قلعه متروک، جاذبه گردشگری متفاوت کبودرآهنگ

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دلایل استراتژیک و نزدیکی به دشت زنجان از جمله عوامل شکل‌گیری قلعه گمنام کبودرآهنگ بوده است.
قلعه گمنام کبودرآهنگ

با مجله دلتا همراه باشید تا قلعه گمنام کبودرآهنگ را به شما معرفی کنیم. باشقورتاران، شمالی‌ترین روستای استان بوده و دارای پتانسیل‌هایی در زمینه گردشگری از جمله قلعه فوق است. دو قلعه اربابی دیگر به نام‌های هادی‌خان و فتحی سلطان نیز در روستا قرار دارد و حمام سنگی باشقورتاران دیگر بنای تاریخی روستا محسوب می‌شود.

کاوش های قلعه گمنام کبودرآهنگ

تاکنون تنها یک فصل کاوش در قلعه انجام شده و طبق داده‌های سفالی که از محل کشف شد، این قلعه مربوط به دوره قرون میانی اسلامی است که دوره سلجوقی تا ایلخانی را در بر می‌گیرد.

قلعه باشقورتاران شامل برج و بارو است و داخل آن بناهایی وجود دارد که در جریان کاوش، تعدادی از آن‌ها مانند آب‌انبار و بخشی کشف شد که به عنوان اتاق پذیرایی استفاده می‌شد.

ساخت قلعه با هدف جنگ و ستیز

دلایل استراتژیک و نزدیکی به دشت زنجان از جمله عوامل شکل‌گیری قلعه است. بر اساس داده‌های سفالی حاصل از کاوش، قدمت آن به دوره میانی اسلامی برمی‌گردد.

این قلعه در دوره میانی اسلامی از مهم‌ترین استقرارگاه‌های فرهنگی اسلامی بوده که به عنوان حلقه ارتباطی دشت همدان و زنجان ایفای نقش می‌کرده است. قلعه به شکل بنایی با پلان نامنظم بر روی صخره‌های سنگی طبیعی شکل گرفته است.

قلعه گمنام کبودرآهنگ

حصارهای دفاعی قلعه گمنام کبودرآهنگ

حصارهای دفاعی با ساختاری مثل قلعه‌های دفاعی نظامی و مشرف به تمامی مناطق اطراف ساخته شده و دسترسی به آن مشکل است. همچنین قلعه باشقورتاران شبیه به قلعه‌های دفاعی اسماعیلیان، الموت و قلعه استوناوند است.

در عملیات کاوش چند فضای معماری مانند آب‌انبار و تنورهای کوچک و بزرگ در قلعه پیدا شد که در مجاورت هم قرار دارند. قلعه به دلیل موقعیت قرارگیری همواره در معرض باد و باران بوده است و به همین دلیل در طول سالیان با تخریب مواجه شد. اگر به ایرانگردی علاقه دارید، روستای ایرانی که کوچه و خیابان ندارد را بخوانید.

معماری قلعه کبودرآهنگ

قلعه‌های نظامی با حصارهای دفاعی و مستحکم از جمله بناهای معماری است که در دوره‌هایی از تاریخ ایران ساخته می‌شده و کارکرد دفاعی داشته است. قلعه باشقورتاران نیز از جمله این بناهاست که با وجود اهمیت زیاد، گمنام است و ناشناخته‌های آن تنها با کاوش‌های بیشتر نمایان خواهد شد.

قلعه باشقوراتان

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری شهر هشت ضلعی در مینودشت را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…