رانندگی بدون گواهینامه چه مجازاتی دارد؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس قانون اگر فردی بدون گواهینامه سوار اتومبیل شود و تصادف کند باید مجازات مخصوصی را طی کند.
مجازات رانندگی بدون گواهینامه

رانندگی با وسایل نقلیه در کشور‌ها و ایران ملزم به رعایت قوانین است. از این رو در کشور عزیزمان ایران، رانندگی بدون گواهینامه امکان‌پذیر نیست و در صورت عدم رعایت این قانون، با جریمه‌های سنگینی مواجه خواهید شد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات رانندگی بدون گواهینامه می‌پردازیم.

مجازات رانندگی بدون گواهینامه

در قانون دو نوع مجازات رانندگی بدون گواهینامه در نظر گرفته شده است. قانون مجازات اسلامی ‌بخش تعزیرات و دومی در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی جزو این دو نوع مجازات است. در ادامه از دو نظر قانون، جرم نداشتن گواهینامه را نوشته‌ایم. حالا اگر بیمه‌نامه هم نداشته باشید، اوضاع خیلی بدتر خواهد شد.

قانون مجازات اسلامی‌

دقت داشته باشید که در ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی‌ اگر به رانندگی بدون گواهینامه اقدام کنید، مرتکب جرم شده‌اید. شرح این ماده به این صورت می‌باشد که

” هر فرد بدون گواهینامه رسمی ‌به رانندگی یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است اقدام کند و همچنین هر فرد که به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد، رانندگی کند، برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.”

البته که طبق این قانون مشاهده خواهید کرد که مجازات حبس در این قانون با توجه به بند ۱ ماده ۳ قانون وصول برخی از درآمد‌ها به جزای نقدی هم تبدیل خواهد شد.

 رانندگی بدون گواهینامه و مجازات آن

قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی

رسیدگی به تخلفات رانندگی یکی دیگر از قوانین رانندگی بدون گواهینامه است که طبق ماده ۱۰ قانون ” درصورتی‌که راننده بدون گواهینامه به رانندگی اقدام کند، وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضایی معرفی خواهد شد.”

رضایت و عدم رضایت شاکی در تصادف

در بسیاری از حادثه‌های جاده‌ای که به رانندگی بدون گواهینامه اقدام کرده‌اید، رضایت شاکی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در پرونده تصادف‌های جاده‌ای که راننده بدون گواهینامه رانندگی کرده باشد رضایت شخص شاکی به شرح زیر است:

اگر شاکی رضایت خود را اعلام کند، پرونده متوقف نخواهد شد و مختومه اعلام نمی‌شود. به این دلیل که جرم ارتکابی، قتل غیر عمد یا شبه عمد عنوان می‌شود و قابل بازگشت نیست. البته که این نوع شکایت‌ها و رسیدگی به پرنده با شکایت شاکی، شروع می‌شود اما با رضایت او مختومه اعلام نخواهد شد. باید رسیدگی‌های قانونی آن در دادگاه مورد تعقیب و رسیدگی باشد تا اجرای حکم انجام شود.

رانندگی بدون گواهینامه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب هنگام معامله ملک این موارد را جدی بگیرید را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ آبان ۱۴۰۱ در ۷:۳۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ آبان ۱۴۰۱ در ۲:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …