این حق به زن اجازه می‌دهد از همسر خود تمکین نکند

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مقوله ازدواج در هر جامعه‌ای آثار و حقوق منحصر به خودش را دارد و حق حبس، یکی از حقوقی است که قانون مدنی کشور ما برای زنان به رسمیت شناخته است.
تمکین نکردن زن

تمکین نکردن زن یکی از مواردی است که در قانون برای آن ضمانت اجرا آورده شده است مگر در شرایط خاص. بر اساس ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی: «زن می‌تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.» همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

تمکین نکردن زن

حق حبس به این معناست که زن می‌تواند بعد از جاری‌شدن صیغه عقد نکاح درصورتی‌که مهریه او عندالمطالبه (حال) باشد، مهریه خود را مطالبه کرده و انجام وظایف زناشویی و تمکین خاص و عام را موکول به بعد از پرداخت کامل مهریه توسط شوهر نماید. در واقع یکی از موارد تمکین نکردن زن داشتن حق حبس است.

اما تمکین عام و خاص به چه معناست؟ تمکین عام در اصطلاح حقوقی به معنای زندگی در محل سکونتی است که شوهر برای زن تدارک دیده و مواردی ازاین‌دست؛ اما تمکین خاص به طور مشخص به وظایف زناشویی اشاره دارد.

بنا بر رای وحدت رویه شماره ۷۱۸ درصورتی‌که زن بدون برقراری رابطه جنسی از شوهرش تمکین عام کند، دیگر نمی‌تواند از حق حبس استفاده نماید؛ بنابراین منظور ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی تمکین عام و تمکین خاص است و تنها تمکین خاص را در برنمی‌گیرد.

 استفاده از حق حبس چه شرایط دارد؟

به‌طورکلی دو پیش‌شرط در مورد استفاده از حق حبس وجود دارد اول آنکه مهریه، حال باشد و دوم آنکه زن تا زمان استفاده از حق حبس هیچ تمکینی از مرد انجام نداده باشد.

 استفاده از حق حبس چه شرایط دارد؟

موارد سقوط حق حبس

  • تمکین خاص که اشاره به همان وظایف زناشویی و نزدیکی زوجین دارد و این اعمال چه قبل از مراسم عروسی و چه بعد از آن باعث سقوط حق حبس زوجه خواهد شد.
  • تمکین عام که زندگی در منزل و محل سکونت تدارک‌دیده‌شده توسط شوهر را در برمی‌گیرد و اگرچه به لحاظ استنباطی صحیح به نظر نمی‌رسد؛ اما رای وحدت رویه این امر را نیز از موجبات سقوط حق حبس به شمار آورده است.

موارد سقوط حق حبس

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب انحصار وراثت حقوق بازنشستگی چگونه انجام می‌شود؟ را حتما بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ در ۲:۰۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …