کاخ های سلطنتی تهران، جاذبه گردشگری استثنایی

۸
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کاخ‌های تهران مربوط به یک سلسله نمی‌شوند و تمایل هر یک از پادشاهان مملکت در ساخت قصر برای خود، شهر تهران را مملو از بناهای مجلل کرده است.
کاخ های سلطنتی تهران

در برخی نقاط شهر تهران، کاخ‌های سلطنتی فراوانی هستند که حتی از وجود برخی از آن‌ها بی‌خبر هستیم. شاید بیشتر مردم تنها اسم چند کاخ مشهور تهران مانند نیاوران و سعدآباد و گلستان را بارها شنیده باشند. اما بد نیست بدانیم در تهران کاخ‌های زیاد دیگری نیز وجود دارد که هر یک‌ می‌توانند جلوه و شکوه خاصی را به رخ بازدیدکنندگانش بکشانند. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا کاخ های سلطنتی تهران را بیشتر بشناسید.

کاخ یاقوت

کاخ یاقوت که در سرخه حصار ساخته شد و می‌توان گفت که هیچ فرمی از معماری ایرانی را نمی‌توان در آن یافت و کاملا طراحی اروپایی دارد. از این کاخ برای یک بیمارستان و مرکز فوق تخصصی با نام «بیمارستان شهید دکترمحمد باقر لواسانی» استفاده می‌کنند.

کاخ یاقوت

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی عشرت‌آباد یا همان کاخ عشرت‌آباد هم یکی دیگر از کاخ های سلطنتی تهران است که به دستور ناصرالدین شاه ساخته شد. شاید بتوان این عمارت را کمی شبیه به شمس‌العماره دانست، اما هر کدام از این دو عمارت مشخصات مخصوص به خودشان را دارند.

عمارت کلاه فرنگی

کاخ بهارستان

کاخ بهارستان یا عمارت بهارستان نامی است که امروزه کمتر شنیده می‌شود و بیشتر عنوان «مجلس شورای ملی» را برای عمارت ضلع شرقی میدان بهارستان مطرح می‌کنیم. جایی که میرزا حسین خان سپهسالار برای ایجاد تغییر در چهره شهر ساخت و در آن زندگی می‌کرد.

کاخ بهارستان

باغ مظفری

باغ مظفری اوشان دارآباد از دیگر بناهای مربوط به عهد قاجار است و تا حدودی می‌توان آن را از کاخ های سلطنتی تهران به‌حساب آورد. باغ مظفری در محوطه بیمارستان مسیح دانشوری قرار دارد. مظفرالدین شاه پس از ابتلا به سل در عمارت این باغ ساکن شد.

کاخ فرح آباد

کاخ فرح آباد از دیگر عمارت‌هایی است که در دوران قاجار ساخته شد و مظفرالدین شاه دستور ساختش را داد. این کاخ در دوشان‌تپه و در محلی به نام دهکده فرح آباد بنا شده است. کاخ فرح آباد به تعبیری قصر مظفرالدین شاه بوده، معمولا بیشتر افراد، کاخ فرح آباد را با قصر فیروزه اشتباه می‌گیرند.

کاخ فرح آباد

کاخ سلطنت آباد

کاخ سلطنت آباد که آن را با کاخ عشرت آباد یا عمارت کلاه فرنگی اشتباه می‌گیرند، در سلطنت آباد، بزرگ‌ترین باغ ییلاقی ناصرالدین شاه و جزء کاخ های سلطنتی تهران قرار گرفته است. بخش‌هایی از این کاخ و عمارت‌های دیگر باغ به دستور رضا شاه تخریب شدند. گفتنی است که این عمارت هم از نظر گچ‌بری، آینه‌کاری‌ها، کاشی‌کاری‌ها و تزییناتی که داشته بسیار مهم بوده است.

عمارت مسعودیه

اگر ناصرالدین شاه دستور ساخت عمارتی قاجاری را در تهران نداده باشد، فرزندانش این کار را کرده‌اند! عمارت مسعودیه از همین دست کاخ‌های تهران است. می‌توان گفت که تأسیس اولین کتابخانه ملی به واسطه این عمارت بود. گچ‌بری‌ها و تزییناتی که در این کاخ مشاهده می‌شوند، جزئیات فراوانی دارند که آن را منحصر به فرد می‌کند.

عمارت مسعودیه

عمارت باغ فردوس

عمارت باغ فردوس، اثر دیگری از قاجاری‌هاست که ساختش به دستور آقامحمدخان شروع شد و قرار بود یک عمارت شمالی و جنوبی داشته باشد که با فوت آقامحمدخان، ساخت عمارت‌ها نیمه‌کاره ماند. ناصرالدین شاه عمارت نیمه‌کاره جنوبی را که جزء کاخ های سلطنتی تهران هستند، به عنوان هدیه عروسی به دختر و دامادش حسینعلی‌خان معیرالممالک داد.

کاخ خرم

کاخ خرم که با نام کاخ سنگی هم آن را می‌شناسند، یکی از کاخ های سلطنتی تهران است که قرار بوده به پسر محمدرضا شاه (ولیعهد)، هدیه داده شود. کاخ متعلق به رحیم علی خرم بوده که نیمه کاره و ساخته نشده رها می‌شود و در حال حاضر به پارکینگ کارکنان بیمارستان رسول اکرم تبدیل شده است. اگر به تهرانگردی علاقه دارید، روستای سرخاب، بهشتی در نزدیکی تهران را بخوانید.

باغ نگارستان یکی از کاخ های سلطنتی تهران

برای اینکه اکثر پادشاهان سلسله قاجار را نام برده باشیم، این‌بار به فتحعلی شاه می‌رسیم که دستور ساخت نگارستان و عمارت‌های آن را داده بود و از آن‌جا به‌عنوان کاخ تابستانی خودش استفاده می‌کرد. البته بعدا سرنوشتش تغییر پیدا کرد و در مسیرهای علمی و دانشگاهی از آن استفاده شد.

کاخ مرمر (موزه هنر ایران)

کاخ مرمر را امروزه با نام موزه هنر ایران هم می‌شناسند. این بنا را می‌توانیم یک اثر هنری و یکی از کاخ های سلطنتی تهران بدانیم که کار دست استادکاران و معماران ایرانی است. ساخت این کاخ از سال ۱۳۰۴ شروع می‌شود و تا حدودا یک‌دهه طول می‌کشد. در دوره پهلوی از این کاخ به‌عنوان محل زندگی و در دوره‌ای هم به‌عنوان محل کار استفاده می‌کردند.

کاخ مرمر

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری سرهایی که بدنشان زیر زمین است را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ در ۰:۲۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ دی ۱۴۰۱ در ۱:۳۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ دی ۱۴۰۱ در ۸:۰۷ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۵ دی ۱۴۰۱ در ۷:۴۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۵ دی ۱۴۰۱ در ۶:۱۴ ب٫ظ

    خیر دنیا و آخرت برای کسانی که آثار تاریخی ایران را معرفی وزنده نگهمیدارند

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۶ دی ۱۴۰۱ در ۸:۵۱ ق٫ظ

      درود بر شما و ممنون از لطف و همراهی‌تون🌹

      پاسخ

  6. عاطفه

    ۲۵ دی ۱۴۰۱ در ۹:۳۴ ق٫ظ

    بسیار عالی وچه آثاری زیبا بجا وخاطره گذاشتن👏. جالبتر اینکه مجلس هم تو کاخی که شاهان ایران زمین ساختن 🤣🤣از این دولت هم خانه های مهر ب یادگار مانده 🦇🦇

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۵ دی ۱۴۰۱ در ۹:۳۷ ق٫ظ

      😎

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…