تخته گوشت را در ۷ مرحله با سرکه تمیز کنید

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
تخته برش گوشت بنا به دلایل مهمی باید به‌صورت مداوم و به روش‌های صحیح تمیز شود، برای تمیز و ضدعفونی‌کردن تخته برش گوشت به چند ماده نیاز دارید.
تمیز کردن تخته برش

تخته برش چوبی وسیله‌ای مهم در آشپزخانه برای تهیه غذا و برش مواد غذایی است. تاکنون در مورد بیماری‌های ناشی از باکتری‌هایی چون سالمونلا و ای‌کلای بر روی تخته‌های برش چوبی بحث شده است. مطالعات ثابت کرده است که اگر این تخته‌ها به‌درستی تمیز نشوند، می‌توانند منشا بیماری باشند. مراحل تمیز کردن تخته برش را در این مطلب از مجله اینترنتی دلتا بخوانید.

مراحل تمیز کردن تخته برش

در ادامه ۷ مرحله برای تمیز کردن تخته برش چوبی را بررسی می‌کنیم.

شستشو با آب گرم

برای شروع کار ابتدا باقیمانده غذا را با آب گرم تمیز کرده و بشویید، از یک اسفنج یا اسکاچ نرم برای ازبین‌بردن لکه‌های چسبناک غذا استفاده کنید. مطمئن شوید که هیچ ماده غذایی روی تخته برش وجود ندارد تا از آلودگی بیشتر پیشگیری شود. شستشوی سریع تخته برش به‌ویژه هنگام کار با گوشت بسیار مهم است.

استفاده از مایع ظرف‌شویی

سپس چند قطره مایع ظرف‌شویی را به آب گرم اضافه کرده و با استفاده از اسفنج دو طرف تخته برش چوبی را پاک کنید اما مراقب باشید که تخته برش در محلول خیس نخورد. توجه داشته باشید از ماشین ظرف‌شویی برای شستن تخته برش استفاده نکنید زیرا گرمای زیاد و قرارگرفتن در معرض آب باعث ایجاد شکاف در چوب خواهد شد.

استفاده از مایع ظرف‌شویی

پاک‌کردن لکه‌های روی تخته

حال وقت آن است که لکه‌ها را از تخته پاک کنید، اگر تغییر رنگ یا لکه‌ای روی آن وجود دارد، ابتدا مقداری جوش‌شیرین روی قسمت موردنظر بپاشید و در نهایت به‌منظور پاک‌کردن و ازبین‌بردن لکه از اسکرابر ظرف‌شویی یا نصف لیمو استفاده کنید. اسید موجود در لیمو باعث افزایش قدرت پاک‌کنندگی و روشن‌شدن لکه‌ها خواهد شد.

رفع جرم مواد غذایی

حال تخته را در آب گرم بشویید تا همه باقیمانده و جرم مواد غذایی از روی آن پاک شود سپس تخته را با یک‌پارچه نرم یا دستمال‌کاغذی خشک کنید.

تمیز کردن تخته برش

اسپری سرکه

پس از شستشو، کمی سرکه سفید مقطر را در بطری اسپری ریخته و روی تخته چوبی اسپری کنید. اسید موجود در سرکه به‌عنوان ضدعفونی‌کننده برای استفاده روزانه عمل می‌کند. همچنین می‌توانید به‌جای سرکه سفید از محلول ۳٪ پراکسید هیدروژن استفاده کنید.

خشک‌کردن تخته

پس از تمیزکاری و ضدعفونی‌کردن، تخته چوبی را در آبچکان ظروف قرار دهید تا کاملاً خشک شود. توجه کنید که تخته را روی پیشخوان آشپزخانه قرار ندهید زیرا قسمت پشت تخته در صورت خیسی متورم خواهد شد.

تمیز کردن تخته برش

روغن‌کاری تخته

تخته برش چوبی را روغن‌کاری کنید، اگر تخته برش شما کدر یا در هنگام لمس کمی زبر به نظر برسد باید روغن‌کاری و نرم شود. تا جای ممکن از روغن‌زیتون یا روغن مخصوص پخت‌وپز استفاده نکنید زیرا ممکن است طی استفاده، روغن گرم شده و روان شود. در عوض از روغن معدنی کاملاً تصفیه شده مخصوص استفاده نمایید. بدین صورت که یک‌لایه از این روغن معدنی را به یک طرف تخته برش بمالید و آن را با دستمال‌کاغذی به طور یکنواخت پخش کنید.

اجازه دهید روغن حداقل دو ساعت یا یک شب بر روی تخته بماند و سپس مراحل را برای سمت دیگر نیز تکرار کنید. روغن اضافی را با دستمال‌کاغذی پاک کنید و تخته را به‌صورت پهلو یا قائم به دیوار یا مکانی تکیه دهید تا کاملاً خشک شود. روغن تمام گوشه‌ها و شکاف‌های الیاف چوب را پرکرده و از ورود آب و باکتری به صفحه پیشگیری می‌کند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب زیاده‌روی در مصرف زیره سبز چه خطراتی دارد! را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ اسفند ۱۴۰۱ در ۹:۳۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ اسفند ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…