف استفاده می‌کنند. سیر با ترکیب آلیسین، می‌تواند به تنظیم میزان قند خون کمک زیادی کند.

اگر بخواهیم یکی از خواص دیگر سیر را برایتان نام ببریم، می‌توانیم به رقیق کردن خون اشاره کنیم که به پمپاژ خون توسط قلب کمک می‌کند. همچنین سیر در چربی‌سوزی بسیار مؤثر بوده و یک راه بسیار مطمئن برای لاغری محسوب می‌شود. سیر تأثیر زیادی هم برای کاهش فشارخون دارد.

کلم‌پیچ

۲۱ گرم کلم‌پیچ دارای مواد مقوی مانند پتاسیم، کلسیم، مس و ویتامین‌های مختلف است. دانشمندان اعلام کرده‌اند میل‌کردن کلم‌پیچ کنار وعده‌های غذایی از افزایش ناگهانی قند جلوگیری می‌کند. نوشیدن آب کلم‌پیچ می‌تواند فشار و قند خون را کاهش ‌دهد.

نخودفرنگی

با وجود این‌که نخودفرنگی جز صیفی‌جات نشاسته‌دار محسوب شده و مصرف زیاد آن می‌تواند باعث بروز مشکل ‌شود، اما مواد مقوی موجود در آن باعث شده افراد زیادی آن را میل کنند.

۱۶۰ گرم نخودفرنگی دارای ۹ گرم فیبر، ۹ گرم پروتئین و ویتامین‌های C، K و A است. به‌خاطر فیبر بالایی که نخودفرنگی دارد می‌تواند به‌خوبی سیستم گوارش را بهبود ببخشد. همچنین نخودفرنگی دارای ساپونین است که ماده‌ای ضدسرطان محسوب می‌شود.

برگ‌چغندر

برگ‌چغندر کالری کمی دارد، اما حاوی مواد معدنی بسیاری است. ۳۶ گرم برگ‌چغندر حاوی ۷ کالری است. هر ۳۶ گرم برگ‌چغندر حاوی یک گرم فیبر بوده که مقدار قابل‌توجهی است. برگ‌چغندر ویتامین‌‌های مختلفی دارد که تأثیر زیادی روی سلامتی انسان دارد. برگ‌چغندر می‌تواند به درمان دیابت نوع دو هم کمک زیادی کند.

مارچوبه

مارچوبه

مارچوبه یکی از گران‌ترین انواع صیفی‌جات‌ محسوب می‌شود. این صیفی‌جات گران، دارای ویتامین‌ و مواد معدنی مختلف است که به رژیم غذایی کمک زیادی می‌کند. ۹۰ گرم مارچوبه پخته نیاز بدن انسان به فولات را به طور کامل رفع می‌کند.

همچنین این گیاه سلنیوم، ویتامین K، تیامین و ریبوفلاوین را در خود جا داده است. مارچوبه برای دوران بارداری یکی از بهترین انواع صیفی‌جات محسوب می‌شود. اگر در دوران بارداری از مارچوبه استفاده کنید لوله عصبی جنین به‌خوبی رشد می‌کند.

چغندر

چغندر به‌تنهایی نمی‌تواند کالری موردنیاز بدن انسان را تأمین کند؛ اما این گیاه در خود مواد معدنی زیادی مثل فیبر، فولات، منگز و… را دارد که می‌تواند برای بدن مفید باشد.

نیترات موجود در آب چغندر می‌تواند به میزان قابل‌توجهی میزان قند خون شما را کاهش دهد. پزشکان معتقدند با مصرف آب چغندر احتمال ابتلای شما به بیماری‌های قلبی کاهش می‌یابد.

ما در این مطلب اطلاعاتی درباره اهمیت مصرف صیفی‌جات و مواد معدنی موجود در آن‌ها به شما دادیم. اگر قصد کاشت این گیاهان را دارید می‌توانید برای خرید بذر آن‌ها به فروشگاه دمبرگ مراجعه کنید. در این فروشگاه اینترنتی امکان خرید یا مشاهده قیمت بذر پیاز قرمز کیلویی و دیگر بذرها وجود دارد.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ۶:۳۲ ب٫ظ

  2. مجید

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۰:۵۸ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  3. عاطفه

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در ۰:۳۷ ق٫ظ

    صیفی جات که جایگاه مهمی در آشپزی دارن🙏👍مرسی از شما گلبانووووو

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ در ۳:۳۵ ب٫ظ

      عزیزی💕

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ در ۵:۲۹ ب٫ظ

  5. نرگس احمدی

    ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در ۷:۲۲ ب٫ظ

    خیلی مطالب جامع ومفید بود باتشکروسپاس ازشمااستادمحترم

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۰:۱۳ ق٫ظ

      درود بر شما و ممنون از حضورتون🌹

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…