بالاخره علت مرگ این آهنگساز بزرگ کشف شد!

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پژوهشگران تقریبا ۲۰۰ سال پس از مرگ لوودیک فون بتهوون، آهنگساز نابغه آلمانی با استخراج DNA از دسته‌ای از موهای او به دنبال شواهدی درباره بیماری‌های او و ناشنوایی که در اواخر عمر دچارش شد، گشته‌اند.
علت مرگ بتهوون

علت مرگ بتهوون را در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا بخوانید. اگرچه دانشمندان نتوانستند از طریق علمی دلیل ناشنوایی یا بیماری شدید معده او را بیابند، اما دریافتند که او در معرض خطر ژنتیکی بیماری کبدی بود و به‌علاوه در ماه‌های آخر زندگی‌اش دچار عفونت با ویروس هپاتیت B شده بود که به کبد آسیب می‌زند.

آیا نارسایی کبد دلیل اصلی مرگ او بود؟

بر اساس یافته‌های این بررسی که در ژورنال Current Biology منتشر شده است، این عوامل به‌علاوه اعتیاد به او الکل احتمالا کافی بود تا باعث نارسایی کبد او شود که عموما تصور می‌رود عامل مرگ او بوده است.

امسال صدونود و ششمین سالگرد مرگ بتهوون در ۲۶ مارس ۱۸۲۷ در ۵۶ سالگی است. این آهنگساز نوشته بود که می‌خواهد پزشکان پس از مرگش علت بیماری‌هایش را بررسی کنند.

آکسل اشمیت، متخصص ژنتیک در بیمارستان دانشگاهی شهر بن در آلمان و سرپرست این بررسی گفت:‌ «به‌خصوص در مورد بتهوون، بیماری‌ها گاهی کار خلاقه‌ او را بسیار محدود کرد. برای پزشکان همیشه علت مرگ او اسرارآمیز مانده بود.»

دانشمندان مدت‌ها بعد از مرگ بتهوون در تلاش بوده‌اند سابقه پزشکی او را گردآوری کنند و انواعی از توضیحات ممکن را برای بیماری‌های او بیابند.

علت مرگ بتهوون

کشف علت مرگ از تار مو!

اکنون پژوهشگران با وجود پیشرفت‌ها در فناوری DNA باستانی توانسته‌اند شواهد ژنتیکی را از مجموعه‌ موهای بتهوون بیرون بکشند که به عنوان یادگاری حفظ شده بود. این دانشمندان می‌گویند بر پنج حلقه مو متمرکز شدند که تقریبا به اصالت آن اطمینان دارند و باید از چنین مرد اروپایی به دست آمده باشند.

آن‌ها همچنین سه حلقه موی قدیمی دیگر را هم بررسی کردند اما نتوانستند ثابت کنند که آن‌ها واقعا موهای بتهوون بوده‌اند. آزمایش‌های قبلی روی یکی از این سه حلقه مو احتمال مسمومیت بتهوون با سرب را مطرح کرده بود، اما این پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که این نمونه در واقع مربوط به یک زن است.

دانشمندان پس از پاک کردن تک به تک موهای بتهوون آن‌ها را به صورت محلول درآوردند و قطعات DNA را استخراج کردند.

یوهانس کراوس، متخصص پالئوژنتیک در انستیتو انسان‌شناسی تکاملی ماکس پلانک آلمان معتقد بود یافتن ژن‌ها در این DNA کار مشکلی بود، زیرا DNA در موها به صورت قطعات کوچکی درآمده بود.

اما به گفته کراوس، آن‌ها پس از مصرف درازایی در حد سه متر از موهای بتهوون توانستند ژنومی را بازسازی کنند که نشانه‌های بیماری‌های ژنتیکی را در آن نشان می‌داد.

با اینکه این پژوهشگران هیچ نشانه روشنی از علل مشکلات گوارشی بتهوون، پیدا نکردند، اما به این نتیجه رسیدند که بیماری سلیاک یا عدم تحمل لاکتوز (قند شیر) جزء علل احتمالی نیستند. البته به گفته این پژوهشگران این ژنوم در آینده ممکن است شواهد بیشتری به دست دهد.

علت مرگ بتهوون

شجره نامه خانوادگی بتهوون دروغ است؟

این پژوهش همچنین به یک کشف غافلگیرکننده انجامید. هنگامی که دانشمندان DNA اعضای زنده خانواده گسترده بتهوون را آزمایش کردند یک عدم تطابق در کروموزوم‌های Y یافتند. کرموزوم‌های جنسی Y از طرف پدری به ارث می‌رسند. کرموزوم‌های Y پنج نفر از مردان خانواده بتهوون با یکدیگر تطبیق داشتند- اما با کروموزوم Y آهنگساز تطبیق نمی‌کردند. این یافته نشان می‌دهد که در شجره خانوادگی آهنگساز در نسل‌های پیش از تولد او یک رابطه خارج ازدواجی رخ داده است که به تولد یک فرزند انجامیده است.

پرسش اصلی درباره علت ناشنوایی بتهوون همچنان بی‌پاسخ ماند. کارشناسان می‌گویند یافتن علت این ناشنوایی مشکل است، زیرا ژنتیک فقط نیمی از معادله «طبیعت و تربیت» (nature and nurture) را تشکیل می‌دهد که سلامت ما را می‌سازند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چرا نباید ماهی قرمز نگه‌دارید؟ را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۰:۰۵ ب٫ظ

  2. عباس آقا

    ۷ فروردین ۱۴۰۲ در ۱۰:۲۴ ق٫ظ

    سلام و تشکر بابت زحماتتون برای تهیه این مطلب جالب و خواندنی 🙏🙏🙏🙏🙏

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…