طلاق در این دوران، ممنوع!

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از راه‌های بر هم زدن عقد نکاح طلاق است که شرایط خاصی در قانون مدنی ایران برای آن در نظر گرفته شده است.
طلاق در زمان عادت ماهیانه

طلاق در زمان عادت ماهیانه یکی از مواردی است که در قانون ممنوع اعلام شده است. یکی از شرایطی که هنگام جاری‌شدن صیغه طلاق، برای زنان مقرر شده، پاک بودن زن است. یعنی اینکه طلاق در زمان حیض و نفاس زن صورت نگیرد؛ چراکه برای زن و مرد، تبعات قانونی جبران‌ناپذیری خواهد داشت. البته، با وجود اینکه این امر، ممنوع بوده؛ اما قانون‌گذار، استثنائاتی را برای آن، قائل شده است. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.‌

طلاق در زمان عادت ماهانه

در پاسخ به این پرسش که خواندن صیغه طلاق در زمان پریودی، امکان‌پذیر است یا خیر و حکم طلاق در مدت عادت ماهیانه چیست؟

باید، به قانون مدنی مراجعه کرد. قانون مدنی، به پیروی از فقه اسلامی، حکم طلاق در زمان عادت ماهانه زن را مشخص نموده است. ماده ۱۱۴۰ قانون مدنی، در این‌ خصوص مقرر می‌دارد:

” طلاق زن، در مدت عادت زنانگی یا در حال نفاس صحیح نیست … “.

بنابراین، بر اساس ماده ۱۱۴۰ قانون مدنی، به پیروی از شرع، طلاق در صورتی به طور صحیح واقع می‌شود که در زمان عادت ماهیانه یا نفاس نبوده باشد. نفاس، حالتی است مانند عادت زنانگی که هنگام زایمان یا سقط جنین، در زنان به وجود می‌آید و آن‌ها، به مدت ده روز یا بیشتر، (مدت آن، حداکثر ده روز بعد از زایمان است)، خون از دست می‌دهند. برای اطلاعات بیشتر در مورد مهریه به مطلب این باورها در مورد قانون مهریه نادرست است مراجعه کنید.

ابطال ثبت واقعه طلاق به این صورت است که متقاضی باید با تهیه مدارک لازم، نمونه دادخواست ابطال سند طلاق را به دادگاه ارائه نماید و دادگاه، درصورتی‌که وجود یکی از شرایط ابطال طلاق، از قبیل فقدان شرایط شهود طلاق، فقدان قصد در طرفین و یا طلاق در زمان حیض یا نفاس را احراز نماید، طلاق ثبت شده را باطل می‌نماید.

طلاق

موارد مجاز طلاق در زمان عادت ماهانه

طلاق زن آبستن یا باردار: معمولاً، در دوران حاملگی، عادت زنانگی یا نفاس وجود ندارد؛ به همین دلیل، طلاق در این دوران، بلامانع است و قانون‌گذار، پاکی زن را در این مورد، یعنی در طلاق زن حامله، شرط نمی‌داند.

طلاق قبل از نزدیکی: هرگاه، زن و مرد بخواهند از هم طلاق بگیرند، درصورتی‌که تا کنون رابطه زناشویی، بین آن‌ها واقع نشده باشد، پاکی زن، هنگام وقوع طلاق شرط نخواهد بود.

طلاق از طرف شوهر غایب: اگر شوهر زن، غایب بوده باشد و بخواهد زن را طلاق دهد، به‌ این‌ علت که نمی‌تواند اطلاع حاصل کند که زن در عادت ماهیانه است یا خیر، پاکی زن، شرط طلاق نمی‌باشد.

موارد مجاز طلاق در زمان عادت ماهانه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی آیا زن می‌تواند بدون اجازه همسرش تحصیل کند؟ + ویدیو  را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ بهمن ۱۴۰۱ در ۶:۰۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ دی ۱۴۰۱ در ۰:۱۰ ق٫ظ

  3. عاطفه

    ۲۶ دی ۱۴۰۱ در ۹:۵۴ ب٫ظ

    چرا در دوره پریودی طلاق باطله؟؟ درصورتی که مشخصه زن باردار نیست ونمیخاد دیگه سه ماه وده روز عده نگه دارد🤔🤔مگه عده نگهداشتن برای این نیست که زن حامله نباشه🧐🧐 قانون گذاران گل و بلبل ما فقط تو نکات زنانه خیلی ریز بین ودقیقن وحساس🤔🤔

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۸ دی ۱۴۰۱ در ۹:۱۹ ق٫ظ

      این مورد به دلیل آن است که زوجین هنگام جدایی رابطه نزدیکی با یک دیگر داشته باشند.

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۲۶ دی ۱۴۰۱ در ۲:۰۰ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۶ دی ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …