اگر این مدارک را ندارید، نمی‌توانید طلاق بگیرید

۴
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در پی بروز اختلافات و ناسازگاری‌هایی که زوجین در طول زندگی مشترک با آن مواجه می‌شوند، گاهی تصمیم بر طلاق و جدایی گرفته می‌شود و بسته به مورد، ممکن است درخواست طلاق از طرف زن، از طرف مرد و یا به‌صورت توافقی، به دادگاه ارائه شود.
مدارک مورد نیاز برای طلاق

مدارک مورد نیاز برای طلاق را باید همه افراد بشناسند تا هنگام طلاق دچار مشکل نشوند. گاهی به دلیل عدم ارائه مدارک لازم برای درخواست طلاق، ممکن است دادگاه، دادخواست طلاق را رد کرده یا اینکه نیاز به اصلاح آن باشد که در این صورت، طرفین درگیر اطاله دادرسی می‌شوند. (زمانی که دادرسی و رسیدگی به یک پرونده بنا به دلایلی به شکل غیرمعمولی طولانی می‌شود، در حقیقت اطاله دادرسی رخ داده است.) همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

مدارک مورد نیاز برای طلاق

مدارک مورد نیاز برای انواع طلاق‌ها متفاوت خواهد بود.

مدارک مورد نیاز برای طلاق از طرف زن

  • شناسنامه و کارت ملی زوجه
  • عقدنامه یا سند ازدواج؛ البته درصورتی‌که سند ازدواج گم شده یا در دسترس نباشد، می‌توان با گرفتن رونوشت سند ازدواج برای طلاق، اقدام نمود.
  • درصورتی‌که درخواست طلاق از طرف زن، با مشارکت وکیل دادگستری انجام شود، وکالت‌نامه وکیل، باید ضمیمه دادخواست شود تا دادگاه، به دادخواست رسیدگی کند.
  • ارائه نتایج مشاوره‌های قبل از طلاق از دیگر اسناد و اطلاعات موردنیاز برای درخواست طلاق نتایج مشاوره است و آن جزو اسناد و منضمات دادخواست طلاق محسوب می‌شود. در حال حاضر، انجام مشاوره‌های قبل از طلاق، الزامی و اجباری است.
  • درصورتی‌که حکم طلاق، توسط دادگاه صادر شود، گواهی عدم بارداری زوجه نیز درخواست می‌شود که البته، ارائه گواهی عدم بارداری، جزو مدارک لازم برای دادخواست طلاق توسط زن نیست و لزومی به ارائه آن در اسناد و منضمات درخواست طلاق از طرف زن نیست؛ اما برای ثبت طلاق در محضر لازم است. درهرحال، باردار بودن زن، مانع طلاق از طرف زن محسوب نمی‌شود.
  • درصورتی‌که زوجه، مدعی باشد که دوشیزه یا باکره است، گواهی پزشکی قانونی مبنی بر این موضوع، یکی از مدارک لازم برای صدور حکم طلاق محسوب می‌شود. در واقع، به دلیل اینکه طلاق دختران دوشیزه از نوع طلاق بائن بوده و مهریه زن نصف می‌شود، نیاز به ارائه گواهی پزشکی قانونی است؛ ولی نیازی نیست که از ابتدا، این گواهی را ضمیمه دادخواست طلاق کرد؛ بلکه دادگاه پس از بررسی به پرونده، قاضی برگه معرفی‌نامه به پزشکی قانونی صادر می‌کند تا این آزمایش انجام شود.

مدارک مورد نیاز برای طلاق از طرف زن

مدارک مورد نیاز برای طلاق از طرف مرد

  • ارائه شناسنامه و کارت ملی زوج و نیز عقدنامه ازدواج یا رونوشت آن، از جمله مهم‌ترین مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف مرد است و جزو مهم‌ترین اسناد و منضمات دادخواست طلاق از طرف مرد محسوب می‌شوند.
  • درصورتی‌که وکیل دادگستری، به وکالت از مرد درخواست طلاق نموده باشد، وکالت‌نامه وکیل نیز باید ضمیمه دادخواست طلاق از طرف مرد شود.
  • باتوجه‌به اجباری شدن مشاوره‌های قبل از طلاق، درصورتی‌که درخواست طلاق از سوی مرد باشد، زوجین می‌بایست جلسات مشاوره را طی کرده و گواهی مربوط به آن را به‌عنوان یکی از اسناد و مدارک لازم برای درخواست طلاق، ضمیمه دادخواست خود نمایند.
  • همچنین، درصورتی‌که در طلاق از طرف مرد، زوجه، مدعی دوشیزه بودن باشد، می‌بایست گواهی پزشکی قانونی را ارائه نماید و در غیر این صورت، ارائه گواهی عدم بارداری زوجه، در مرحله اجرایی‌شدن حکم طلاق یا ثبت آن در محضر، جزو مدارک الزامی است.
  • درصورتی‌که درخواست طلاق از طرف مرد ارائه شده باشد، اصولاً مرد، نیازی به آوردن دلیل موجهی برای طلاق‌دادن همسر خود ندارد و به این لحاظ، نیازی به ارائه اسناد، اطلاعات و مدارک خاصی برای اثبات داشتن حق طلاق نیست؛ تنها مطلب مهمی که وجود دارد، آن است که شوهر، باید حقوق مالی زن را پرداخته و یا اینکه ترتیب پرداخت آن را مشخص نموده باشد تا بتواند اقدام به ثبت طلاق در محضر نماید؛ مگر اینکه با آوردن اسناد و مدارکی، قصد داشته باشد حقوق مالی زن را کاهش دهد؛ مثلاً اثبات عدم تمکین زن برای محرومیت وی از تنصیف دارایی مرد.

ارک مورد نیاز برای طلاق از طرف مرد

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب حقوقی که بعد از مرگ شوهر باید بگیرید را مطالعه کنید.

منبع: www.heyvalaw.com

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ در ۴:۰۸ ق٫ظ

    اگرمردمعتادباشدوآشکار به زن خیانت کندوزن هم به خاطرمعتادبودن مرد وخیانت مردبااورابطه نداشته باشد زن چکارکند .حقوق زن چیست

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ در ۸:۵۶ ق٫ظ

      زن می‌تواند در دادگاه عسر و حرج خودش را ثابت کند که در زندگی مشکلات بسیار زیاد و غیرقابل تحملی دارد در این صورت مرد موظف است تمام حقوق زن را بپردازد.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ در ۹:۱۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …