آیا مرد می‌تواند بدون دلیل موجه همسر خود را طلاق دهد؟

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
طلاق یکی از معضلات اجتماعی بوده که امروزه بسیار زیاد شده است. افراد باید در رابطه با قوانین طلاق اطلاعات داشته باشند تا دچار مشکل در این راه نشوند.
طلاق بدون دلیل موجه

امکان طلاق بدون دلیل موجه یکی از سوالاتی است که بسیار از ما پرسیده می‌شود. طلاق انواع مختلفی دارد که طلاق از سمت زوج یا همان طلاق از طرف مرد یکی از انواع طلاق است که به دلیل وجود حق طلاق برای مرد، دارای شرایط خاصی است. همراه ما در مجله اینترنتی دلتا باشید تا به طلاق بدون دلیل موجه از سمت مرد بپردازیم.

طلاق

طلاق بدون دلیل موجه

در این حالت از طلاق، مرد دلیل موجهی برای درخواست طلاق خود ندارد و فقط از حق طلاقی که دارد استفاده می‌کند. در این مورد مرد باید شرایط زیر را رعایت کند.

  • مرد در  این مورد باید مهریه، نفقه، اجرت‌المثل ایام ازدواج یا نحله به همراه نصف اموالی که در دوران ازدواج به دست آورده‌اند را به همسر خود تقدیم کند.
  • لازم به ذکر است، اجرت‌المثل به‌شرط قصد عدم تبرع (رایگان نبودن فعالیت در منزل) به زن تعلق می‌گیرد.

اگر زن قصد تبرع داشته (با رضایت و میل خود اقدام به انجام امور منزل کرده)، دادگاه باتوجه‌به میزان فعالیت زن در خانه و متناسب با وضع مالی مرد، هدیه‌ای با عنوان نحله برای زن در نظر می‌گیرد. یکی از مسائل مهم زوجین هنگام طلاق، حضانت فرزندان است برای اطلاع از این مورد به حق حضانت کودک در صورت جدایی زن و مرد + ویدیو مراجعه کنید.

طلاق بدون دلیل موجه

طلاق با دلیل موجه

باوجوداینکه حق طلاق در حالت کلی با مرد است؛ اما درصورتی‌که مرد دلیل موجهی برای طلاق‌دادن همسر خود داشته باشد، روند طلاق سرعت می‌یابد همچنین ممکن است زن از برخی حقوق مالی خود محروم شود:

  • در این حالت مرد به دلایل موجه نظیر بیماری خاص، سوءرفتار (نشوز)، عدم تمکین زن، حبس طولانی، اعتیاد و … تقاضای طلاق همسر خود را دارد.
  • در این طلاق و داشتن دلیل موجه، مرد تنها موظف است که مهریه و جهیزیه زن را به وی تقدیم کند.
  • دلایل فوق باید به‌صورت قانونی به اثبات رسیده باشد. به طور مثال در مورد تمکین، مرد باید ابتدا دادخواست الزام به تمکین دهد و در صورت محکومیت زن می‌تواند به‌عنوان ادله طلاق از آن استفاده نماید.

طلاق با دلیل موجه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی چگونه مهریه زن را بعد از ازدواج کاهش دهیم؟ را مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۴۰۱ در ۸:۰۵ ب٫ظ

    آیا خواهر وبراد ازمادر به اندازه هم ارث میبرند

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۶ ق٫ظ

      خیر در ارث مادر نیز پسر دو برابر دختر ارث می‌برد.

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۰ دی ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۶ ق٫ظ

    خدا کند تمام حقوق دانان به زنهای مردم وعده دروغ ندهند در آگاه سازی مردم همکاری کنید که به بیراهه کشیده نشوند چیزی بنام اجرای قانون وزمانبندی قانون وجود ندارد فقط مشتری سازی میشود

    پاسخ

  3. ذوالفقارمرادی

    ۲۰ دی ۱۴۰۱ در ۱۰:۳۳ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۷ دی ۱۴۰۱ در ۹:۱۳ ب٫ظ

  5. عاطفه

    ۱۷ دی ۱۴۰۱ در ۶:۴۰ ب٫ظ

    این دلایل ک قیدکردین اینجا هیچکدام تو دادگاه عملی نمیشه یا چندین سال طول می‌کشد 🤔تو قانون گل و بلبل ایران مرد ودادگاه اینقدر زن را می کشن دادگاه واینقدر ترفند زن ستیزی دارن ک اون اخر خانمه بگه بابا مهرم حلال وجونم آزاد😥😥

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۱۸ دی ۱۴۰۱ در ۹:۲۲ ق٫ظ

      بله متاسفانه

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …