دیوار نامرئی در اقیانوس همه را شگفت‌زده کرد!+ویدیو

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به مرز بین دو اقیانوس که به دلیل خصوصیات فیزیکی و زیستی متفاوت ایجاد شده، خط اقیانوس گفته می‌شود.
اقیانوس آرام و اطلس

دیوار نامرئی بین اقیانوس آرام و اطلس

مرز بین اقیانوس آرام و اطلس مانند خطی بین دو جهان است. این‌طور به نظر می‌رسد که یک دیوار نامرئی در محل تلاقی دو اقیانوس مانع از مخلوط شدن آب‌های آن‌ها در یکدیگر می‌شود. دلیل این اتفاق چیست؟ مطمئناً می‌دانیم که هیچ دیوار نامرئی بین آن‌ها در داخل آب وجود ندارد. اما چه عاملی مانع مخلوط شدن آن‌ها در یکدیگر می‌شود؟ در ادامه این نوشته دلایلی متفاوت از مخلوط نشدن آب اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را خدمت شما خواهیم گفت. پس با مجله اینترنتی دلتا همراه باشید.

خواص متفاوت دلیل ایجاد خط اقیانوس

مسئله این است که آب می‌تواند خواص متفاوتی داشته باشد. اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام از نظر برخی خصوصیات از جمله چگالی و ترکیب مواد شیمیایی و سطح شوری با یکدیگر متفاوت هستند. رنگ آن‌ها نیز بسیار با یکدیگر متفاوت است. در ادامه به برخی از این خواص متفاوت بیشتر اشاره می‌کنیم.

مرز اقیانوسی

هالوکلاین

هالوکلاین، به مرز بین آب‌ها که حاصل از میزان شوری متفاوت دو اقیانوس است گفته می‌شود. می‌توانید در خانه نیز هالوکلاین را ایجاد کنید. به این صورت که مقداری آب دریا یا آب شور را در یک لیوان بریزید و در بالای آن مقداری آب شیرین اضافه کنید. با این تفاوت که هالوکلاین ساخته شما افقی خواهد بود در حالیکه هالوکلاین‌های اقیانوس عمودی هستند.

چگالی آب و اینرسی

طبق قوانین فیزیک، آب چگال‌تر سنگین‌تر بوده و پایین‌تر از آب با چگالی کمتر قرار می‌گیرد. اگر این توجیه درست باشد، مرز بین دو اقیانوس باید به صورت افقی قرار بگیرد. تا به صورت عمودی و همچنین هر چه به یکدیگر نزدیک می‌شوند باید میزان اختلاف شوری بین آن‌ها نیز کمتر شود. پس چرا در عمل این اتفاق نمی‌افتد؟ دلیل اول اختلاف چگالی آب دو اقیانوس به اندازه‌ای زیاد نیست که یکی از آ‌ن‌ها پایین‌تر از دیگری قرار بگیرد و همچنین به اندازه‌ایی هم هست که مانع مخلوط شدن آن‌ها شود. دلیل بعدی اینرسی است. یکی از نیروهای اینرسی، که به نام نیروی کوریولیس معروف است. باعث انحراف به بیرون اجسام در حال حرکت می­‌شود. به عبارت ساده‌تر، زمین در حال حرکت است و تمام اشیاء متحرک روی آن تحت تاثیر نیروی کوریولیس، از مسیر خود منحرف می‌شوند. در نتیجه، اشیاء روی سطح زمین مستقیماً حرکت نمی‌کنند بلکه در نیمکره شمالی در جهت عقربه ساعت و در نیمکره جنوبی در خلاف جهت عقربه ساعت حرکت می‌کنند.

تفاوت در استحکام کششی

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین آب دو اقیانوس قدرت اتصال مولکول‌ها یا استحکام کششی سطح است. به دلیل وجود این نیرو، مولکول‌های یک ماده در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. آب دو اقیانوس نیز نیرو کشش سطحی کاملا متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته که مانع اختلاط آن‌ها در هم می‌شود.

منبع:Taxon T

خواص متفاوت دلیل ایجاد خط اقیانوس

پیشنهاد دیدنی: ویدیوی دلیل حس لذت بخش خاراندن کمر چیست؟ را از دست ندهید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ دی ۱۴۰۱ در ۸:۱۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ دی ۱۴۰۱ در ۱۲:۱۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…